-morten- Startet 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 30.Oktober.2012 http://www.vg.no/nyheter/vaer/artikkel.php?artid=10062678 Seilskuta som har medvirket i kjente filmproduksjoner har forlist.. Det jeg egentlig ikke skjønner er hvorfor de skulle seile akkurat der, altså 14 mil sør øst for Hatteras. Det har jo vært utallige advarsler om stormen i lengre tid. Det var jo også en spessiel båt. Vi får nok historien etterhvert, men man ser på AIS at det er relativt lite båttrafikk i området! i går da jeg kikka var det 73knop vind i området der båten var.. ikke et sted man vil befinne seg i med en slik farkost... Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Christel III Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Leste et eller annet sted at de hadde prøvd å runde uværet, og at skipet hadde vært savnet siden Søndag kveld etter problemer med navigasjonsinstrumentene ombord. Men som Morten skriver, har jo uværet vært varslet i lengre tid, og det er rart at de i det hele tatt befant seg ute til havs i dette området. På bildene som er tatt fra helikopteret, sees det tydelig at samtlige master er knekt tvert av, så det har nok vært litt av en kule som har rammet dem... Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
S/Y Emma Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Splitte mine bramseil! Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
-morten- Svart 30.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 det blir nok sikkert et utrolig vinnfang på slike rigger i så sterk vind!! Rart de ikke satte kuresn mot land om dem var bare 14 mil unna Hatteras.. men nå står det jo ikke hvor de var på veg eller hvilken kurs og hastighet dem hadde.. den tok inn vann og hadde mistet strøm på slutten ihvertfal.. Vi får kansje historien senere.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Smurph Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Kapteinen valgte å trosse værmeldingen og legge ut på torsdag, med et skip fullt av ungdommer. Utrolig uansvarlig og en fullstendig unngåelig tragedie! Nå er kapteinen sannsynligvis omkommet, men noe stort ettermæle fortjener han neppe. Sjekk denne tråden som ble startet på Woodenboat forum på lørdag: http://forum.woodenboat.com/showthread.php?154783-HMS-Bounty-and-Hurricane-Sandy Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Smurph Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Gareth (Hwyl) er ikke den eneste som ble skremt av kapteinens beslutning om å legge ut: http://gcaptain.com/forum/professional-mariner-forum/10134-hms-bounty-hurricane-sandy.html Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
dude Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Synd at skuta er forlist og at mannskap er savnet eller omkommet. min største medfølelse.. Når det er sagt er det vel ikke tid for etterpåklokskap i våre varme og trygge stuer? Kapteinen valgte nok å ta skuta til sitt rette element heller enn å bli knust liggende til kai.. Slik jeg forstår det kom de nordfra, og forsøkte og runde orkanen som de visste var på vei. Det må ha skjedd mer uforutsett enn vinden ettersom skuta tok inn vann og at begge motorene og aggregatene har stanset.. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Les innleggene jeg linket til. Det ble reagert på kapteinens avgjørelse om å gå ut lenge før skuta faktisk fikk problemer. Og som flere påpeker på disse forumene; skuta ville kanskje ha sunket ved kai, men mannskapet ville vært trygge på land! Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
dude Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Jeg har ikke tenkt å hive meg på noe hylekor med etterpåkloke besserwissere nei.. var ombord i september i fjor i Bergen. da skulle de krysse atlanteren selv om der raste flere orkaner uti der. mannskapet ombord er frivillige, og noen har sågar betalt for å være ombord.. slik jeg ser det er dette en kalkulert risiko de er med på. og jeg misunnet dem.. Kapteiner gjør ikke alltid det rette, men de er alltid kapteiner.. ser ut som mannen har gjort sitt ytterste for å redde skute og mannskap. fred være med ham.. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 30.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Hvis dem bedriver kalkulert risikosport for å være med em skute i uvær er det jo ikke veldig mye å si om saken, men om dette er uvitende ungdommer som kansje ikke er superinteresserte i metrologi eller seiling. og kansje ikke har så mye kunskap om båt og sjø, da er det veldig synd på dem og Kapteinen i dette tilfelle mener jeg har handlet uaktsomt! Jeg så det var flere båter i går som var på tur inn til Hatteras i beskyttet farvann. Om denne orkanen kom uforutsett på noen så kan de neppe være særlig oppegående.. Varslene på denne orkanen har versjert i nyhetsbildet i lengre tid. Noe av det aller viktigste når man er på sjøen er netopp å følge værvarsel og lese været. I seilbåt til havs hengir man seg rett og slett til været.. Kaptein og manskap gjorde helt sikkert sitt aller beste for å redde skuta... det tviler jeg ikke på.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Logaren Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Det er vel litt for lite kunnskap til å konkludere hva som har skjedd. Regner med at det blir flere runder i rettssystemet derover, og at ting blir klart etterhvert. Viktigste spørsmålet er vel hva skuta gjorde ute i dette været i utgangspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 (redigert) Skuta kom nordfra og var på vei inn i mexicogolfen.. hun skulle først til florida en uke på arrangement, så til sin vinterhavn i Galveston.. de hadde hele tida kontakt med værvarslinga og trodde de skulle komme seg rundt før orkanen, men noe uforutsett må ha skjedd.. Redigert 30.Oktober.2012 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 På vei inn i gulfen? jeg leste at den gikk ned utenfor New Jersey - var det feil? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
-morten- Svart 30.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Nå har jeg har bare vært ute i styggvær på Finnmarkskysten. Det synes jeg var ganske ille. Jeg ville overhode ikke ha befunnet meg i et farvann der det var meldt en superorkan. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
dude Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 den var på vei til st,petersburg Florida.. kom jo åpenbart ikke dit da.. http://www.sailwx.info/shiptrack/shipposition.phtml?call=WDD9114 Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Her er hvad jeg har samlet op af teorier på nettet: Skibet kom direkte fra værftsarbejde. Kaptajnen forsøgte åbenbart at komme sig uden om uvejret og i en situation hvor han kunne sejle med vinden og bølgerne. Folk med kendskab til store træbåde fremhæver, at skroget vrider sig voldsomt i medsø og at kombinationen af vridninger og nyligt værftsarbejde kan have medført store lækager i skroget. Vandindtrængen kan være blevet så voldsom at punperne ikke har kunnet følge med. Træaffald fra renoveringen kan have forstoppet pumperne som det skete på skonnerten Marthas forlis i 2004 : http://www.arbetsam.com/aktuellt/sjofart/martha.pdf Vandet er til sidst blevet så højt i båden, at generator og motor er stoppet. Og så er det kørt... Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 (redigert) Jeg ville overhode ikke ha befunnet meg i et farvann der det var meldt en superorkan. Nå var vel ikke dette noen "Superorkan", men en kategori 1 Orkan som ble nedgradert til "Superstorm" (hva nå det er) før den traff land. Er den ekstreme vannstanden og ikke vinden som har gjort mest skade. Er ikke det, har nok blåst godt. Opplevde en kategori1 Orkan på Newfoundland i September. Vi hadde gått inn fra feltet og lå i beskyttet farvann. Lite sjø 5-6 meter bølger, men fy f...... å det blåste de 3-4 timene det sto på. Minnet mye om nyttårs stormen 91/92 i Nordsjøen. Det rareste var hvor fort vind og sjø la seg i etterkant. Var som å slå av en vifte. Vindstille,sol og behagelige 20 grader i løpet av en times tid. Ute på feltet ble bølgehøyden redusert fra 16mtr til 3 mtr i løpet av drøye 12 timer. Redigert 30.Oktober.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Bitteliten Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 http://coastguard.dodlive.mil/2012/10/coast-guard-rescues-14-during-hurricane-sandy/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.