Kruse Knallkul 3 Startet 31.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 31.Oktober.2012 Har en Summer Family med en 1989 Volvo Penta TAMD 31a motor. Jeg holder på å skille de to batteribankene (start og forbruk) fra hverandre. Setter inn nye hovedbrytere og BEP spenningssensitivt rele mellom "bankene". Mitt spørsmål er som følger: Hvor henter vanligvis tenningslåsen (og vel dermed instrumentene??) sin strøm (+) fra? - Egen kabel direkte fra startbatteri/hovedbryter? - Fra koblingspunktet/sikringsboks på forbrukskursen? - Eller får tenningslås og instrumenter sin hovedstrøm via motoren/starteren, og dermed altså automatisk når starteren er tilkoblet batteriet? Thomas Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 31.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2012 På min TAMD61A er det alternativ 3 Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
M/B Nordheim Svart 31.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2012 Det vil i dei fleste tilfelle vera alternativ 3 som "egilwh" seier, fordi det er slik det er lagt opp til igjennom kabelstokken orginalt. Såsant der ikkje har vore ein garasjeeletriker på ferde då er kan alternativ 1 også vera aktuell. Alternativ 2 ? då er det vel ikkje nødvendig å ha noko skilje då, om ein ikkje vèl å ha eit startbatteri i reserve utilkobla. Alt 2 kan vera risky om dynamoen ikkje har tilkobling direkte til batteri, bør gå om tenningslås. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Bartesam Svart 31.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2012 Samme her også som Treskallen :) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Seewolf Svart 31.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2012 Knallkul dette Holder du på å bygge om elektriken uten å ha kunnskap om dette ? Hvis ikke... så hadde det kanskje vært lurt at du hadde sjekket hvordan det var koblet før... så kunne du bare koble på samme måten etterpå. Forstår at du skiller batteriene... og da har det vel fungert før... Sitér dette innlegget Link to post
Kruse Knallkul 3 Svart 31.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2012 Takk for konkrete og gode svar. Har relativt god greie på kobling av elektrisk utstyr og kabler generelt, men har ikke koblet så mye i båt. Var derfor usikker på akkurat dette med strømmen opp til tenningslåsen når jeg kobler batteribankene fra hverandre. Ut fra tilbakemeldingene ser det altså ut til at denne strømmen normalt kommer i en av kablene som går fra motoren og opp til tenningslåsen/instrumentpanelet, og dermed altså fra startbatteriet uten noe ekstra ledning direkte fra dette. Så med mindre noen er veldig uenig i dette, eller vet konkret at det er annerledes på TAMD 31a, så anser jeg tråden for avsluttet. Igjen, takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 31.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2012 Når du først holder på med helt nytt opplegg ville jeg koblet meg inn på baksiden av startbatteriets hovedbryter. Årsak : Det blir akkurat det samme som om du kobler deg til den store + kontakten på starteren som orginalt, men du sparer deg for en kabel på motoren. Altså minst mulig kabler inn på motor som vibrerer og større fare for brudd. Grunnen til at den orginalt sitter på startmotor er bare for å gjøre kabelstokken og hurtigkobling enklere og komplett ved montering av motor. Det gjelder også minuskontakt til instrumenter som er ett svakt punkt på kabelstokken. Tror den er i nærheten av dynamofestet orginalt. Kan med fordel flyttes til ett roligere sted. Husk sikring. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 31.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2012 Om alt fungerer tilfredstillende på det motorelektriske så ikke gjør noe med dette!!! På motoren vil du ha en sort boks som inneholder de nødvendige sikringer, etc. Designet av VP http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745620-30-19247C.aspx Om du begynner med modifiseringer så vil du bare forvirre en evt. service/feilsøking senere da "kartet ikke lenger stemmer med terrenget" Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
hegra Svart 31.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2012 mateco : På motoren vil du ha en sort boks som inneholder de nødvendige sikringer, etc. Designet av VP Trodde motoren var såpass gammel at den var uten denne boksen og at trådstarter lager nytt koblingsskjema, siden han legger opp på nytt, men klart jeg er enig med mateco hvis det blir enklere å gjøre slik han skriver Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.