Jump to content

Hvor finne monterings tegninger til mercruiser innbordsmotor?


olikk

Recommended Posts

Hei.

Er helt ny i båtverden har skrud mye bil i mange år, men båt er helt nytt for meg. Og derfor lurer jeg på om noe som vet hvor jeg kan få tak i monterings tegninger til og montere drevet og motor i båten. Har en mer mercruser v8 med tr2 drev kjøpt ferdig demonter fra forige eier og ligger på pall og skal inn i båten. Og da tenkte jeg det var "lettere" med tegninger. Får mann kjøpt slike haynes bøker slik mann får til bil? Eller er det noen her inne som vet hvor jeg kan hendvende meg eller sende meg en link hvor jeg kan begynne og lete.

Link to post

Er vel akkurat det jeg lurer på hvordan jeg skal finne ut hvor hullet skal hvere? siden jeg må sette inn nye motor fester fra starten av.Regner ikke med at det bare er og slippe motoren ned og skjere ut hullet. Vet ikke om hva jeg må ta hennsyn til med tanke på eventuelle vinklinger. Eller er det ikke noe og tenke så mye på. Er det så enkelt som og bare sette inn motoren og ta ut hullet slik at drevet passer til motor? Mulig dumt spørsmål men spørr heller enn og gjøre en gedigen tabbe.

Link to post

Hvor holder du til i landet. Har du en båtprodusent i nærheten?

Hvis ikke du får tak i utskjæringsmal har jeg noen tips.

Du må ikke montere drevet for høyt.

Du må sørge for at innsiden er ganske flat. Det er for at ikke den innvendige plata skal knekke .

Du må sørge for at hullene du borer er 90 grader på akterspeilen. Det er for å slippe å slå skjoldet inn med slegge.

Du må sørge for at rorkulten får full vandring slik at du får fullt rorutslag.

Du bør skjære et dreneringsspor i bunnen av utskjæringen til skjoldet, slik at kondens fra skjoldet renner bort fra treplaten inne i akterspeilet.

Du bør smøre kuttflaten med topcoat. Slik at dette ikke råtner før tiden.

Er dette en planende båt? Hvor mange grader holder akterspeilet. Det vanligste er 12-14 grader.

Du må helst få låne en justerings"pikk" for å justere inn motoren riktig. Det vil skåne deg for ødelagte lager.

Link to post

Det er en tolk som kan ligne på styrepinnen fra en girkasse som går igjennom clutchen og thrustelager, og tilslutt ender opp i nålelager på en veivaksel på en gammal bil.

Denne bruker man til å justere nøyaktig høyde på motoren i båten , slik at lagerne som holder vannet ute skal ligge på linje.

Da unngår man vibrasjoner og forlenger levetiden til disse.

Dette er en helt vanlig prosedyre med mercrusermotorer.

 

Gradene på akterspeilet kan man måle med en gradeskive.

Dette gradetallet bestemmer høyden på noe man kaller X mål, som er motorens senterlinje.

Hvis motoren kommer for høyt er det mulig at propellen spinner hvis man svinger for mye i høy fart.

Kommer den for lavt får du unødvendig mye friksjon av vannet fra drevet.

 

Du kan helt sikkert ganske enkelt kopiere høyden fra de fleste lignende båter med 1 motor.

Link to post

TR2 begynner å bli ganske gammelt, og er "pre alpha", altså produsert mellom 1970 og 1990 hvis ikke jeg husker feil.

Det står en del i manualen om installering av disse, det er i hvert fall det stedet du sannsynligvis vil finne mest informasjon.

 

Drevet er nok manualen for TR/TRS (som ikke ser ut til å virke akkurat nå?), men er litt usikker på motoren, men ville tippe det kanskje er servicemanual #9 som hører til den motoren, de går litt om hverandre uansett?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...