Jump to content

Fuktsluker i motorrommet, har det noe for seg?

jensemann2

Recommended Posts

Jeg har lagt presenning over daycruisern for vinteren og pakket den godt inn . Satte en stor dobbel fuktsluker fra Biltema i kabinen og lukket luka og døren for å få det tettest mulig. Putene ligger der inne. Bør jeg slenge en eller to store fuktslukere i motorrommet også? Eller vil den bare trekke fuktighet fra omgivelsene og brukes opp? Kan det sette seg jordslag på skinnsetene der under den relativt tette presenningen? Hvordan kan jeg isåfall unngå det? Det var vått i båten da jeg la over presenning.

Om det hjelper med en i motorromet vet jeg ikke, men du må jo ha tilgang til å tømme/bytte den, og husk at når det blir kaldt så fryser den.

Du skriver at du har gjort det tettest muligt fremme i cabin, det ville jeg vært forsiktig med - viktig med lufting, du stenger jo nå all den fukten som blir (kommer selv om du har fuktslukker der) inne i cabin. Det tror jeg er oppskriften på mugg og dårlig lukt hos deg.

Viktig med god lufting når båten ligger i opplag, gjerne "gjennomtrekk" om du for til.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Det er vel helst skai trekk på setene dine og ja de går det lett jordslag i. Når du pakker inn båten så bør den ikke være helt tett fordi når temperaturen synker blir den relative luftfuktigheten høyere. Fuktigheten kondenserer på innsiden av presenningen og på overflaten på puter og annet. Litt gjennomtrekk i toppen hjelper, jeg regner med at du har et presenningstativ slik at du får et møne. denne metoden gir forholdsvis tørr båt. Du bør uansett gjøre rent og impregnere skaiseter o.l.

Når det gjelder fuktsluker i motorrom så kan du godt ha det men motor og annet av metall beskyttes mot korrosjon med fogging oil eller lignende beskyttelses-spray.

For det første, er det ikke på vinteren fuktigheten kommer ombord. Det er den tørreste tiden på året, så det å ha tett presenning må være et valg om man vil beholde fuktigheten ombord igjennom vintern.

Om man vil unngå det, er det kun gjennomlufting som gjelder. Har man tilgang til strøm, gjør selv den minste vifteovn med et bittelite varmeelement underverker på fuktighet ombord.

For det andre, når det gjelder motor og tørrballer, har det sikker "litt" for seg, men en 25W lyspære er en dullion ganger bedre. Jeg sprayer ned motoren med WD40 eller 565 når jeg misstenker at den ikke skal jobbe så mye før til våren og det holder fuktighet unna om ikke så langt unna. Dette er det beste alternativet til varme/omluft jeg kan komme på. Tørrballer, kommer et stykke ned på listen, men de er med.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...