jonjul Startet 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 28.Oktober.2012 Hei, Søkte på nettet og fant diverse innlegg vedr. import og bruk av EU båt: http://www.batliv.com/wip4/disc/detail.epl?id=8697 Tråden i forumet er noen år gammel, er det noe som har endret seg?? Saken gjelder bruk av EU momset båt i Norge, sakset fra forumet "Personer som har fast oppholdssted i Norge og som er innmeldte i norsk folkeregister kan ikke benytte et utenlandsk fartøy i norsk farvann. Statsborgerskap har ingenting å si i denne sammenhengen. En norsk statsborger som er fast bosatt i utlandet kan eksempelvis bruke et utenlandsk fartøy i norsk farvann på ferie o.l. " Mitt spørsmål blir da, hvordan håndteres bruk av utelandske skip i kommersiell bruk i Norge?? Mange utenlanske skip som går ut og inn av Norge med norsk skipper? (hvordan reguleres dette av loven). Sitér dette innlegget Link to post
BåtGeir Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Det er mulig det er et dårlig svar. Men skipperen er jo neppe eier. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Blant skipsfartens subsidier er MVA-fritak i så godt som alle ledd, så dette er ingen særlig aktuell problemstilling for kommersielle skip. Sitér dette innlegget Link to post
jonjul Svart 28.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 (redigert) Ok, takk for svar. Fant også denne tråden på her på forumet :https://baatplassen.no/i/topic/83776-kan-man-bruke-en-baat-i-norge-som-kun-er-eu-tollet/ Sakset fra tråden "Årsaken er noen smutthull i forhold til firmabil reg. på selskap i utlandet som vedkommende eier (og er ansatt i). Poenget mitt er at det muligens finnes tilsvarende smutthull for båt, men firmabåt er kanskje å forsøke å tøye strikken litt vel langt?" Da blir spørsmålet hvis man tøyer strikken : "oppretter et NUF, båten eides av firma, eier er ansatt " teoretisk går man klar med loven i hånd? selv om det er en fritidsbåt med hjemhavn i utlandet?? Redigert 28.Oktober.2012 av jonjul (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Tja, hvis det er en fritidsbåt har man tapt før startstreken, om jeg forstår regelverket rett. Er båten derimot over 15 meter lang og man driver passasjer- eller godstransport kan det begynne å nærme seg noe. Men jeg antar det finnes ytterligere hinder jeg ikke er klar over. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Hvis eier er eneste ansatt, så sprekker opplegget. Myndighetene kjenner de fleste triksene her. Forhold kan glippe gjennom, naturligvis. Men plutslig en dag kan en sak komme opp igjen, og regleverket innhenter den frivole. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Poenget mitt er at det muligens finnes tilsvarende smutthull for båt, men firmabåt er kanskje å forsøke å tøye strikken litt vel langt?"[/i] Da blir spørsmålet hvis man tøyer strikken : "oppretter et NUF, båten eides av firma, eier er ansatt " teoretisk går man klar med loven i hånd? selv om det er en fritidsbåt med hjemhavn i utlandet?? Opprette et firma uten inntekt men ha driftsutgifter til en båt? Det er ikke slik det fungerer så du kan slå fra deg den tanken en gang for alle. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Hvorfor ikke bare kjøpe en båt man har råd til? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Tom Rør Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Skattemyndighetene har folk som sjekker bruk av såkalte firma/utleiebåter, og det er uansett skattepliktig å bruke båten privat. Dumt å bare la den ligge i havnen fordi man ikke vil ha utgifter privat på båten. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 (redigert) Hvorfor snyte fellesskapet for inntekter alle andre er med på ? Folk som søker smutthull i lovverket får ikke min sympati, uansett område. Redigert 30.Oktober.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Men det er skattefritt å leie ut egen båt i privat sammenheng trur eg Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
sjöfugelen Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Kanskje du kan begynne som importör av båter. Ta ut en av båtene fra lagret å seile litt rundt. Det er ikke forbudt å feriere på lageret! :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Men det er skattefritt å leie ut egen båt i privat sammenheng trur eg Inntil en viss sum vil jeg anta. Ellers ville vi kunne kjøpt en båt privat, og tjent gode penger på å leie den ut hele tiden. Det ville nok ikke skattemyndighetene satt pris på. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Ganske riktig. Vil tro det er en ganske standard avveining som gjøres av skattemyndighetene her: er det såpass dimensjoner at det er næringsmessig drift skal det skattes og du får fradrag for utgifter, er det kun noen få kroner tjent privat skal det ikke skattes, men du får heller ikke fradragsmuligheten. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Sånn av nyskjerrighet. Hva er en næringsmessig dimmensjon for skattemyndigheter kanskje? Om en vanlig lavtlønnet leier ut sin wiking28 i tre uker, så vil han dra inn 10-15% ekstra på netto årslønn. Men om XX rik leier ut sin private båt 3 uker, så vil han dra inn tilsvarende heile nettolønna til han i wikingen. Samma vil jo være med kjellerleiligheter i fine strøk, eller fuktige buler. Kanskje man kan leie ut inntil 50% av båtsesongen, tilsvarende ved å leie ut inntil 50% av bolig? Dette er OT, men greit å få vite, i full fart, sidan eg tidligere har vert innpå uteleietanke, etter forespørsel. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Euklid Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Såvidt jeg vet finnes det noen minstebeløp der de uansett ikke bryr seg (var 10000 sist jeg sjekket, men det er lenge siden), beløp over dette blir en mer skjønnsmessig vurdering. Et nøkkelmoment er om det er en aktivitet egnet til å skape overskudd: http://www.skatteetaten.no/bfu/Vurdering-av-om-utleie-av-bat-er-naringsvirksomhet-merverdiavgiftsloven--10-forste-ledd-og-skatteloven--5-1-forste-ledd-jf--5-30/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.