family man Startet 14.Februar.2005 Del på Facebook Startet 14.Februar.2005 Skal kjøpe rimelig familiebåt i år og vurderer sterkt type sjekte/snekke/kogg på 18-22 fot. Har aldri hatt trebåt før, så dette er spennende. Noen som kan gi råd om hva jeg skal se etter på bruktmarkedet? Hva er de største problemene? Råte? Motor? Lekkasjer? Supert om noen kan si noe om fordeler og ulemper med ulike motortyper (Sleipner, Sabb, Marna FM, diesel/bensin) Har ikke stort mer enn 15000,- å legge i dette, hva kan jeg forvente å få? Mange spørsmål der altså, men dere virker som en kompetent gjeng... Sitér dette innlegget Link to post
Platt Svart 14.Februar.2005 Del på Facebook Svart 14.Februar.2005 Til den prisen kan man vel ikke forvente for mye, men disse er kanskje noe å se på (spørs hvor i landet du bor): 1 2 3 4 Når det gjelder de motorene du nevner tror jeg de er gamle arbeidsjern alle sammen. Har bare hatt Marna selv, og hadde aldri problemer. De er også lette å få tak i deler til. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 14.Februar.2005 Del på Facebook Svart 14.Februar.2005 Hei og velkommen! Trebåt er alltid koselig syntes nå jeg, så jeg tillater meg å begynne; Først av alt så er det en ting som er sikkert, du får mye mer båt for samme sum penger iforhold til en plast båt. (etterspørselen etter trebåter er forsvinnende lav iforhold til plastbåter... ) Jeg har eid noen trebåter og alle har det felles at det alltid er noe som dukker opp, men det har sikkert med prisleiet jeg (og du..) har.. Men når det er sagt er det mange fine damer til 15k som ofte har eldre eiere som kanskje ønsker seg noe mer "lettstelt" Foruten de mest synlige mørke råtepartiene som du eventuelt ser på dekk osv kan det være greit å se på dette: Hælen (overgangen mellom akterstevn og kjøl) er ofte et punkt en trebåt blir litt myk. ta godt tak i denne og prøv å dra sideveis frem og tilbake. hvis den beveger seg mye er det stor sjangs for at det enten er råte og/eller kast i propellaksel. Sliping!!! Viktig!!! de aller fleste trebåter blir slipt istykker.! Dette ser du lettest på om klinkene er slipt helt flate, eventulet om det er tydelig at treverket er slipt rundt klinkene. Da vil det også oftere enn vanlig bli en langsgående sprekk i bordgangen langs klinkene. Hvis det er skulte(plugget) klinker vil det oftere være slipt for mye (lettere å slipe hele borgangen med maskin) og da vil det ofte dette ut noen plugger og blottlegge klinken ret på innsiden. Dette er ikke bra!! Klinker: fortrinnsvis kopperklinker. hvis de er skulte, så sees det ofte ved at det er en mørk/grønn ring rundt noen av pluggene (saltvannet gjør kopperet grønt) Frostprenging Likedan er det lurt å sjekke hele kjølen under for langsgående sprekker, de kommer ofte ved frostsprenging og svekker selfølgelig kjølen mye. Overbygg/vindsjermer Ofte litt råte i oergangen mellom dekk og hjørnene på skjerm/overbygg, skjelden noe stort problem annet en kosmetisk, men likefult et svakt punkt. Prøv å styr unna trebåter fra ferskvann, saltvann impregnerer. Når det gjelder motor så er det en smakssak det også, men hvisse modeller er vanskelig å få tak i deler til feks sleipner. Men Marna lager vel fortsatt deler de mest kjente motorene sine enda og Saab er vel nesten udødlig! Men jeg personlig ville hatt det samme som siste tresnekka jeg eide, nemlig bensinmotor. Mye mer behaglig gange, mindre bråk og ikke minst mye mindre vibrasjon for skroget (klinker osv) Bensinforbruket på en slik motor er ingenting uansett. Brannfaren er jo selfølgelig der, men i en båt med løse tiljer motorkasse over dørken og kanskje tilogmed open, så er det neppe store farer forbundet med dette. Men se selfølgelig etter lekasjer og tett de med en gang! kommer sikkert på noe mer når jeg har fått meg noen timer på øyet, men det er iallefall mine tanker om trebåt.... Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 15.Februar.2005 Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 Hei. Vi var i samme situasjon da vi kjøpte vår første trebåt (skøyte) i høst. Lærte etterhvert om råtne spantetopper, pælemark, at eikespant (og granmaster) råtner innenfra, og furu utenfra osv. Vi kikket på en del trebåter som lå i båthavner. Hadde flere plasser den positive opplevelsen at andre med trebåter i samme havn kom bort, ga gode råd og fortalte om trebåter. Synes vi lærte mye bare av dette. (Vi var helt "grønne") Da vi fant skøyta "vår" lå den på feil plass i landet (ca 300 Nm fra oss), manglet hovedmast og var vel kanskje litt mer arbeidskrevende enn vi hadde sett for oss, MEN,.... Hva slags galskap er det som griper deg når du går ombord i en båt og bare kjenner at dette er den helt "rette"? Vi fikk da nok et råd av en kar i båtforeningen der. Han kikket på oss med rolige øyne og sa: " Det viktigste er at dere finner en båt dere virkelig liker. Jo bedre dere liker den, jo mer vil dere like å oppholde dere der og å arbeide med den. Da er det ikke lenger så vesentlig hvor mye eller lite arbeid det er med den" Synes dette var en grei måte å se det på selv om det selvfølgelig må være innenfor rimelighetens grenser når det gjelder arbeid og opp-pussing. (Hvor går rimelighetens grenser??? ) Nedenfor er en link til en side som også sier litt om hva du skal se etter på trebåt. http://www.shipspreservation.com/db/index....2=Vis&counter=4 Lykke til Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
family man Svart 15.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 Sorry, tok litt tid før jeg fant ut hvordan man svarte (fersking på trebåt, fersking på forum...)Her lærte jeg mye, ante f.eks. ikke at "ferskvannskjørt" var noe negativt for en trebåt. Ser ut som man kan bruke litt tid på å sondere terrenget, åpenbart kjøpers marked for denne båttypen. Har noen av dere erfaring med å bruke f.eks. fuktmåler for å sjekke tilstanden til treverket? Fungerer det for båt, eller blir det anderledes når det er oljet treverk det er snakk om? Hei. Vi var i samme situasjon da vi kjøpte vår første trebåt (skøyte) i høst. Lærte etterhvert om råtne spantetopper, pælemark, at eikespant (og granmaster) råtner innenfra, og furu utenfra osv. Vi kikket på en del trebåter som lå i båthavner. Hadde flere plasser den positive opplevelsen at andre med trebåter i samme havn kom bort, ga gode råd og fortalte om trebåter. Synes vi lærte mye bare av dette. (Vi var helt "grønne") Da vi fant skøyta "vår" lå den på feil plass i landet (ca 300 Nm fra oss), manglet hovedmast og var vel kanskje litt mer arbeidskrevende enn vi hadde sett for oss, MEN,.... Hva slags galskap er det som griper deg når du går ombord i en båt og bare kjenner at dette er den helt "rette"? Vi fikk da nok et råd av en kar i båtforeningen der. Han kikket på oss med rolige øyne og sa: " Det viktigste er at dere finner en båt dere virkelig liker. Jo bedre dere liker den, jo mer vil dere like å oppholde dere der og å arbeide med den. Da er det ikke lenger så vesentlig hvor mye eller lite arbeid det er med den" Synes dette var en grei måte å se det på selv om det selvfølgelig må være innenfor rimelighetens grenser når det gjelder arbeid og opp-pussing. (Hvor går rimelighetens grenser??? ) Nedenfor er en link til en side som også sier litt om hva du skal se etter på trebåt. http://www.shipspreservation.com/db/index....2=Vis&counter=4 Lykke til <{POST_SNAPBACK}> Sitér dette innlegget Link to post
barx Svart 15.Februar.2005 Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 (redigert) Foruten de mest synlige mørke råtepartiene som du eventuelt ser på dekk osv kan det være greit å se på dette: Hælen (overgangen mellom akterstevn og kjøl) er ofte et punkt en trebåt blir litt myk. ta godt tak i denne og prøv å dra sideveis frem og tilbake. hvis den beveger seg mye er det stor sjangs for at det enten er råte og/eller kast i propellaksel. sjekk øverste bordgang og dollbord midtskips. her har det rent regnvann siden båten var ny, og slikt kan det bli råte av. hvis båten har overbygg: finnes det spor etter lekasjer "innendørs"? hvis ja, sjekk treverkets tilstand i aktuelle områder. øynene aleine er dårlig redskap i søket etter råte. utstyr deg med en syl eller en skarp kniv, og se om treverket yter den motstand det skal. barx Redigert 15.Februar.2005 av barx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 15.Februar.2005 Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 ......øynene aleine er dårlig redskap i søket etter råte.I tillegg til kniv eller syl, pleier jeg alltid å ha med en liten hammer! Det er utrolig hvor mye man kan "lytte" seg frem. Spesiellt gjelder dette bordgangene under vannlinjen, som kan være vanskelig å komme til, p.g.a. lave opplagsbukker. Lett banking, bortover og øret vil fortelle deg hvor det er "porøst" (halvråttent / råttent) treverk. Sundt og tørt ved har en lys og "tett" klang, mens råte har en "hul / dump" klang. Flere tips angående redskap å ha med seg: Sterk lommelykt, håndspeil, eller enda bedre et stor tannlege- / inspeksjonsspeil med teleskopisk skaft (fås for en billig penge på Biltema - 29,90) Lykke til! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Majali Svart 15.Februar.2005 Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 Mange gode innspill her ja, skulle ønske dette forum eksisterte for noen år siden.... Når det gjeldet fuktighets måler vil ikke disse fortelle noe som helst; kanskje litt når det gjelder steder som absolutt bår være tørre og som ikke noengang kommer i kontak med saltvann, da disse indikatorene baserer sag på målt motstand i matrealet og salt er jo en god leder, så det ville nok ikke blitt mye fornuftig over den målingen er jeg redd.... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
family man Svart 15.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 Mange gode innspill her ja, skulle ønske dette forum eksisterte for noen år siden.... Når det gjeldet fuktighets måler vil ikke disse fortelle noe som helst; kanskje litt når det gjelder steder som absolutt bår være tørre og som ikke noengang kommer i kontak med saltvann, da disse indikatorene baserer sag på målt motstand i matrealet og salt er jo en god leder, så det ville nok ikke blitt mye fornuftig over den målingen er jeg redd.... <{POST_SNAPBACK}> Skjønner. Treverket er vel en ting, men hva med selve konstruksjonen, vil man se hvis bordgangene glipper fra hverandre under vannlinjen, f.eks. eller vil utettheter skjules av bunnstoffet? Hvor mye "slark" vil evt. trutning kunne tette? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 15.Februar.2005 Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 Hvis du er uerfaren, er det beste å ha med leid hjelp til å besiktige båten sammen med deg og gi deg råd mht. hva som er bra eller ikke bra. Skriftlig, og med ansvar for den faglige vurderingen. Da har du to stykker som kan saksøkes hvis tingene ikke er som de skal være. Alternativet er å gi selger beskjed om at du er uerfaren og be selger om å sette alle opplysninger på papiret. Også opplysninger om hva som ikke finnes av feil etc. (skjønner?). Å gå rundt som amatør og se i kriker og kroker og leke fagmann er lite lurt, i alle fall hvis du blir lurt, for da har du på en måte invitert til det selv. Alt du ser og alt du burde oppdage ved den besiktigelse du foretar, blir nemlig holdt imot deg den dag du klager til selgeren og vil ha pengene igjen fordi du er blitt lurt. Altså, en grundigere undersøkelse enn normalt er et dårligere alternativ enn å be selger om opplysninger om det du lurer på. Men så var det «forelskelsen», da ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
family man Svart 15.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 Hvis du er uerfaren, er det beste å ha med leid hjelp til å besiktige båten sammen med deg og gi deg råd mht. hva som er bra eller ikke bra. Skriftlig, og med ansvar for den faglige vurderingen. Da har du to stykker som kan saksøkes hvis tingene ikke er som de skal være. Hm...jeg hadde mer eller mindre gitt opp kjøpsloven siden jeg skal ha så billig båt ("selges som den står" osv. ikke det at det er et argument MOT faglig bistand ) Hva koster en takstmann da? Har du peiling? Sitér dette innlegget Link to post
biggen Svart 15.Februar.2005 Del på Facebook Svart 15.Februar.2005 Hei! første snekka mi var en gjennestad tresnekke 23 fot, kjempeflott båt (synes jeg) med 8-12 hk FM. Denne kjøpte jeg på vinteren (1994), den lå på land og var frossen. Det jeg lærte var at frossent treverk er hardt!..hvis det er fuktig! jeg sjekket godt med spiss kniv og stakk hendene opp i alle kroker og kriker for å kjenne etter myke felter. Noe måtte jeg utbedre det var synlig men pga. små lekasjer i dolbordet og pga. frost kjente jeg ikke at "bærelekta" under dolbordet var pill råtten... dolbordet så helt fint ut fra oversiden, stor jobb å bytte. Det dukker altids opp noe og jeg skulle ønske jeg hadde gjort det du gjør nå.... spør om råd. Lykke til!! Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 16.Februar.2005 Del på Facebook Svart 16.Februar.2005 (redigert) Hm...jeg hadde mer eller mindre gitt opp kjøpsloven siden jeg skal ha så billig båt ("selges som den står" osv. ikke det at det er et argument MOT faglig bistand ) Hva koster en takstmann da? Har du peiling? <{POST_SNAPBACK}> Prisen her paa bierget for besiktigelse med tilstandsraport pleier å være ca. 400/t. Jeg overså tydeligvis prisrammen din. Sorry. Med lav pris blir det i realiteten som du sier, at lov og reklamasjon kan du glemme for det koster mer enn det smaker. Synd! Redigert 16.Februar.2005 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Walter_S Svart 16.Februar.2005 Del på Facebook Svart 16.Februar.2005 ...... Hva koster en takstmann da? Har du peiling?Først og fremst, family man! HVOR er det DU selv holder til? Det står ingen opplysning om det i din profil? Det kan jo hende at du egentlig bor på et sted med mange med-medlemmer her i fra baatplassen. Og, det kan jo hende at noen av disse kunne være interessert i å være med deg for å "se på" trebåt? 2 par øyne ser alltid mer enn ett.......Ikke sånn å forsto at vedkommende skal "henges" hvis det viser seg at noe ble uoppdaget. Men, det er alltid hyggelig å være to og det å reise rundt og se på diverse objekter, er i seg selv den beste måten å lære på. Alle båter er forskjellige, alle har sin sjarm og utfordring. Ta med noen som har "litt salt i håret" fra før, så skal du se at du etterhvert vil føle deg mere sikkert på deg selv. Jeg vil gjerne sitere deg selv i innledende innlegg: ....Har ikke stort mer enn 15000,- å legge i dette, hva kan jeg forvente å få?Jeg vil nok tro at med denne begrensningen så vil antageligvis motoren være det som kan trenge en fagmanns vurdering enda mer enn treverket.........? Å tro at man i dag kan få en brukbar (fri for utbedringsbehov) båt på 18-22' med fungerende motor (fri for mekke- og delebehov) er kanskje litt i overkant optimistisk? Lykke til! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
paxo Svart 16.Februar.2005 Del på Facebook Svart 16.Februar.2005 "Prøv å styr unna trebåter fra ferskvann, saltvann impregnerer." Her er vi inne på en seiglivet myte. Saltvann inneholder store mengder næringstoffer som ferskvann ikke har. All groing av mikroorganismer vil altså bli betydelig større i saltvann. Skal man få impregnert treverket med salt, må man ha mere salt enn det som legger seg i et vanlig treskrog. En trebåt i ferskvann vil også tørke raskere når den blir satt på land. Se bare på saltede veier hvor sent de tørker. Når treverket tørker, vil organismer som bryter ned, ikke gro, da de er avhengige av vann. (ikke tørråte). Myten om at ferskvann er verre for trebåter enn saltvann kommer sannsynligvis av at regnvann som lekker inn i overbygning og dekk, ikke tørker opp før neste skur og at disse delene av båten er ubehandlet slik at vi får skader. Min erfaring er at trebåter ikke er vanskeligere å vedlikeholde, eller krever mer arbeid enn en plastbåt om det gjøres riktig. Problemet er at mens en plastbåt holder seg noenlunde i stand selv om man hopper over en vårpuss, MÅ trebåten stelles hver vår!!! En båt til 15000,- er sannsynligvis en båt som må "tas igjen" og det krever veldig mye arbeid de to første sesongene. En dyrere båt vil være kontinuerlig vedlikeholdt og lettere å ha med å gjøre. Mitt trebåtstell begrenser seg til å ta ut ALT løst etter opptak om høsten, dekke til med tilstrekkelig lufting. Om våren: Olje alt ulakkert innvendig med hagesprøyte fylt med rå linolje og balsamterpentin (tar ca. en halv time), skrape vekk lakk som har løsnet helt (gjerne noen mindre flekker), matte klarlakk utvendig (og eventuelt innredning) med 150 papir for hånd (raskt og lett) gi noen strøk med Le Tonkinois-lakk (nytt strøk innen 24 timer uten matting) så mange strøk jeg har tid til. Legger i alle løse deler etter at båten har kommet på vannet og trutnet. Ett godt tips: Hvis du må skrape (kun løs lakk), så bruk en kvalitetsskrape med løse blad og ha en fil tilgjengelig slik at du kan skjerpe skrapen OFTE! Da er den bedre og raskere enn elektrisk verktøy. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 16.Februar.2005 Del på Facebook Svart 16.Februar.2005 ok.... jeg er ikke totalt påstålig om at lærdomen min er riktig. Hvis det er kommer gode argumeter på noe som en motsatt av hva jeg har lært... det er jo sjelden kun et riktig svar (annet i mattematikk og etterpåklokskap..) Så hvis det er som det blir sagt at saltvann inneholder mer mat for baktriene så er nok det riktig. men resultatet at det råtner mer i saltvann tror jeg ikke. At treverket innholder store menger salt er jeg ganske sikker på og da er jo impregnerings effeketen tilstede. (saltimpregnering er forøvrig den eldste kjente form for kjemisk preparering av trevirke for å motvirke nedbrytning. Kinesere festet store steiner til tømerstokkene med tau som de senket på de dypeste kløftene for og få høyest mylig trykk, når de løste ut tauet som holdt steinene fløt tømmeret opp til overflaten og ble da trykkimpregnert av saltet som ble pressert inn ettersom trykket (dybden) ble mindre.) Det er jo forskjellige type organismer og baktrerier, som feks er det grunn til at jeg ikke ønsker linolje på min båt. Linolje (rå..) inneholder masse lørdagsgodis for noen type sopp sporer som ofte resulterer i masse sorte prikker i lakken. Så det er nok også et spørsmål om utseende av båten. Linolje er sikkert fint, men hvis man ønsker minske mulighetene som disse stygge prikkene så bruk noe annet enn akkurat det Jeg tror også at regnvannet som lekker inn å ikke tørker før neste regnskyll er opphavet til masse råte, men i bunnen av båten er det iallefall alldri tørk (og nettop den mangelen på oksygen i dette saltholdige, våte miljøet er nok hovedgrunnen til at trebåter varer så lenge som de gjør. Bevares, vi har jo feks Skiblander som beviser at ferskvann ikke er drepen for treverk , men jeg tror nok fortsatt at teorien om saltimpregnering er riktig. En ting til når det gjelder vedlikehold: jeg oljer bunnen med penetrerende olje flere ganger gjennom vintren starter mens den enda er våt (2-3 uker etter opptak) og tilfører nytt men noen ukers mellomrom (eller når jeg ser det er blitt borte) da bytter oljen plass med vannet og du oppnår et skrog som nesten ikke tenger å trutne og det lik spenn på klinker sammenføyninger hele vinteren og det sparer klinker osv for mye stress. Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
M/S Bastard Svart 16.Februar.2005 Del på Facebook Svart 16.Februar.2005 (redigert) Kanskje ikke så rart at Skibladner ikke er utsatt for råte, den er vel bygd i jern Redigert 16.Februar.2005 av bastard30000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 16.Februar.2005 Del på Facebook Svart 16.Februar.2005 Kanskje ikke så rart at Skibladner ikke er utsatt for råte, den er vel bygd i jern <{POST_SNAPBACK}> Falt ut litt....... tankene var nok et helt annet sted... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
M/S Bastard Svart 16.Februar.2005 Del på Facebook Svart 16.Februar.2005 Falt ut litt....... tankene var nok et helt annet sted... <{POST_SNAPBACK}> Men ellers er jeg enig da, bortsett fra at jeg har brukt linolje og terpentin! Og Antiparasitt! Sprøytet på med hagesprøyte! etter dette skal det oljes med benar til jeg får en fin overflate Sitér dette innlegget Link to post
family man Svart 16.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2005 Det jeg lærte var at frossent treverk er hardt!..hvis det er fuktig! Der kunne jeg fort gått fem på, også. Fordeler og ulemper med å kjøpe på vinteren, gitt. Takk! Sitér dette innlegget Link to post
family man Svart 16.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2005 Først og fremst, family man! HVOR er det DU selv holder til? Det står ingen opplysning om det i din profil? Hytte på Hallangen ved Drøbak, og med hytta fulgte det båtplass og med båtplass bør det etter min mening følge båt! (og på dette forumet er vel de fleste enige i det...) Skal mekke litt på profilen min! Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 16.Februar.2005 Del på Facebook Svart 16.Februar.2005 Mnja. Fyll nå ikke opp den båtplassen med det første og det beste som passer innenfor ditt budsjett ... ta deg heller tid til å vente på en RETTE båten, selv om det er vanskelig når "hormonene" bruser i en båtlysten kropp (ikke spør hvordan jeg vet det ). Den gode dealen du kan gå glipp av i dag kan jo lett komme til å blekne mot den enda bedre du kommer over i morgen. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
family man Svart 16.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2005 (redigert) Prisen her paa bierget for besiktigelse med tilstandsraport pleier å være ca. 400/t. Kan jo uansett være lurt med en fagmann. Hva tenker du om denne ved første øyekast? http://www.autodb.no/cgi-bin/boat/prospec (hvis linken virker...) Ser nå at den ikke viser alle bildene, hvis du finner den igjen på autodb.no, "snekke"+"hordaland" så er det flere nærbilder... Redigert 16.Februar.2005 av family man (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
family man Svart 16.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2005 Mnja. Fyll nå ikke opp den båtplassen med det første og det beste som passer innenfor ditt budsjett ... ta deg heller tid til å vente på en RETTE båten, selv om det er vanskelig når "hormonene" bruser i en båtlysten kropp (ikke spør hvordan jeg vet det ). Den gode dealen du kan gå glipp av i dag kan jo lett komme til å blekne mot den enda bedre du kommer over i morgen. <{POST_SNAPBACK}> Den vanskelige balansen mellom fornuft og forelskelse, ja. Heldigvis virker det som det går fryktelig tregt å selge trebåt, så håpet lever. Det "trygge" å gjøre er jo å kjøpe en grei landstedsbåt i plast, men litt skal man jo ha å henge fingrene i... Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 16.Februar.2005 Del på Facebook Svart 16.Februar.2005 Kan jo uansett være lurt med en fagmann. Hva tenker du om denne ved første øyekast? http://www.autodb.no/cgi-bin/boat/prospect...67746&username= (hvis linken virker...) <{POST_SNAPBACK}> Tja. Som eier av gamle båter (Og biler. Og hus. Og hytte (til nedfalls, who cares?) og MC i showrooom condition) selv, så har jeg en enkel leveregel: Når en båt/bil/Mc eller hva det enn er har nådd en viss alder, så har det skjedd, det som skjebnen har bestemt skal skje med denne (båten) ... Om denne fra AutoDB er vel å si at når den har overlevd siden 1957 så må den jo ha noe for seg. At den har vært innendørs på de harde vestlandsvintrene der ute i havgapet, er naturligvis også et pluss. Slett ikke umulig at dette kan være et aldeles glimrende kjøp, selv om jeg kanskje tenker i retning av at prisen bør ned ørlite i og med alderen. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.