Marwin Startet 29.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 29.Oktober.2012 Etter flere dårlige sommersessonger og derav følgende lavere salgsprogresjon i båtmarkedet, begynner det å bli temmelig tynnt med verksteder og butikker for båt og ikke minst motor, i hvert fall i Trondheim. I tillegg begynner kanskje markedet å bli mettet, samt at vi prioritere LITT anderledes (pga. øk. utvikling i Europa??). Noen få "cowboyer" er igjen her i Trondheim og omland, men de sliter og vil sannsynligvis forsvinne etterhvert. SÅåhh, HVOR kan vi få reparert båtmotorer i Norge i dag? Evinrude. Honda. Suzuki. Yamaha og andre. For ikke å glemme innenbords.... Ford. Volvo. Yanmar. osv. Hva med plast-skader? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Eureka Svart 29.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2012 Tja, i Ålesund er der fortsatt: Dyrkorn Fritid som har Yamaha og Zuzuki samt ulike båter opp til noen og 20 fot. Fiskevegn, som har båtverksted ved siden av utstyr særlig for yrkesfiskere etc Remvik og Standal som selger Mercury og Yanmar, lagerfører båter opp til drøyt 25 fot og selger også større båter. Motor og plast/ båtverksted. W. Gulliksen, er VP-verksted og gjør også reperasjoner på båter. Båthuset/Solberg Motor, som er BestMarin forhandler, selger mindre båter, Honda-motorer samt motorsykler. ...fritt etter minnet... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2012 Meg bekjent er det, ingen solid offentlig utdanning innen motormekanikk og småbåtteknologi her i landet, eller tar jeg feil? (Jeg ser da bort fra bilteknisk utdanning). Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 29.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2012 (redigert) Noe utdanning finnes det da. Motormekaniker: Motormekanikere jobber med å reparere båtmotorer. En motormekaniker (båtmekaniker) er en mekaniker som jobber med reparasjon, vedlikehold og endringer i båtmotorer. Arbeidet gjøres på utenbordsmotorer, innenbordsmotorer, drivverk, propellanlegg og aggregater. Vanlige arbeidsoppgaver: feilsøke og diagnostisere feil vedlikehold av motorer reparasjon og ombygging av motorer Her er flere varianter rundt båt og bygging Fra Utdanning.no Redigert 29.Oktober.2012 av GeirFrode (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2012 OK, men hvor er den spesifikke utdanningen? Det er kun Vg 2 kjøretøy, og et kjøretøy dvs lastebil er ikke en båt. En kan gå i lære ja, det er riktig, i lære hos andre som ikke har noen spesifikk utdanning på båt. Men selvfølgelig finnes det dyktige motormekanikere fordi man lære så lenge...osv. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2012 De fleste som forsøker dette yrket blir fort lei av trange maskinrom, særlig når de kan jobbe ett annet sted. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 29.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2012 (redigert) Just presis. Mest halvstuderte røvere har dominert markedet. I Trondheim er det kun igjen et verksted igjen som har mere enn 5 års erfaring på outboard: Båt&Scooter. Kun ett sted som kan reparere plastbåter proffesjonelt: Selfa båt. OG kun EN proff forhandler for båt og motor opp til 23 fot, 20 km utenfor byen, MarineTeam på Øysand, Buvika. (30 minutter med bil.) Redigert 29.Oktober.2012 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
MT. Svart 29.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2012 (redigert) Jeg skrur selv, og kjøper delene i utlandet. Derfor er jeg særdeles lite kjent med hva som finnes og ikke finnes av kompetanse på båt og motor både i Trøndelag og ellers i det ganske land. Men Marwin: Om du savner båtkompetanse rundt Trondheimsfjorden, kan jeg ikke hjelpe deg. Men jeg hører mange er fornøyd med kompetansen som finnes i fjorden... Nøst Båtservice på Ytterøya er det eneste båtverkstedet jeg aldri har hørt noe negativt om. Både kompetanse og service høres ut til å være viden kjent på begge sider av fjorden, samt kyststripa utenfor. Edit: Termosveis i Vanvikan reparerer plastbåter. Redigert 29.Oktober.2012 av ModeraTore (see edit history) Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Marwin Svart 29.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2012 (redigert) Jo'a, har hørt om Nøst på Ytterøya. Mye bra tilbakemelding fra øyboerne! Men for å komme dit fra Trondheim for å få reparert en påhenger, må du først kjøre til Levanger og deretter ta ei ferje (med sjeldne avganger) til Ytterøya. 3-4 timer hver vei..... Samme som om du bor i Oslo og skal levere påhengeren til rep. I Arendal! Termosveis i Vanvikan har jeg aldri hørt om. Og jeg håper du er klar over at du må ta dyreste ferjeturen i landet (pr strekning) for å komme dit?? Ikke akkurat fristende. Det skal også finnes et brukbart verksted i Hemne, og muligens eksisterer det enda noen på Hitra... Men begge er minst 2 timer ++ unna med bil. Redigert 29.Oktober.2012 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Yamarinsyper Svart 29.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2012 Pettersen båtservice gjør vel glassfiberarbeid i trøndelag. Tor Båtservice gjør dieseljobber, og jobber ut i fra servicebil. Stadsbygd båtsenter tar vel på seg det meste, mye bra å høre om de. Mottok tilbud på NB fra MarineTeam, så de leverer vel da båter opp til 38 fot. Så helsvart er det vel ikke, men viktig at vi bruker de som er igjen, så de ikke forsvinner helt for oss Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 29.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2012 OK, men hvor er den spesifikke utdanningen? Det er kun Vg 2 kjøretøy, og et kjøretøy dvs lastebil er ikke en båt. En motor er en motor, om den står i båt, lastebil, aggregat eller hvorsomhelst. Motormekaniker er et eget yrke, og det er ganske omfattende, etter hva jeg kan se. Læreplan i motormekanikerfaget Vg3 / opplæring i bedrift Formål Motormekanikerfaget skal legge grunnlag for kompetanse innen installasjon, vedlikehold og reparasjon av motorer, drivverk, propellanlegg og aggregater. Flåten av fritidsbåter og mindre yrkesbåter er økende, og faget spiller en viktig rolle for sikkerhet og miljø i kystområdene. Faget skal fremme motormekanikerens kompetanse innen driftssikkerhet for båt og for mobile og stasjonære forbrenningsmotorer. Videre skal faget ivareta samfunnets krav til helse-, miljø og sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 29.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2012 Rono marine er jo litt store, men de er vel konkurs snart.. Titek? Har ikke de verksted? Hanmo drev med motorservice. Vet ikke status for de, men det ligger en del båter ved brygga deres.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
littmild Svart 29.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2012 OK, men hvor er den spesifikke utdanningen? Det er kun Vg 2 kjøretøy, og et kjøretøy dvs lastebil er ikke en båt. En kan gå i lære ja. Man kan også gå fra VG2 Maritime fag til lære som motormekaniker, er endel fra maritime fag som ender opp der fordi det er snaut med lærlingplasser som motormann/matros i forhold til skoleplasser/rekruttering(System som rekrutterer flest mulig og plukker ut de beste). Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Toroa Svart 29.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2012 Nå er det vel ikke mangel på motorverksteder langs norskekysten, problemet er vel at mange av dem ikke vil ha noe med lystbåtflåten å gjøre. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Bernt Svart 29.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2012 Etter 10 år i faget med mye overtid om sommeren og sure kunder som ikke forstår att vi ikke kunne sitte på deler til alle typer motorer / båter på lager og permisjoner om vinteren ble jeg Låsesmed med Svennebrev! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 30.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 (redigert) Rono marine er jo litt store, men de er vel konkurs snart.. Titek? Har ikke de verksted? Hanmo drev med motorservice. Vet ikke status for de, men det ligger en del båter ved brygga deres.. Heh... Rono => Solid konkurs! Titek => Konk for 3. gang (Den flinke plast-arbeideren der gikk tilbake til Selfa!) Hanmo?? Ukjent. Så det ække så greit her... De øvrige ( i #10) nevnte forbigår jeg i stillhet foreløpig! Redigert 30.Oktober.2012 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Ingvarjg Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 (redigert) Stadsbygd båtsenter Anbefales ikke av meg, iallfall. Flinkere til å fakturere enn til å skru. Men deler har de/skaffer de, så det er jo kjekt å ha dem i området slik sett. Redigert 30.Oktober.2012 av Ingvarjg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 30.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 "Å ha den i nærheten", øker neppe sikkerheten for deg. Kjøp heller delene på nettet; Billigere. Pettersen båtservice gjør vel glassfiberarbeid i trøndelag. Tor Båtservice gjør dieseljobber, og jobber ut i fra servicebil. Stadsbygd båtsenter tar vel på seg det meste, mye bra å høre om de. Mottok tilbud på NB fra MarineTeam, så de leverer vel da båter opp til 38 fot. Så helsvart er det vel ikke, men viktig at vi bruker de som er igjen, så de ikke forsvinner helt for oss Begge firma er enkeltmannsforetak uten regnskapstall. Har ikke hørt positive erfaringer derfra... Når det gjelder MarineTeam har de bra butikk og flink mann på verksted! Bare så det er sagt. Evinrude / eTec + noen til. Så MANGE 38-fotere er jeg ikke kjent med... Det er mye som kan stå i brosjyrer! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
motor Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Anbefales ikke av meg, iallfall. Flinkere til å fakturere enn til å skru. Men deler har de/skaffer de, så det er jo kjekt å ha dem i området slik sett. Nå er det da sånn at de fleste reagerer på kostnadene med reparasjon uten selv å ha innsikt i hvorfor ting tar tid og blir dyre. All mekanikerjobb som faktureres med mindre enn 1000,- pr. time er billig. Det viktigste er at man finner spisskompetanse på det produkt som skal repareres, da går jobben fort unna og de riktige ting blir gjort. Har vel registrert at full motoroverhaling blir gjort uten at det har vært grunnlag for det fordi verkstedet liksom vil tjene penger.. Personlig er det ikke mange verksteder jeg har særlig tillit til, nettopp fordi kompetanse mangler og det skyldes lav lønn i faget kombinert med ekstremt store krav til kontinuerlig oppdatering og kursing. Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Nå er det ikke timesatsen jeg reagerte på, men antall timer. Eller er det normalt å fakturere 9,5 timer for å feilsøke og bytte en trykkgiver? Andre verksted jeg har snakket med i etterkant tror nesten ikke det er sant, og jeg har senest i dag hørt fra en båtforhandler at de ikke bruker dette verkstedet lenger nettopp fordi det faktureres i overkant med timer. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Da er vi tilbake til dette med kompetanse på feilsøking. Erfaring er også av stor betydning. Har brukt mye diagnoseverktøy for utlesing av feilkoder og må si at på bilsiden anbefales kun bruk av merkeverksted til slike jobber. Ofte beskriver feilkoden en situasjon og lite eksakt hva som er årsaken. Årsaken og defekten finner ofte mekanikeren umiddelbart med spisskompetanse og erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Det er lite med solid kompetanse i markedet i dag. I gamle dager med en motorfabrikk å hver nes var det ingen problemer. Gjør ting selv eller bruk naboen dersom en er uskikker på verkstedet kompetanse. Sitér dette innlegget Link to post
Innovator Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Hadde min båt inne til Stadsbygda og hadde en god dialog med de hele tia og de har gjort bra arbeide med min. Ble ikke fakturert "ihjæl". Ble henta på kaia i Rørvik av de da jeg skulle ha igjen båten. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Det er lite med solid kompetanse i markedet i dag. I gamle dager med en motorfabrikk å hver nes var det ingen problemer. Gjør ting selv eller bruk naboen dersom en er uskikker på verkstedet kompetanse. Ja, ting har endret seg..... Naboene er akademikere med masse kompetanse, leger, jordmødre, sykepleiere, rektorer, lærere, revisorer, finansdirektører mv, så jeg tror ikke disse overlates min D6.... Selv jobber jeg altfor mye med andre ting, har familie mv.... nettopp pga manglende kompetanse med motorer, lar jeg noen med dette ta vedlikeholdet på motoren. Jeg gambler ikke med familien sikkerhet, og grunnleggende kunnskap har jeg om motoren. Men heldigvis har jeg noen som kan Volvo som tar vedlikeholdet, de gjør en god jobb, forklarer mye hva som er gjort, bør gjøres mv. Selvfølgelig tar de seg betalt for jobben de gjør, skulle bare mangle. Kunnskap koster.... Mulig jeg har vært heldig, men jeg har møtt mye dårligere kompetanse i andre bransjer. Generelt tviholder jeg på folk som gjør en skikkelig jobb. Ja tidene har endret seg.... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Det var da også ufattelig mye lettere å få fagbrev for 30 år siden, når motorene var reint mekanisk. Ikkje anna en turteller og ein alarm. Så det var nok fleire "proffe" tidligere. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.