Jump to content

Frostvæske i toalettet.

thomas73

Recommended Posts

Jabsco manual anbefaler ikke bruk av frostvæske. Men de skal sikkert tjene på delesalg, så det kan vel være en sammenheng der.

Om man mot formodning likevel skal tilsette noe i skåla for vinteren, foreskriver manualen glykol-fri frostvæske, ser jeg. Dermed utgår vel rød?

Blå er helt sikkert greit. Eneste årsak til å bruke dyrere (grønn) eller dyrest (rød) er nok at det var det man hadde stående akkurat der og da. Men rød frarådes altså av Jabsco, hvertfall. Så da bør du heller kjøpe den blåe, rimeligere.

Om det er et Jabsco-toalett det er snakk om, da.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

I mitt tilfelle var det et stygt belegg i toalettet når våren kom. Det samme skjedde i båten ved siden av meg på vinteropplaget. Når eg lagret min første båt som var helt ny første vinter gjorde eg ingen ting. Elektrisk toalett. Når våren kom hadde impeller i toalettet satt seg, sikring røk. Hadde matolje i og lot det stå et døgn. Ny sikring og alt ok. Veit mange som bruker matolje.

Mix du får lure, men lese. Eg har skrevet det var frostvæske. Kjøpt på Biltema. Stor dunk. I min manuelle toalett og nabobåten med elektrisk brukte vi samme stoffet. Med samme negative erfaring. Det elektriske toalettet ville ikkje motor gå, det vil sei impeller hadde satt seg da det var tørket ut. Så her måtte en skvett matolje ned i skål. Om du fortsatt tviler kan du få tilsendt en flaske så kan du jo få ta en labratorie test av stoffet så du er sikker på det er frostvæske. Forøvrig samme blanding vi bruker på drev/motor når vi tar opp båtene. Blandingen brukes i drevpose for å unngå svinn. Her ingen dårlig erfaring.

At 50/50 væsken i toalett skålen kan fordampe i løpet av vinteren er helt normalt.

At det da blir blåfarge iskålen har jeg også opplevd, men at det er vanskelig å få det fjernet?

Litt vann i skåla, 2 runder bed toalettbørsten og blåfargen er borte neste gang jeg skyller ned

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...