Jump to content

Valg av ankervinsj til langtur, 32 fot seilbåt

Euklid

Recommended Posts

Holder smått på med å forberede båten til langtur, en av de største manglene foreløbig er at jeg ikke har ankervinsj i baugen. Planen er å ha et Rocna på enten 15 eller 20kg, noe under 100 meter kjetting.

(Jada. Jeg vet dette kommer til å veie bly i baugen, og må nok basere oss på å flytte kjettingen på lange havstrekk. Men vil heller ha det slik enn å ha for lite kjetting eller anker som ikke holder.)

Hvor begynner jeg? De forhandlerne jeg har snakket med i Norge forsøker seg stort sett på å selge noe som enten er underdimensjonert eller en aktervinsj fra Engbo (men det har jeg alt ...). Tre hovedspørsmål:

1: Noen konkrete produsenter/modeller jeg bør se etter? Hva bør jeg tenke på ved dimensjonering?

2: Er det galskap å basere seg på manuell vinsj? Vil ha minst mulig elektronikk som kan gå nedenom, men skjønner at det kan være kjappere å flytte seg ved akutt behov om den er elektrisk, mengden kjetting gjør kanskje også dette til en mindre fristende variant.

3: Hva gjør jeg med montering når det er sandwich i dekket? Usikker på kjernemateriale, men dette må vel uansett rives ut til fordel for noe langt sterkere? (Eller er det her man innser sine egne begrensninger og kaller inn kavaleriet?)

Takk for alle tanker, sprell, innspill og avsporinger.

Hei

Eg har hatt seglbåt på 32 fot, med manuell ankervinsj. Eg har òg vore på langtur, men det var med ein annan båt.

Min konklusjon er at det går å dra på langtur med manuell vinsj, men at det er betre og tryggare med ein elektrisk vinsj.

Spesielt dersom ein seglar aleine.

Det tek laaang tid å ta opp 50 meter kjetting manuelt. Spesielt dersom ein er aleine og det bles. Det kan gjera det vanskeleg å evakuera ankringsplassar, når det hastar.

Kjøp ein vinsj med loddrett kabelar, då er det større kontakt mellom kjetting og kabelar.

Kjøp ein vinsj som har liten hastigheit. Då har den større kraft.

Vår elektriske ankervinsj har ikkje frittfallfunksjon, og me har ikkje sakna det.

Me har 30 kg brucekopi og 70 m 10 mm kjetting, og har ikkje eit eige batteri til ankervinsjen.

Eg meinar at 8 mm kjetting er nok til din båt, men kanskje du bør vurdera om 6 mm er nok?

Du får sikkert mange råd om forkatting og daudmann. Begge deler har sine føremonar, men det er òg ein føremon å kunne setja og heva ankeret raskt og enkelt.

God tur.

Ask

Jeg hadde også 32 fots båt på langtur, en Comfortina 32 på 4,5 tonn (+ utstyr...)

Jeg hadde 15 kg Bruce i baugen og 30 meter 10mm kjetting + 15 meter 8 mm kjetting + tau. (i tillegg kommer anker nr to, anker nr 3 og så videre)

Jeg brukte kun arbeidshanser for å dra anker, og det fungerte helt fint for meg i ett år. Riktignok var det til god hjelp at jeg hadde en som stod bak og kunne kjøre båten opp mot ankeret.

Jeg nevner dette for å påpeke at det ikke er livsnødvenig med ankerwinch. Det er noe som heter "Go small, go simple, go now!"

På tur nr to hadde vi et skikkelig beist av en ankerwinch, og det var en fryd å trekke anker. Jeg vil nok anbefale å kjøpe den største winchen du får tak i om du først tar deg bryet med å montere en slik, men altså, 100% nødvendig er det faktisk ikke.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Jeg har sikkert installert over 100 vinsjer de siste 8 årene. Jeg har installert vinsjer fra både engbo, ilas, anchorlift og quick. Blant disse vinsjene har det vært 3-4 reklamasjoner knyttet til styringselektronikken. Samtlige reklamasjoner har vært på Engbo. Utover dette har det aldri vært noen feil ved noen av de andre. Jeg har absolutt best erfaring med vinsjene fra quick, spesielt om en tar den lave prisen i betraktning. Har du et greit elektrisk anlegg ombord (som du bør ha før du drar på langtur) får du ingen problemer med å ha en slik vinsj ombord

Jeg hadde også 32 fots båt på langtur, en Comfortina 32 på 4,5 tonn (+ utstyr...)

Jeg hadde 15 kg Bruce i baugen og 30 meter 10mm kjetting + 15 meter 8 mm kjetting + tau. (i tillegg kommer anker nr to, anker nr 3 og så videre)

Jeg brukte kun arbeidshanser for å dra anker, og det fungerte helt fint for meg i ett år. Riktignok var det til god hjelp at jeg hadde en som stod bak og kunne kjøre båten opp mot ankeret.

Jeg nevner dette for å påpeke at det ikke er livsnødvenig med ankerwinch. Det er noe som heter "Go small, go simple, go now!"

..............................

Å hive opp ankerkjettingen for hånd er selvfølgelig mulig, men fy for et slit !! Og slitet avhenger mye av tyngden på kjettingen samt ankringsdybde !

Å dra kjettingen opp fra 30 meters dyp er betydelig tyngre enn om ankringsdybden er på 5 meter !!

Var selv i samme sitiuasjon som trådstarter

Her er tråden: https://baatplassen.n...t-princess-414/

Som der fremkommer så gikk jeg for Quick Antares 1500W winch

http://www.bfbutikke...roduct&id=33591

PS! Denne winchen fåes også i 1000W utførelse og med i 12V / 24V !!

Som også finnes med trommel på toppen:

http://www.marinesho...px?q=p:10526014

Er svært fornøyd med valget !! :thumbsup:

Denn winchen kan, om ønskelig, opereres hel manuelt.

Frittfall kan gjøres manuelt ved å benytte medfølgende winchhåndtak til løsne bremsen slik at kjettingen rauser ut til ønsket dybde.

Med bremsen "løs" og winchhåndtaket monter i kapilarens "sveive-hull", så kan kjettingen sveives inn manuelt. Med "skralle-funksjonen" aktivert så kan man ta pauser innimellom uten at kjettingen rauser ut.

I ditt tilfelle, hvor strømmen er spesielt verdifull, så tror jeg denne manuelle operasjonsmuligheten kan være ønskelig !

Lykke til med valget!!

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hjertelig takk for mange gode tanker så langt. Båten har syv batterier fordelt på to banker, så det skal la seg gjøre å sveive litt kjetting uten å tømme disse, uten at det er noe mål å maksimere strømforbruk.

Jeg tror det blir til at betraktninger i retning av Asks gjør at vi ender opp med å ha (elektrisk) vinsj ombord. Jeg har egentlig sans for å gjøre ting billig og enkelt, men jeg vet ikke om jeg har lyst til å trekke 20kg anker og 80 meter kjetting for hånd i en kuling i Patagonia ... Vi kommer til å være (minst) to ombord, sånn sett funker det kanskje uten, men ideelt er det ikke. Får heller spare inn på andre områder.

Planen er 8mm kjetting. Ankeret skal dimensjoneres så forkatting er overflødig i alt annet enn ekstreme forhold -- med min båtlengde er Rocnas anbefaling 15kg inntil 8 tonn, min veier like over 5 tonn. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det er verdt å dra på 5kg ekstra her, så får vi heller droppe å ha med oss Charles Dickens' samlede i hardcoverutgave ...

Beistet fra ebay blir i overkant, både med tanke på vekt, pris og det meste annet. Quick er en høyaktuell kandidat, hyggelig pris er ikke akkurat et minus.

Takk for betraktninger om feilrater, Kaftein ØL. Da kan jeg med fordel bruke tiden på å bekymre meg over potensialet for at annen elektronikk tar kvelden (aktervinsjen fra Engbo, for eksempel! Selges på rot ...).

Jeg har sikkert installert over 100 vinsjer de siste 8 årene. Jeg har installert vinsjer fra både engbo, ilas, anchorlift og quick. Blant disse vinsjene har det vært 3-4 reklamasjoner knyttet til styringselektronikken. Samtlige reklamasjoner har vært på Engbo. Utover dette har det aldri vært noen feil ved noen av de andre. Jeg har absolutt best erfaring med vinsjene fra quick, spesielt om en tar den lave prisen i betraktning. Har du et greit elektrisk anlegg ombord (som du bør ha før du drar på langtur) får du ingen problemer med å ha en slik vinsj ombord

Hyggelig å få bekreftet at Quick er en god vinsj. Har vært på langtur i snart 6 år og ankret mer en halve baatplassen har, tenker jeg ;) aldri problemer med vinsjen. En god ankervinsj og ankerutstyr er nesten like viktig som masta på en langtursbåt, mener jeg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...