FluxFace Startet 1.November.2012 Link til dette innlegget Startet 1.November.2012 Hvordan har du koblet AIS på din båt? Har du Konstant strøm til den eller har du koblet den over bryter? FluxFace. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Ser ingen grunn til å kaste bort strøm på ais når jeg ligger i ro så jeg bryter strømmen når motor er stanset. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Har AIS og VHF på eget batteri høyt opp. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bøljan Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Har egen bryter på alt nav.utstyr Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Min står på permanent, men jeg trekker ut sikringen når den ligger i vinteropplag. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lars H. Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Selvfølgelig har jeg bryter på alt av utstyr jeg ikke til en hver tid trenger, inkludert AIS'n. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
FluxFace Svart 1.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Takk for alle svar Tenkte selv at det kunne være greit med konstant strøm til AIS, med tanke på tyveri, sliter seg... har jo da muligheten til og finne den igjenn da Sitér dette innlegget Link to post
8lv Svart 23.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2012 Kobler dere ais på forbruk eller start batteri da ? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 23.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2012 (redigert) AISen har samme oppkobling som VHFene ombord. Direkte på batteriet og står på året rundt. Ser ingen grunn til å slå av eller på denne. Rett på forbruk. Redigert 23.Desember.2012 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Roger jo Svart 23.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2012 mulig startbatteri, hvis lensepumpene tømmer forbruksbanken. derfor har jeg VHF og AIS på eget batteri høyt oppe, begge har av/på bryter innebygd. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
8lv Svart 23.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2012 Bruker vhf og ais mye strøm når det blir ståene på heletiden da ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2012 (redigert) Bruker vhf og ais mye strøm når det blir ståene på heletiden da ? Jeg har de avslått under landligge. En må lese manualen om forbruk. Redigert 23.Desember.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ebonita Svart 23.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2012 (redigert) Mycke ström... det är ju relativt. Har Du ingen landström så innebär ju även en Ampere långt över hundra amperetimmar i veckan. Har man konstant landström i hemmahamnen så är det väl däremot ingenting att bry sig på. Och elektronik brukar inte direkt må illa av att vara igång. Och har Du en AIS-transponder så kan du ju roa Dig med att kolla att båten ligger på plats via Marinetraffic.com, dvs om det är täckning vid hamnen. Själv hade jag min AIT2000 från Digital Yacht konstant påslagen från våren fram till upptagningen. Redigert 23.Desember.2012 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2012 Og skulle en eller annen stjele båten så er det jo kjekt om transponderen står på eller kommer på sammen med noe annet som skurken slår på... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Free Lillehammer Svart 24.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2012 Og skulle en eller annen stjele båten så er det jo kjekt om transponderen står på eller kommer på sammen med noe annet som skurken slår på... Skulle jeg stjele en båt, ville jeg definitivt koblet fra alarmer, VHF, AIS etc før jeg la utpå. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2012 Det ville jeg også gjort, men jeg tror ærlig talt ikke de som virkelig stjeler båter er glupe nok til å tenke på slike ting som AIS. Men alarmer? Ja. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Free Lillehammer Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 (redigert) AISen har samme oppkobling som VHFene ombord. Direkte på batteriet og står på året rundt. Ser ingen grunn til å slå av eller på denne. Trodde båten din heter Astor? Ingen Astor på Marine Traffic nå. Skrudd av på din båt eller dårlig dekning? Redigert 27.Desember.2012 av Fargo Lillehamme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 27.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2012 Klasse b sendere vises sjelden på MT, det er alt for få mottakere til å sikre dette dessverre. Jeg har lenge savnet en mottaker i Drøbak så om noen føler seg kallet.... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.