Free Lillehammer Svart 2.November.2012 Link til dette innlegget Svart 2.November.2012 Nei det var ikkje lett å vaske vekk. Det ble som et skall. Men det er nok med dette som alt annet, delte erfaringer. Og av og til er det tydeligvis enklest å ikkje dele erfaringer.... Noen som har tilsvarende erfaringer med den giftfrie fra Seatronic? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.November.2012 Link til dette innlegget Svart 2.November.2012 At 50/50 væsken i toalett skålen kan fordampe i løpet av vinteren er helt normalt. At det da blir blåfarge iskålen har jeg også opplevd, men at det er vanskelig å få det fjernet? Nei, det er ikke vanskelig å få fjernet. Jeg har brukt både rød og blå frostvæske i både manuelle og el. toalett i mange år. Så dette var meget spesiellt. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.November.2012 Link til dette innlegget Svart 2.November.2012 Dersom du har aluminiumstank (Gud forby aluminium i toilettsystemer!) bør du kanskje ikke bruke hvilkensomhelst frostvæske? Men ellers tror jeg at det som tåler piss og dritt også tåler allslags frostvæske. Jeg bruker billigste blå. Det har gått bra hittil. Jeg ville ubetinget frostsikre toilettskåla med tilhørende pumper og armatur. Selve tanken er jeg ikke så redd for. Den tåler nok å fryse dersom den ikke skulle være bredfull. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
oivindg Svart 2.November.2012 Link til dette innlegget Svart 2.November.2012 En bekjent jeg har, som stort sett er veldig oppegående, fikk også et belegg av blå frostvæske som var meget vanskelig å fjerne. Så det er tydeligvis noe som kan skje hvis man har uflaks. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Mix Svart 2.November.2012 Link til dette innlegget Svart 2.November.2012 Uflaks er noe dritt. Ihvertfall i toalettet. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 Er vel stor risiko for at frostveska som brukes i dassen ender i naturen, derfor bør det brukes propylenglykol i stedet for etylenglykol som er den vanige. Etylenglykol er svært giftig, propylenglykol er regnet som tilnærmet giftfri. Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 Spylerveske kan være rimelig og godt alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 Spylevæske fordamper da raskere enn frostvæske? Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 Er det så varmt att spylerveska fordamper så er det ingen frostfare ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 Er det så varmt att spylerveska fordamper så er det ingen frostfare ;-) Å? Spylevæske er da komponert for å være flyktig godt under 0 grader? Sitér dette innlegget Link to post
Max2012 Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 Rein frostveske Fryser den skal blandes med vann. Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 de fleste spylervesker er frostfrie til 14-16 grader. kalder enn det så grøter den seg, tror ikke det er noe sprengfare før du kommer under 20 Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 Glem spylervæske! Spriten fordamper, og resten fryser. Been there, done that! Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 Glem spylervæske! Spriten fordamper, og resten fryser. Been there, done that! Rimelig klar tale! I tilfelle er vel spylevæske rett og slett å fraråde? Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 Det var klar tale ja. Jeg har brukt det på min båt uten problemer. Det blir også brukt på mange turistbusser i vinterhalvåret, også uten problemer. Men fritt valg :-) Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 (redigert) Enkel kjemi: Spyleveske er jo lagd for å fordampe, så om den får muligheten så gjør den det lettere enn det vann ville gjort. Om du har den i et lukket system eller i et miljø hvor den ikke fordamper så vil den selvfølgelig ikke gjøre det..... ....men jeg foretrekker et tørt miljø i min båt og bruker derfor forstveske med riktig blandingsforhold. Redigert 6.November.2012 av runes (see edit history) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
GeirFrode Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 Rimelig klar tale! I tilfelle er vel spylevæske rett og slett å fraråde? Etter min mening: Ja! Det er mye mulig at det fungerer med spylervæske hvis det er over kortere perioder, men i mitt tilfelle fylte jeg væske i doskåla på høsten, og dette stod da over vinteren med lokket på. Tenkte ikke så mye over det der og da, siden jeg også hadde blitt anbefalt å bruke dette stoffet. Men oppdaget fort utover vårparten at det ikke var så lurt. Underdelen av doen (i plast) hadde sprukket, og det begynte å lekke. Tror ikke spylevæsken er noe mere skånsom mot pakninger osv heller. Derfor bruker ihvertfall jeg kun ferdigblandet frostvæske i dassen heretter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.