bavariaeier Startet 1.November.2012 Del på Facebook Startet 1.November.2012 Noen som har erfaring med broåpning her? Jeg har forstått det slik at broåpning er gratis? Er de fleksible ift tidspunkt? Er det begrensinger ift hvor ofte man kan kreve boen åpnet? Er det ellers noen som har erfaring med å gå inn/ut her med seilbåt? (Jeg tenker da feks på strømforholdene) Jeg har gått mye inn/ut her med motorbåt, men aldri med seilbåten... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.November.2012 Del på Facebook Svart 2.November.2012 Er den til å åpne, mener å huske husker at det var 4.5 m høyde? Svaret er her bergen.havn@bergen.kommune.no Tlf:55 568950 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 2.November.2012 Del på Facebook Svart 2.November.2012 Det er slik jeg husker brua, mener jeg. PS. på 70 tallet Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Anders_O Svart 2.November.2012 Del på Facebook Svart 2.November.2012 Broen kan åpnes. Det pleide å være gratis, men det kan ha endret seg. Det er flere (30-40 fots) seilbåter inne i Nordåsvannet. Husker ikke hvor man skulle ta kontakt, men den kan definitivt åpnes. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.November.2012 Del på Facebook Svart 2.November.2012 (redigert) Når en er tvil opp søk fasiten norske los bind 3 sier. Ferdselen av småbåter fra Grimstadfjorden gjennom strømmen til Nordåsvatnet er stor. I selve strømmen er det anlagt kanal med vippebru over. Dybde i løpet 2,8 m, bruhøyde 4,7 m, bredde i kanalen 10 m. Brua åpnes kun etter avtale med Vegtrafikksentralen i Hordaland tlf 55 51 61 00 eller 175. Tidevannsvariasjonene i Nordåsvannet er ca 33% av variasjonene i Bergen, noe som fører til kraftige tidevannsstrømmer, opptil 5–6 knop, i den smale kanalen. Man må utvise stor forsiktighet hvis passering skjer utenom strømstille som inntreffer ved høy- og lavvann i Nordåsvannet, eller ca 2 timer 10 minutter etter høy- og lavvann i Bergen. Selve Nordåsvatnet er en idyllisk perle med yrende småbåtliv. Her er flere småbåthavner. Her er også en del friluftsområder med badestrender. Imidlertid er det ganske tett bebyggelse rundt store deler av området, noe som gir små muligheter for å ligge usjenert. Båtforeningen rett innenfor vippebrua disponerer kran med kapasitet 10 tonn. Litt lenger inn, på N-siden, Fagernes Yacht Club med trebrygge ved siden av båthavnen, restaurant, pub og bar. Fiskeridepartementet har truffet følgende bestemmelse: 1. Under fart i Nordåsvatnet (Fjøsangerfjorden) skal fartøyer på strekningen mellom en linje parallell med Straume bru 100 m på innsiden av brua og en linje fra NE‑pynten av Sørvikneset over SW‑pynten av Bønesholmen til fastlandet gå med innskrenket hastighet, ikke over 6 knop. 2. Under fart på Nordåsvatnet for øvrig skal fartøyer gå med innskrenket hastighet, ikke over 9 knop. Overtredelse av dette forbud straffes med bøter. Redigert 2.November.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bergen Svart 3.November.2012 Del på Facebook Svart 3.November.2012 Tidligere ble det besluttet at broen kun skulle åpnes på kveldstid grunnet køene som oppstod ved åpning. Trolig har dette behovet falt bort siden knappentunnelen tar unna mesteparten av trafikken, men jeg kan aldri huske å ha sett broen åpnen på dagtid selv etter tunnelåpningen, men en telefon til nevnte vegtrafikksentral kan nok gi deg svar. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 3.November.2012 Del på Facebook Svart 3.November.2012 Det er slik jeg husker brua, mener jeg.PS. på 70 tallet Hvis du går under der som bildet er tatt så går du feil! Hovedløpet er til høyre når du kommer innenfra. Gikk under der denne uken da jeg skulle ut på fjorden en tur for varmkjøring til oljeskift. Da jeg kom inn igjen så var broen på vei opp. En arbeidsbåt som skulle inn. Vi har også 5 seilbåter som ligger inne i foreningen våres på vinteropplag. Når broen skal åpnes så er det bare å ringe og bestille. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Tommy_H. Svart 3.November.2012 Del på Facebook Svart 3.November.2012 (redigert) Oversiktsbilde av Straume bro og Bergens Motorbåtforening. Redigert 3.November.2012 av Tommy_H. (see edit history) Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
.Snorre Svart 3.November.2012 Del på Facebook Svart 3.November.2012 Det er planlagt åpning av broen idag kl 16. (3/11) Broen kan åpnes på dagtid mellom 9 og 14 etter avtale med veitrafikksentralen... Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 7.November.2012 Del på Facebook Svart 7.November.2012 (redigert) Hvis du går under der som bildet er tatt så går du feil! Hovedløpet er til høyre når du kommer Innenfra. Det var en Nimus 42 Mega som gikk inn i feilt løp for en del år siden. Det gikk ikke bra. Eieren hadde til og med båten liggende fast der inne og burde vite bedre. Redigert 7.November.2012 av Tommy_H. (see edit history) Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
bavariaeier Svart 19.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2012 (redigert) Noen som vet mer ift begrensinger/muligheter for åpning? - feks antall ganger (man kan vel ikke ringe i ett sett?) eller andre regler (feks varsling på forhånd, om man får "velge" tid selv) eller andre ting det er kjekt å vite....? Pluto9: Antar det er hverdager fra 9-14 og ikke i helger? (Vurderer å benytte en båtplass i Nordåsvannet....)(Men må finne om "stresset" og begrensningene med boåpning er for store.....) Redigert 19.November.2012 av bavariaeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 20.November.2012 Del på Facebook Svart 20.November.2012 Jeg var i båtforeningen sist søndag, da var det åpning av broen kl. 1500 for en seilbåt som skulle inn. Stort sett alle som kommer inn der er kun for vinteropplag, det er ingen som har broåpning for daglig bruk. Vet det ligger en seilbåt der inne om sommeren, men han er bare ute et par ganger om sommeren. Om det i det hele tatt er mulig å få åpning til vanlig bruk om sommeren aner jeg ikke. Sjekk med Vegtrafikksentralen. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.