Jump to content

Hvor finnes det fortsatt verksted for båt og motor?

Marwin

Recommended Posts

Gjør ting selv eller bruk naboen dersom en er uskikker på verkstedet kompetanse.

Har på tidligere båter gjort det meste selv....dvs oljeskift/ dieselfilter.... det har vært enkle/ billigere Yanmarer som er forholdsvis idiotsikre å vedlikeholde.

Med ny Volvo D6 med drev til opp mot 500.000,- gidder jeg ikke gamble, innser at egen kompetanse (og tid) ikke strekker til. Lar folk som gjør dette til daglig ta seg av dette. Jeg innbiller meg at de f.eks kan finne feil som vi glade amatører ikke har forutsetninger for å vite om, langt mindre rette opp i.

Opplevde selv for noen år siden å forgjeves ringe hele østlandet rundt for å fikset en 4 hk i juni, med svar at jeg måtte vente til etter båtsesongen eller i beste fall august. Mange har vel opplevd å få deler eller hele sesongen ødelagt fordi importørene ikke har et service-aparat som kan hjlep til når man bogstavelig talt for en hver pris ønsker å redde båtsesongen.

Merkelig at de store påhengsmotor-importørene tar tilstrekkelige noen grep for at kunder skal være fornøyde også med servicemulighetene. Hva er vitsen med å reklamere med lavt drivstoff-forbruk eller lavt støynivå, hvis påhengeren ikke virker...i påvente av service til vinteren...

F.eks. burde alle importører forvisse seg om at det finnes minst et merkeverksted ved vannkanten i indre Oslofjord og ved vannkanten i Ytre Oslofjord som har kapasitet til å reparere motorer også om sommeren. Det er jo liten vits å ha kapasitet til øyebliekkelig motor-hjelp i januar eller tilbud om motor-hjelp i juni for de som bestiller noen måneder i forkant.

Hvis en importør hypotetisk hadde tilbudt "mobilitetsgaranti" (som i bilverdenen), altså at man er garantert mekanisk hjelp innen få timer ville nok salget av det aktuelle motormerket økt betraktelig på bekostning av merker uten ok service-mulighet.

Redigert av oslofjord (see edit history)

Problemer:

*Det er for få dyktige motormekanikere innen båt.

*Yrket er for dårlig betalt.

*Yrket er for sessongbetont; Et h@lvedes jag i sommerferien (mai til august).

*Forhandlerne er ikke intr. I å betjene andres kunder.

....F.eks. burde alle importører forvisse seg om at det finnes minst et merkeverksted ved vannkanten i indre Oslofjord og ved vannkanten i Ytre Oslofjord som har kapasitet til å reparere motorer også om sommeren. Det er jo liten vits å ha kapasitet til øyebliekkelig motor-hjelp i januar eller tilbud om motor-hjelp i juni for de som bestiller noen måneder i forkant.

Dette er jo utopi! Hvilken leverandør ville kunne klare å få DET til å lønne seg? Og forskjellsbehandling mellom honørbrygga og Drøbak?? Se punktene ovenfor! De tre første skyldes mangel på folk som kan skru. De fleste blir støvsuget opp av oljeindustri o.l. Og til en langt høyere lønn. MED sommerferie®, noe som ikke er mulig etter forrige forslag!

Vi må vel finne oss i denne tilstanden fremover kanskje?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Ja, ting har endret seg.....

Naboene er akademikere med masse kompetanse, leger, jordmødre, sykepleiere, rektorer, lærere, revisorer, finansdirektører mv, så jeg tror ikke disse overlates min D6....

..

"Naboen" var nå ikke helt bokstavelig Oteren, men kjenner man noen en stoler på så kan kanskje han (mulig det er en hun også) gjøre jobben som en godt betalt vennetjeneste enn å bruke verksteder med uklar kompetanse.

Diskusjonen her munner vel ut det som Marwin og flere skriver, og jeg selv har hevdet, vi er i underskudd av virkelig kompetente fagfolk på båt og særlig på båtmotor. Jeg tror verken lønn eller sesong er den store bøygen. Hovedproblemet er etter min mening at vi har ingen målrettet utdanningstilbud på dette feltet. Båt er ikke bil selv om jeg konstaterer at mange her har meninger i den retting. Ett hvilket som helst yrke for ingen status før det kan skilte en sin egen utdanning. Den dagen utdanningen og kompetansen er på plass forsvinner også cowboyene, ikke sant DieselDahl ?

Redigert av pettersand (see edit history)

Vår bedrift:http://aimnorway.com/ har inntak av lærlinger i mange forskjellige fag hvert år men det har hendt at vi ved flere avdelinger ikke har tatt inn noen fordi ingen av søkerne som har vært på intervju har vært ansett bra nok. Det er ikke status å jobbe med hardware, og ungdommen har små muligheter til å lære seg noe praktisk på fritiden. Nåde den som har fritidsinteresser som innbefatter forbrenning av fossilt brensel. Vi er en utdøende rase fordi industrialiseringen er over i vår lykkelige del av verden, det er kineserne sin tur til å dra på seg kjeledressen nå.

Hovedproblemet er etter min mening at vi har ingen målrettet utdanningstilbud på dette feltet. Båt er ikke bil selv om jeg konstaterer at mange her har meninger i den retting. Ett hvilket som helst yrke for ingen status før det kan skilte en sin egen utdanning. Den dagen utdanningen og kompetansen er på plass forsvinner også cowboyene,

Er det mitt innlegg angående opplæring i motormekanikerfaget du sikter til over her? I så fall bør du lese om igjen. Her står det fint lite om bil, men desto mere om båtmotor og alt rundt den. Det later fortsatt til at du ikke har fått med deg at dette er en utdannelse som fører fram til et fagbrev.

Jeg skjønner at du ikke har lest noe i linken jeg la ut. Her er resten av infoen:

Formål

Motormekanikerfaget skal legge grunnlag for kompetanse innen installasjon, vedlikehold og reparasjon av motorer, drivverk, propellanlegg og aggregater. Flåten av fritidsbåter og mindre yrkesbåter er økende, og faget spiller en viktig rolle for sikkerhet og miljø i kystområdene. Faget skal fremme motormekanikerens kompetanse innen driftssikkerhet for båt og for mobile og stasjonære forbrenningsmotorer. Videre skal faget ivareta samfunnets krav til helse-, miljø og sikkerhet.

Opplæringen skal bidra til at lærlingen utvikler kompetanse i feilsøking, installasjon, reparasjon og vedlikehold. Opplæringen skal også bidra til å utvikle lærlingens evne til samarbeid, faglig innsikt og kommunikasjon. Videre skal opplæringen fremme kunnskap om lover, forskrifter og prosedyrer.

Opplæringen skal legge til rette for praktisk og variert arbeid med mekanikk, elektrisitet og elektronikk. Bruk av digitale hjelpemidler knyttet til planlegging, utførelse og dokumentasjon av arbeider skal inngå i opplæringen. Videre skal opplæringen fremme respekt for mennesker, materiell og miljø. Opplæringen skal legge til rette for faglig utvikling og forberede lærlingen på et arbeidsliv med krav til effektivitet og lønnsomhet.

Fullført og bestått opplæring fører fram til fagbrev. Yrkestittel er motormekaniker.

Står det noe om bil eller lastebil her? :nonod: (Bortsett fra at det står mobile og stasjonære forbrenningsmotorer. Noe som egentlig kan være hva som helst, inkl kompressorer, aggregater osv.)

Linken er her fortsatt:

En motor er en motor, om den står i båt, lastebil, aggregat eller hvorsomhelst. Motormekaniker er et eget yrke, og det er ganske omfattende, etter hva jeg kan se.

Læreplan i motormekanikerfaget Vg3 / opplæring i bedrift

Formål

Ikke eksisterende båt politikk er vel en årsaken til situasjonen. Politikerme har nesa nede i dokumenthauger som sier at båtlivet er et onde som bør begrenses med lover og forskrifter og da kan man ikke regene med at regulerende myndigheter prioriterer å beholde næringsregulering på tomter ved vannkanten.

Når markedskreftene får bestemme ja da forsvinner Son Marina til fordel for Son Spa. Maritim næringsvirksomhet i vannkanten inkludert verksteder er en forutsetning for et fungerende båtliv.

Når nesten all havnevirksomhet forsvinner fra Bjørvika, burde man forvente at Oslo Havn regulerte areal til amrina inkludert bensinfylling og et lite verksted, men i beste fall blir det vel noen flytebrygger forran luksusleilighetene.

Østre Aker vei er en fin beliggenhet for et bilverksted....men et usedvalig upraktisk sted for båtmotorverksted....men slik må det bli når politikerne legger til rette for at leilighetene ligger i vann kanten og marinaene ligger i andre rekke fra sjøen......

Restene av Som marina havnet jo langt inne på land.

Langs sørlandet er det vel også mange tilfeller av stygge forfalne lite profitable maritime næringstomter omreguleres til bolig/hytte formål.

Rundt Bestumkilen i Oslofjorden er det fortsatt noe maritim næringsvirksomhet, men bydelsutvalget er i gang for å få "ryddet opp".

Enkelte næringsaktørere i byer med litt lavere tomtepriser og ledige industrilokaler driver båthoteller og annen maritim virksomhet, men innenfor Drøbaksundet vil det markedskrftene presse bort marinaer med verksteder, bensinsalg og båtsalg sjøkanten hvis politikerne fortsetter sin iver etter å legge til rette for eindomsutviklere.

Et grunnleggende spørsmål er hva som er stygt og hva som er pent.....ja hva hever kvaliteten på nærmiljøet og hva foringer ?...blir vi lykkere av en sammenhengende Aker-brygge bebyggelse isteden for et levenede men bogstavelig talt rusten næringsvikromhet ?

Jeg tror manglende tomtearelaer i vannkanten er en større trussel for båtbverkstdene enn tilgangen på mekanikere. Det er en falitterklæring og utrolig upraktsik om alle båtservicebedrifter havner på tilfeldige billige tomterr langt unna sjøen. Som medlem av Redningsselskspet kan man bli slept til nærmeste marina for reperasjon........men hva hjelper det når verkstedene er langt ute på lamdet......

Hvor mye er du villig til å betale for service på båten din da? Det er vanlig at marinaer har plass til opplag samt verksted og da er det ikke mulig å betale for lokaler i Bjørvika el.l. Så skjelden som vi faktisk trenger å ha båtene våre på verksted er det greit å kjøre en halvtime. Hvis vi begynner innerst i bunnefjorden har vi Nesset, padda, leangbukta osv. Har du båten på henger fins det verksteder på land i nærheten også i tillegg til ambulerende mekanikere.

Ja vi har da fagplaner for det meste faktisk, men vi trenger langt flere v.g.skoler som utdanner folk etter disse fagplanene. Og vi trenger dyktige lærere i de samme fag, lærere som bør ha minst 3 årig ingeniørhøyskole/ maritim høyskole og solid praksis i tillegg til pedagogikk. Slike er mangelvare i videregående skoleverk. Og jeg har absolutt kjennskap til videregående skole bare så det er klart :wink:

Det hjelper lite med fagplaner når det ikke stilles krav til kandidater for et fagbrev. Det er alt for lett å få et fagbrev er min påstand.

For å få opp nivået i bransjen mener jeg at vi må over på et sertifiserings system ala det som benyttes i flyindustrien.

Der må teknikerne resertifiseres med jevne mellomrom for å holde seg oppdatert både på det tekniske og lovverket.

Dette fordyrer selvfølgelig bransjen, men fortsetter vi videre som nå med dagens teknologiske utvikling sliter vi med kompetansen i framtiden.

Fagbrev er noe LO bruker til lønnskamp og har blitt allemannseie etter reform 94, da alle har nesten krav på et.

Skal vi få opp kompetansen innen båtbransjen må utdanningen løftes et nivå opp hvor fagbrev kandidatene er service teknikere og de med høyere utdanning blir service ingeniører.

Hvis vi da i tillegg lager et opplegg hvor det settes krav til bedriftens organisasjon og ledelse har vi kommet langt.

Er redd vi har en lang vei å gå før vi er i mål med skikkelig kvalitetsikring i båtbransjen.

I og med at det er en uregulert bransje er det for mange luringer rundt omkring i havnene. :smiley:

Redigert av Lucky (see edit history)

Hvor mye er du villig til å betale for service på båten din da? Det er vanlig at marinaer har plass til opplag samt verksted og da er det ikke mulig å betale for lokaler i Bjørvika el.l.

En naturlig konsekvens av den "ikke råd" logikken er at markedskreftene presser bort samlige marinaer, bensinutsalg, verksteder og opplagssteder fra Oslo til Farsund. Det finnes vel knapt et eneste båtverksted på sørlandet hvor det er mer lønnsomt å drive business enn å selge tomten til sommerboliger i vannkanten.

Det geniale er jo at man ved å kjøpe noe gammelt rask av et verksted med egen kai slipper å følge 100 metersregelen fordi det er bebyggelse på tomten og med fleksibel omregulering fra næring til bolig er som regel matematikken enkel.....verksteder forsvinner og boliger i vannkanten dukker opp. En slik prosess må politikerne ta ansvar for å ikke bare skylde på markedskrefter.

Bilister ville aldri gotatt å bruke bilverksteder uten vei-forbindelse.....!!!

At det finnes et servicetilbud for båter er et offentlig anliggende....for en av de tidligste statlige oppgavene var å påse at det var skysstasjoner med en dagsmars mellomrom for trøtte hester. Våre hestekrfter trenger bensin og service og da bør det være politikernes oppgave å påse at ikke alle våre maritime "skyssstasjoner" blir stengt der markedet heller vil ha sjøkantboliger.

På spørsmålet hva man er villig til å betale for service på båten...tror jeg betalingsviljen er meget stor hos mange. Hvis man har en bobåt til flere millioner og varsellampene blinker før Drøbak tror jeg mange betaler nesten hva som helst for å redde årets båtferie med familien. Å kunne svinge inn til et verksted med egen brygge tror jeg også folk gladelig betaler for hvis de da slipper landfaste eller omrisende sevicefolk.

Den betalingsviljen er beviselig ikke så stor som du skal ha det til oslofjord, fagbedriftene sliter med lønnsomheten. Men jeg har tilgang på helikopter og kan rykke ut på kort varsel dersom det skal være prekært, med mindre jeg er utpå sjøen og koser meg da. Mye rimeligere enn å ha marinaer med topputdannede mekanikere på stand-by for annenhver mil langs kysten. (Jeg glemte forresten La-Sa, de ligger vel nærme nok)

(Jeg glemte forresten La-Sa, de ligger vel nærme nok)

Hvor lenge tror eiendomsutviklerne og politikerne klarer å holde seg unna det maritime miljøet i Bestumkilen. Bydelsutvalget ivrer alrede for å "rydde opp" innerst i bestumkilen...så Bestumkilen anno 2020 blir nok en vik omkranset av luksusleiligheter med egne båtplasser og noen luksus kontorbygg på lokk over motorveien......pent og sterilt uten oljeflekker og rust.

Da bystyret for noen år siden satte startskuddet for ideen om "fjorbyen Oslo" gikk også startskuddet for å fjerne alt som minnes om maritim næringsvirksomhet langs vannkanten.....for fjordbyen Oslo kan tilby påhengsmotorservice ved Østre Aker vei !!

Helt siden vikingtiden eller før den tid har man hatt båtservice ved vannkanten, men i vårt perfekte moderne samfunn er det plutselig blitt fornuftig å ha båtservice langt inne på bondelandet......så om tusen år tror nok arkeologene at havnivået gikk opp til Grorud-dalen når de finner rester av et båtmotorverksted der...

...At det finnes et servicetilbud for båter er et offentlig anliggende....for en av de tidligste statlige oppgavene var å påse at det var skysstasjoner med en dagsmars mellomrom for trøtte hester. Våre hestekrfter trenger bensin og service og da bør det være politikernes oppgave å påse at ikke alle våre maritime "skyssstasjoner" blir stengt der markedet heller vil ha sjøkantboliger.

Den der var ikke snau!! Skal det offentlige belastes med servicestasjoner for fritidsbåter i Osjlofjorden?? :eek: :eek:

Hvilken planet lever du på? En stat som ikke klarer å ta seg av de eldre på en bedre måte og som har et veinett som mange steder (litt nord for sinsenkrysset) er i laber forfatning, skal prioritere at din ferie ikke går i dass fordi du glemte å skifte dieselfilter?? :crazy:

....På spørsmålet hva man er villig til å betale for service på båten...tror jeg betalingsviljen er meget stor hos mange. Hvis man har en bobåt til flere millioner og varsellampene blinker før Drøbak tror jeg mange betaler nesten hva som helst for å redde årets båtferie med familien. Å kunne svinge inn til et verksted med egen brygge tror jeg også folk gladelig betaler for hvis de da slipper landfaste eller omrisende sevicefolk.

Du har neppe opplevd båtlivets mange spektere; :nonod:

Båtfolk er nemlig IKKE velvillige til å betale "hva som helst" som du sier, med mindre de har en vellspekket lommebok! :smash:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Den der var ikke snau!! Skal det offentlige belastes med servicestasjoner for fritidsbåter i Osjlofjorden?? :eek: :eek:

Hvilken planet lever du på? En stat som ikke klarer å ta seg av de eldre på en bedre måte og som har et veinett som mange steder (litt nord for sinsenkrysset) er i laber forfatning, skal prioritere at din ferie ikke går i dass fordi du glemte å skifte dieselfilter?? :crazy:

Når politikerne ikke regulerer inn plass for maritim næringsvirksomhet i nye rgueleringsplaner, ment ved mange kystperler tvert imot gledelig reguelrere om fra næringsvirksomhet til bolig/fritidshus-regulering er polirikerne ansvarlige for at det ikke finnes tilstrekkelig infrastruktur/servicetilbud for et fungerende båtliv. Politikerne regulerer gjerne til motorveiformål for å legge til rette for biler fordi bilen imotsetning til båt blir tatt på alvor som transportmiddel.

• 5 år senere...

Løfter denne litt. Hvordan er statusen 6,5 år senere? Ser ut som båtverkstedene rundt trondheim og Hitra gjør det relativt godt iallefall.
Det er en god del i trondheim og trondheimsfjorden. Noen som ønsker å dele erfaringer med verksteder rundt omkring? Ser prisene ligger på mellom 650-900eks mva rundt Hitra, hva er det vanlig å betale for motor og drevservice idag?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...