thomas73 Startet 1.November.2012 Link til dette innlegget Startet 1.November.2012 Hei Båtfolk:-) Leste i en artikkel om at man skal bruke rød eller grønn frostvæske i toalettet/ septikktanken. Jeg har brukt blå. Bør jeg tømme og gjøre prosessen på nytt? Mvh Thomas:-) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Står det ikke noe om dette i manualen for toalettet ditt? Det ville sikkert også vært en fordel om du opplyste hvilket toalett du har? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
thomas73 Svart 1.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Var ikke med noen manual da jeg kjøpte båten i sommer. Er ikke sikker på hva den heter. Båten står i Holmestrand og jeg bor på Kongsvinger. Så det er ikke bare å stikke ned en rask tur. Er elektrisk... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Jeg ville ikke brydd meg noe om det. Ha brukt blå i mange år.. Har plasttank. Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 1.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Er plasttank i min båt også... Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Ligger båten på sjøen ville jeg gått for giftfri frostvæske. Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 1.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Den står på land. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Hvorfor skulle man bruke rød eller grønn?? Har i alle år brukt den rimeligste frostvesken jeg finner til det bruket og det er BT's blå, uten noe problem Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
MT. Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Jabsco manual anbefaler ikke bruk av frostvæske. Men de skal sikkert tjene på delesalg, så det kan vel være en sammenheng der. Om man mot formodning likevel skal tilsette noe i skåla for vinteren, foreskriver manualen glykol-fri frostvæske, ser jeg. Dermed utgår vel rød? Blå er helt sikkert greit. Eneste årsak til å bruke dyrere (grønn) eller dyrest (rød) er nok at det var det man hadde stående akkurat der og da. Men rød frarådes altså av Jabsco, hvertfall. Så da bør du heller kjøpe den blåe, rimeligere. Om det er et Jabsco-toalett det er snakk om, da. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Mix Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Om man mot formodning likevel skal tilsette noe i skåla for vinteren, foreskriver manualen glykol-fri frostvæske, ser jeg. Du og du. Manualen anbefaler glykol basert frostvæske. Forøvrig er vel både rød gul blå og grønn og og orange glykolbasert. Forskjellene går på innhold av silikater fosfater nitrater etc. Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 1.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Denne artikkelen står i Båtmagasinets utgave okt. 2011. Tore Halvorsen(Tores høst-tips)s sjekkliste. Under punkt Toalett skriver han: Fyll på 1,5 liter frostvæske(max 40% frostvæske og 60% vann). OBS Bruk rød eller grønn væske, ikke blå. Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Her er politisk orientering antakeligvis avgjørende Har alltid brukt det første og beste, gjerne billigst - og forøvrig er jeg rød/grønn fargeblind - Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Brukte frostvæske i fjor. Det syns eg fungerte dårlig. Det forsvant i løpet av vinteren. Går tilbake til matolje igjen. Fordamper ikkje og smører pumpe/ventiler. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Hvorfor ha noe i toalettet i det hele tatt? Demonter, tørk bort vann, skru sammen. Kanskje et pakningsbytte er på tide,.. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Hvorfor ha noe i toalettet i det hele tatt? Demonter, tørk bort vann, skru sammen. Kanskje et pakningsbytte er på tide,.. Byttet til elkvern i sommer. Kommer ikke til å demontere noe som helst av do-greier overhodet før nødvendig. Av alle nødvendige vedlikeholdsjobber på skuta, er dette det minst trivelige. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Har Jabsco toalett, og har brukt blå frostvæske i mange år, funker fint.. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Mener i en tidligere tråd det ble nevnt noe om frostvæske og aliminiumstank.Er det en dårlig kombinasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Brukte frostvæske i fjor. Det syns eg fungerte dårlig. Det forsvant i løpet av vinteren Og hva var problemet ? Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 I mitt tilfelle var det et stygt belegg i toalettet når våren kom. Det samme skjedde i båten ved siden av meg på vinteropplaget. Når eg lagret min første båt som var helt ny første vinter gjorde eg ingen ting. Elektrisk toalett. Når våren kom hadde impeller i toalettet satt seg, sikring røk. Hadde matolje i og lot det stå et døgn. Ny sikring og alt ok. Veit mange som bruker matolje. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Så hele problemet ditt koker egentlig ned til ett belegg, som var enkelt å vaske vekk ? Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Nei det var ikkje lett å vaske vekk. Det ble som et skall. Men det er nok med dette som alt annet, delte erfaringer. Og av og til er det tydeligvis enklest å ikkje dele erfaringer.... Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 1.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Blir nok til at jeg lar være å gjøre noe mer ut av det! Men, jeg kommer til å sende Tore H. en mail og be han begrunne denne påstanden. Legger ut hans svar her da jeg får det...:-) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Nei det var ikkje lett å vaske vekk. Det ble som et skall.. Jeg lurer veldig på hva du egentlig hadde oppi denne dassen din. Jeg har brukt frostvæske i dassen i flere båter i sikkert 30 år nå, og aldri opplevd noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 2.November.2012 Link til dette innlegget Svart 2.November.2012 Mix du får lure, men lese. Eg har skrevet det var frostvæske. Kjøpt på Biltema. Stor dunk. I min manuelle toalett og nabobåten med elektrisk brukte vi samme stoffet. Med samme negative erfaring. Det elektriske toalettet ville ikkje motor gå, det vil sei impeller hadde satt seg da det var tørket ut. Så her måtte en skvett matolje ned i skål. Om du fortsatt tviler kan du få tilsendt en flaske så kan du jo få ta en labratorie test av stoffet så du er sikker på det er frostvæske. Forøvrig samme blanding vi bruker på drev/motor når vi tar opp båtene. Blandingen brukes i drevpose for å unngå svinn. Her ingen dårlig erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 2.November.2012 Link til dette innlegget Svart 2.November.2012 (redigert) At 50/50 væsken i toalett skålen kan fordampe i løpet av vinteren er helt normalt. At det da blir blåfarge iskålen har jeg også opplevd, men at det er vanskelig å få det fjernet? Litt vann i skåla, 2 runder bed toalettbørsten og blåfargen er borte neste gang jeg skyller ned Redigert 2.November.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.