Sjeldenutpå Startet 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 30.Oktober.2012 Dette hadde vert båt for både bolig og lange turer. Lurer på om det vil bli mulig å sjå kva den går for http://www.auksjon.no/BoatView.aspx?BID=113 Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ask Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Legg merke til trossa i baugen. Er båten under slep? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Det går vel ganske klart frem at det kommer kjølvann fra en båt forann Vigra, men retningen de sleper tilsier at det er en øvelse noe som også har vert primærfunksjonen til Hessa og Vigra i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Ser slik ut. Det var fleire bilder inne på auksjonssida. Men langt i fra nok til å presentere båten. Det er nok eit firma som tar lett på oppgava. Men de med penger, og som er interessert hadde nok kjøpt seg flybillet Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Free Lillehammer Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Ikke alltid de mest økonomiske motorene som sitter i slike båter... Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Det går vel ganske klart frem at det kommer kjølvann fra en båt forann Vigra, Syns det ser ut som propellvann fra Vigra jeg da men.. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Smurph Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Ser ut til at motorene er Detroit 16V-72. Er vel ikke så forskjellig fra 16V-71. Sannsynligvis turboversjonen med 850+ gamper pr maskin - og såpass må det nok være for å få denne båten opp i 20 knop. Regn med et forbruk på 100 liter/time/motor ved marsjing på 16 knop. 12,5 liter/nm er jo respektabelt... Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Frøken Fryd Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Syns det ser ut som propellvann fra Vigra jeg da men.. Ja det kunne jo være men da bakker de isåfall på båten som ligger bak der. Akkurat der som de ligger er det noen faste bøyer som man kan fortøye, mener de henger i kraftig kjetting. Kanskje de er hektet fast i en av de? Sitér dette innlegget Link to post
Båttransport D5L Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Smurph, det er 16v71N motorer i denne , dvs. uten tubo . 540hk pr motor Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 (redigert) OK, da blir vel forbruket noe lavere. Jeg har sett på en litt mindre båt fra Fjellstrand, samme byggeår, med 2x16V-71T @ 830 hk. Den klarte max 25 knop, marsjet rundt 19-20 knop med ca. det forbruket jeg oppga ovenfor. Mest økonomiske område på den båten var vel rundt 11-12 knop, Lavere fart så stiger faktisk forbruket pr nm pga all energien som går med til å bare dra rundt motorene på tomgang. Hvis det stemmer at det ikke er turboer på denne, så er det en relativt sett betydelig mer lettdrevet båt enn den jeg så på. Fordelen med gamle Detroit-er er at delene er rimelige, størrelsen tatt i betraktning. Komplett ny topp til en sylinderrekke kommer på ca 36 000 hvis jeg ikke husker helt feil. På den annen side så bør de ha oljeskift hver 100 driftstimer, kan vel strekkes til 150 timer hvis du får analysert oljen. Redigert 30.Oktober.2012 av Smurph (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
-morten- Svart 31.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2012 Disse kjenner jeg til! dem ble brukt bl. annet til å lære opp skipssjefer på MTB`ene Nå er jo de nye MTB`ene ikke i nærheten av å likne på disse så da er di nok ikke ideelle.. Hadde vært et bra lystbåtobjekt ja! jeg synes disse motorene er hærlige! Men aller helst skulle det vært MTU Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Smurph Svart 31.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2012 Jeg fant de gamle analysene mine, hvis noen er interessert. Som sagt gjelder dette for 16V-71T og en litt mindre båt. Mest økonomisk turtall 1200 rpm som ga ca 11 knop. Da burde forbruket ligge på ca 60 liter/time, samlet for begge motorene. Disse motorene MÅ kjøres så hardt at de oppnår full arbeidstemperatur, de er overhodet ikke egnet for tomgangskjøring og dorgefart over lengre tid. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Fru Jacobsen Svart 31.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2012 Hørte i dag fra "pålitelige" kilder at de håper å få rundt en mill for båten, men at de forventer 5-600.000 Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.