Jump to content

Hvor finnes det fortsatt verksted for båt og motor?


Marwin

Recommended Posts

Etter flere dårlige sommersessonger og derav følgende lavere salgsprogresjon i båtmarkedet, begynner det å bli temmelig tynnt med verksteder og butikker for båt og ikke minst motor, i hvert fall i Trondheim. I tillegg begynner kanskje markedet å bli mettet, samt at vi prioritere LITT anderledes (pga. øk. utvikling i Europa??).

Noen få "cowboyer" er igjen her i Trondheim og omland, men de sliter og vil sannsynligvis forsvinne etterhvert.

 

SÅåhh, HVOR kan vi få reparert båtmotorer i Norge i dag? Evinrude. Honda. Suzuki. Yamaha og andre.

For ikke å glemme innenbords.... Ford. Volvo. Yanmar. osv. Hva med plast-skader?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Tja, i Ålesund er der fortsatt:

Dyrkorn Fritid som har Yamaha og Zuzuki samt ulike båter opp til noen og 20 fot.

Fiskevegn, som har båtverksted ved siden av utstyr særlig for yrkesfiskere etc

Remvik og Standal som selger Mercury og Yanmar, lagerfører båter opp til drøyt 25 fot og selger også større båter. Motor og plast/ båtverksted.

W. Gulliksen, er VP-verksted og gjør også reperasjoner på båter.

Båthuset/Solberg Motor, som er BestMarin forhandler, selger mindre båter, Honda-motorer samt motorsykler.

 

...fritt etter minnet...

Link to post

Just presis. Mest halvstuderte røvere har dominert markedet.

I Trondheim er det kun igjen et verksted igjen som har mere enn 5 års erfaring på outboard: Båt&Scooter.

Kun ett sted som kan reparere plastbåter proffesjonelt: Selfa båt.

OG kun EN proff forhandler for båt og motor opp til 23 fot, 20 km utenfor byen, MarineTeam på Øysand, Buvika. (30 minutter med bil.)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Jeg skrur selv, og kjøper delene i utlandet. Derfor er jeg særdeles lite kjent med hva som finnes og ikke finnes av kompetanse på båt og motor både i Trøndelag og ellers i det ganske land.

 

Men Marwin:

 

Om du savner båtkompetanse rundt Trondheimsfjorden, kan jeg ikke hjelpe deg. Men jeg hører mange er fornøyd med kompetansen som finnes i fjorden...

 

Nøst Båtservice på Ytterøya er det eneste båtverkstedet jeg aldri har hørt noe negativt om. Både kompetanse og service høres ut til å være viden kjent på begge sider av fjorden, samt kyststripa utenfor.

 

Edit:

Termosveis i Vanvikan reparerer plastbåter.

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Jo'a, har hørt om Nøst på Ytterøya. Mye bra tilbakemelding fra øyboerne! Men for å komme dit fra Trondheim for å få reparert en påhenger, må du først kjøre til Levanger og deretter ta ei ferje (med sjeldne avganger) til Ytterøya. 3-4 timer hver vei.....

Samme som om du bor i Oslo og skal levere påhengeren til rep. I Arendal!

 

Termosveis i Vanvikan har jeg aldri hørt om. Og jeg håper du er klar over at du må ta dyreste ferjeturen i landet (pr strekning) for å komme dit?? Ikke akkurat fristende.

 

Det skal også finnes et brukbart verksted i Hemne, og muligens eksisterer det enda noen på Hitra... Men begge er minst 2 timer ++ unna med bil.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Pettersen båtservice gjør vel glassfiberarbeid i trøndelag. Tor Båtservice gjør dieseljobber, og jobber ut i fra servicebil. Stadsbygd båtsenter tar vel på seg det meste, mye bra å høre om de. Mottok tilbud på NB fra MarineTeam, så de leverer vel da båter opp til 38 fot. Så helsvart er det vel ikke, men viktig at vi bruker de som er igjen, så de ikke forsvinner helt for oss

Link to post

OK, men hvor er den spesifikke utdanningen? Det er kun Vg 2 kjøretøy, og et kjøretøy dvs lastebil er ikke en båt. En kan gå i lære ja.

 

Man kan også gå fra VG2 Maritime fag til lære som motormekaniker, er endel fra maritime fag som ender opp der fordi det er snaut med lærlingplasser som motormann/matros i forhold til skoleplasser/rekruttering(System som rekrutterer flest mulig og plukker ut de beste).

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Rono marine er jo litt store, men de er vel konkurs snart..

Titek? Har ikke de verksted?

Hanmo drev med motorservice. Vet ikke status for de, men det ligger en del båter ved brygga deres..

Heh...

Rono => Solid konkurs!

Titek => Konk for 3. gang (Den flinke plast-arbeideren der gikk tilbake til Selfa!)

Hanmo?? Ukjent.

 

Så det ække så greit her...

De øvrige ( i #10) nevnte forbigår jeg i stillhet foreløpig!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

"Å ha den i nærheten", øker neppe sikkerheten for deg. Kjøp heller delene på nettet; Billigere.

 

 

Pettersen båtservice gjør vel glassfiberarbeid i trøndelag. Tor Båtservice gjør dieseljobber, og jobber ut i fra servicebil. Stadsbygd båtsenter tar vel på seg det meste, mye bra å høre om de. Mottok tilbud på NB fra MarineTeam, så de leverer vel da båter opp til 38 fot. Så helsvart er det vel ikke, men viktig at vi bruker de som er igjen, så de ikke forsvinner helt for oss

Begge firma er enkeltmannsforetak uten regnskapstall. Har ikke hørt positive erfaringer derfra...

 

Når det gjelder MarineTeam har de bra butikk og flink mann på verksted! Bare så det er sagt. Evinrude / eTec + noen til.

Så MANGE 38-fotere er jeg ikke kjent med... Det er mye som kan stå i brosjyrer!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

 

Anbefales ikke av meg, iallfall. Flinkere til å fakturere enn til å skru. Men deler har de/skaffer de, så det er jo kjekt å ha dem i området slik sett.

 

Nå er det da sånn at de fleste reagerer på kostnadene med reparasjon uten selv å ha innsikt i hvorfor ting tar tid og blir dyre. All mekanikerjobb som faktureres med mindre enn 1000,- pr. time er billig. Det viktigste er at man finner spisskompetanse på det produkt som skal repareres, da går jobben fort unna og de riktige ting blir gjort. Har vel registrert at full motoroverhaling blir gjort uten at det har vært grunnlag for det fordi verkstedet liksom vil tjene penger.. Personlig er det ikke mange verksteder jeg har særlig tillit til, nettopp fordi kompetanse mangler og det skyldes lav lønn i faget kombinert med ekstremt store krav til kontinuerlig oppdatering og kursing.

Link to post

Nå er det ikke timesatsen jeg reagerte på, men antall timer. Eller er det normalt å fakturere 9,5 timer for å feilsøke og bytte en trykkgiver?

 

Andre verksted jeg har snakket med i etterkant tror nesten ikke det er sant, og jeg har senest i dag hørt fra en båtforhandler at de ikke bruker dette verkstedet lenger nettopp fordi det faktureres i overkant med timer.

Link to post

Da er vi tilbake til dette med kompetanse på feilsøking. Erfaring er også av stor betydning. Har brukt mye diagnoseverktøy for utlesing av feilkoder og må si at på bilsiden anbefales kun bruk av merkeverksted til slike jobber. Ofte beskriver feilkoden en situasjon og lite eksakt hva som er årsaken. Årsaken og defekten finner ofte mekanikeren umiddelbart med spisskompetanse og erfaring.

Link to post

Det er lite med solid kompetanse i markedet i dag. I gamle dager med en motorfabrikk å hver nes var det ingen problemer. Gjør ting selv eller bruk naboen dersom en er uskikker på verkstedet kompetanse.

 

Ja, ting har endret seg.....

 

Naboene er akademikere med masse kompetanse, leger, jordmødre, sykepleiere, rektorer, lærere, revisorer, finansdirektører mv, så jeg tror ikke disse overlates min D6....

 

Selv jobber jeg altfor mye med andre ting, har familie mv.... nettopp pga manglende kompetanse med motorer, lar jeg noen med dette ta vedlikeholdet på motoren. Jeg gambler ikke med familien sikkerhet, og grunnleggende kunnskap har jeg om motoren. Men heldigvis har jeg noen som kan Volvo som tar vedlikeholdet, de gjør en god jobb, forklarer mye hva som er gjort, bør gjøres mv. Selvfølgelig tar de seg betalt for jobben de gjør, skulle bare mangle. Kunnskap koster....

 

Mulig jeg har vært heldig, men jeg har møtt mye dårligere kompetanse i andre bransjer. Generelt tviholder jeg på folk som gjør en skikkelig jobb.

 

Ja tidene har endret seg....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...