Jump to content

Erfaringer - Øien 460

Søringen

Recommended Posts

Ser på tidligere innlegg (søkt på Øien 460 på forumet) at flere medlemmer har Øien 460.

Lurer på hvordan dere er fornøyd med båten? Er den stødig eller rank (mtp fiske i ruskete vær), driver den mye for vind ved teine/garnfiske, fart med ulike motorstørrelser, morsom å kjøre?, fungerer lensing bra, etc? Vi har en Øien 530 i familien, så hvis kvalitet forøvrig er lik denne bør det være bra. :thumbsup:

Vil ha en rimelig båt med selvlensende skrog, som er stødig med lite avdrift, og som går godt med 15 - 25 hk. Anbefaling av andre båter som oppfyller kriteriene kan være ok også. :wink:

Redigert av Søringen (see edit history)

Skal kikke nærmere på Øien 16 også. Men har dårlig erfaring med helplanende båter mtp avdrift ved kraftig vind / fiske. Til nå i hummerfisket har det vært frisk bris eller kuling vel og ofte :worry: Trenger ikke så voldsom fart til vanlig, men greit hvis planer med 3-4 personer og litt last.

Er nokså stort sprang på vekt fra 20 hk til 25 hk ja, Honda 20 hk veier vel 49 kg med lang stamme, kontra 75 kg og oppover for 25 hk`e.

Er nokså stort sprang på vekt fra 20 hk til 25 hk ja, Honda 20 hk veier vel 49 kg med lang stamme, kontra 75 kg og oppover for 25 hk`e.

Rettelse :tongue: : Ser nå at Yamaha 25 hk veier 64 kg (20 hk veier 53 kg), og 3 sylindrede 25 hk typisk 72-73 kg. Så er mindre forskjell enn jeg trodde. Med eller uten bilbatteri bak utgjør jo en større forskjell.

• 2 år senere...

Henter fram denne tråden igjen.

Flere som har erfaringer med Øien 460? Spesielt nysgjerrig på dette med effekt av den lille kjølen som er på båten. Hjelper den noe mot vind-avdrift kontra skjærgårdsjeeper uten noen som helst kjøl?

Brukt en Askeladd 14-2210 i hummerfisket i år, grei båt. Men hadde vært veldig mye greiere med en ren selv-lenser, og en fot til i lengde og litt mer bredde hadde heller ikke gjort noe...

Har blitt anbefalt 15 - 20 hk av forhandler, delvis pga at selvlensing blir liggende vel lavt ved tyngre motor. Synspunkter på dette?

Sendte IM til en som i et annet innlegg skrev at han ventet på en Øien 460 som han skulle ha som hyttebåt. Fikk dette svaret:

"Er veldig fornøyd med båten min som er en 460-1, stødig og god sjøbåt.

Stenger kuleventilen for regnlens når eg bruker båten, den fungerer utmerket når båten er fortøyd.

Usikker på avdrift, har ikke tenkt på det når eg har brukt den til teiner.

Eg har en Yamaha 9,9 sport der sperren for gasspådraget er fjernet.

Har ikke målt farten, men den går bra med teiner og 2 personer ombord.

Anbefaler denne båten".

Så det hørtes jo bra ut.

Andre synspunkter og erfaringer?

• 4 år senere...

Det optimale motorvalget til 460-1 er Yamaha sport  9.9HMHL(15hk)(51 kg)levert med 20 hk forgasser og større diameter en orginal propell som er 9.25x9 J1.Enten 9.25x 10- 10,5-11 avhengig av akslerasjon mer enn 1 pers. og last, kontra toppfart.

17-18 knop med de to første, og ca. 20 med sistnevnte.

Avdrift mellom kjøl/ikke kjøl kommer mye an på om det er vind eller strøm som er mest plagsomt.Kjøl vil "sitte bedre i vannet, og ta bølger bedre.Flat bunn vil påvirkes litt mindre av støm men mer av vind.For norske vær og vindforhold er 460-1 bedre en Øien 16, medmindre man trives best på flatt hav og innsjøer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...