mbm Startet 2.November.2012 Link til dette innlegget Startet 2.November.2012 Den Norske Amerikalinje (Wikipedia) Er det noen her som kan bekrefte at skipet som vises på klippet nedenfor er «Stavangerfjord»? Samme klipp (med litt av historien bak) ble også postet på "Hvor er dette?" tråden Ettersom Lars H tidligere her postet, ... Husker godt at vi dro ned til kaien og så når "Amerikabåtene" kom til Stavanger. (..) - denne er til deg, Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 2.November.2012 Link til dette innlegget Svart 2.November.2012 Hei the colonel. Jeg får ikke spilt av video'ene du har lagt ut. Får bare opp meldingen "Denne videoen er privat" Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 2.November.2012 Link til dette innlegget Svart 2.November.2012 Videoen du la ut i den andre tråden fungerte. Jeg kan hverken bekrefte eller avkrefte, men synes skipet på filmen ligner så mye på Stavangerfjord at det skal mye til om det ikke er henne. Har studert diverse bilder av Stavangerfjord og alt stemmer. Ville tatt sjansen på at det er Stavangerfjord vi ser på filmen. Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 2.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2012 Hei the colonel. Jeg får ikke spilt av video'ene du har lagt ut. Får bare opp meldingen "Denne videoen er privat" Takk for tilbakemelding - pga bakgrunns-tonene ble jeg nødt til å gjøre opptaket "usynlig ved søk" (strenge regler på youtube når det gjelder musikk- gidder du sjekke igjen og gi tilbakemelding? Takk. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 2.November.2012 Link til dette innlegget Svart 2.November.2012 Det fungerer nå Det eneste jeg synes er litt rart på filmen er fargene på pipene, men hvis det ikke er Stavangerfjord så må hun i tilfelle ha hatt et søsterskip og det har jeg så langt ikke klart å finne noe spor av. http://no.wikipedia.org/wiki/DS_%C2%ABStavangerfjord%C2%BB Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 2.November.2012 Link til dette innlegget Svart 2.November.2012 Blir bare mer og mer facinert av dette. På slutten av filmen ser det ut som hun dreier hardt babord? Håper du legger ut flere Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 3.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2012 ... Håper du legger ut flere Jeg har ikke så mye mer opptak fra Amerikalinjen - men jeg har en del andre opptak gjort av Gudbrandsen, her er noen klipp fra stavanger back in the day, Sitér dette innlegget Link to post
NAL Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 Det må være SS Stavangerfjord ja. Ser ut til at hun er filmet fra M/S Oslofjord. De møttes nok ute i atlanteren og hun gearer vel tilbake på kurs etter at de har hilst på hverandre. Det var ikke unormalt. Hun gikk forøvrig sin jomfrutur fra USA til Norge 1918, og sin siste tur fra New York i desember 1963. Da med det norske og amerikanske flagg på halv stang for å vise sin respekt for USAs avdøde president Kennedy. M/S Oslofjord gikk jomfrutur i 1949 og gikk i NAL trafikk inntil 1967. Hun ble da chartret ut. Sitér dette innlegget Link to post
MVH Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 Jeg reiste til Amerika fra Stavanger i 1957 med Bergensfjord. Jeg mener å huske at den viste båten på filmen er Stavangerfjord som også traffikerte denne ruten på samme tid. Det tok 8 døgn å krysse atlanteren den gangen. Vi hadde storm og så store isfjell komme drivende ned fra nord under kryssingen. Stor opplevelse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.