Jump to content

Hvor hente strøm(+) til tenningslås og instrumenter?

Kruse Knallkul 3

Recommended Posts

Har en Summer Family med en 1989 Volvo Penta TAMD 31a motor.

Jeg holder på å skille de to batteribankene (start og forbruk) fra hverandre. Setter inn nye hovedbrytere og BEP spenningssensitivt rele mellom "bankene".

Mitt spørsmål er som følger:

Hvor henter vanligvis tenningslåsen (og vel dermed instrumentene??) sin strøm (+) fra?

- Egen kabel direkte fra startbatteri/hovedbryter?

- Fra koblingspunktet/sikringsboks på forbrukskursen?

- Eller får tenningslås og instrumenter sin hovedstrøm via motoren/starteren, og dermed altså automatisk når starteren er tilkoblet batteriet?

Thomas

På min TAMD61A er det alternativ 3

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Det vil i dei fleste tilfelle vera alternativ 3 som "egilwh" seier, fordi det er slik det er lagt opp til igjennom kabelstokken orginalt. Såsant der ikkje har vore ein garasjeeletriker på ferde :smiley: då er kan alternativ 1 også vera aktuell.

Alternativ 2 ? då er det vel ikkje nødvendig å ha noko skilje då, om ein ikkje vèl å ha eit startbatteri i reserve utilkobla.

Alt 2 kan vera risky om dynamoen ikkje har tilkobling direkte til batteri, bør gå om tenningslås.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Takk for konkrete og gode svar. Har relativt god greie på kobling av elektrisk utstyr og kabler generelt, men har ikke koblet så mye i båt. Var derfor usikker på akkurat dette med strømmen opp til tenningslåsen når jeg kobler batteribankene fra hverandre.

Ut fra tilbakemeldingene ser det altså ut til at denne strømmen normalt kommer i en av kablene som går fra motoren og opp til tenningslåsen/instrumentpanelet, og dermed altså fra startbatteriet uten noe ekstra ledning direkte fra dette.

Så med mindre noen er veldig uenig i dette, eller vet konkret at det er annerledes på TAMD 31a, så anser jeg tråden for avsluttet. Igjen, takk for svar!

Når du først holder på med helt nytt opplegg ville jeg koblet meg inn på baksiden av startbatteriets hovedbryter. Årsak : Det blir akkurat det samme som om du kobler deg til den store + kontakten på starteren som orginalt, men du sparer deg for en kabel på motoren. Altså minst mulig kabler inn på motor som vibrerer og større fare for brudd.

Grunnen til at den orginalt sitter på startmotor er bare for å gjøre kabelstokken og hurtigkobling enklere og komplett ved montering av motor.

Det gjelder også minuskontakt til instrumenter som er ett svakt punkt på kabelstokken. Tror den er i nærheten av dynamofestet orginalt. Kan med fordel flyttes til ett roligere sted.

Husk sikring.

Om alt fungerer tilfredstillende på det motorelektriske så ikke gjør noe med dette!!!

På motoren vil du ha en sort boks som inneholder de nødvendige sikringer, etc. Designet av VP

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745620-30-19247C.aspx

Om du begynner med modifiseringer så vil du bare forvirre en evt. service/feilsøking senere da "kartet ikke lenger stemmer med terrenget"

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...