Jump to content

Dynamo lader med for høy spenning, hvilket koblingspunkt brukes?

eirikfo

Recommended Posts

Hei, faren min har en nordan summer family 27 som tok inn vann gjennom et hull som ble fra eksosen. Motor av typen Mercruiser 219d ac turbo

Motoren stod halveis under vann, så starter har også vært under.(saltvann)

starteren overhalte jeg, men den ble ikke opptimal. starteren har for lite kreft, så motoren får akkuratt nok turtal til å starte noen ganger. (kommer litt ann på hvilke possisjon starteren står i.) Prøver å kjøpe ny starter viss ikke noen har noe annen god ide om hva det kan være.

Dynamoen var ikke i stand til å reddes, så kjøpte en ny fra bema i Oslo. Var ikke med noen elektriske tegninger, så har lakt ved et bilde som kansje noen kan tyde? hvor skal jeg koble til for å gjøre det riktig? turtallsteller fungerer nå og ladelamper slokker når jeg får litt turtal, men motoren lader med alt for høy spending. Før jeg fant ut dette var startbatteriet oppe i litt over 20volt målt med et voltmeter. Manometer på dersbordet stod også på rød. (jeg har 12 annlegg 1 forbruksbatteri og 1 start.)

amn0002_diagram.jpg

må jeg koble til +12 volts switched også?

+12 volts sense til batteri? isåfall har jeg 2 batteripakker (start og forbtuk).

784.jpg

Sånn er det kobla nå.

Redigert av eirikfo (see edit history)

Utifra bildet ditt så ser det ut for at du har koblet blå kabel til "Trio Wire" iht til angivelse av koblingspunkt som vist i ditt første bilde!

Jeg antar at den blå ledningen er fra ladelampa via nøkkelbryter ?

Isåfall mener jeg den er feilkoblet og skal kobles i koblingspunkt på selve regulatorskjoldet, angitt som "+ Volt Switched" i ditt første bilde !

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Og i og med at denne dynamoen har tilkobling for senseledning, skal denne kobles direkte til + på batteriet. Jeg har koblet den til forbruksbanken

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Og i og med at denne dynamoen har tilkobling for senseledning, skal denne kobles direkte til + på batteriet. Jeg har koblet den til forbruksbanken

Den bør vel kobles til det samme batteriet som lades til enhver tid. Om har man en automatisk eller manuell switch som switcher ladestrømmen mellom to eller flere batteribanker, så bør senseledningen også switches på samme måte.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Jeg har kobla ladinga til bryteren over hvilken bank jeg skal bruke, så viss jeg skal bruke startbatteri lades det bare på start, og omvent.

Men, ``+12 volts sense`` ledningen er vel bare for å føle spenninga etter nivået med på batteriet, ikke for å lade gjennom? hvilke dimensjon annbefales på ledninga?

kansje jeg bare skal sette over en lask til mellom `+12 volts sense` og `positive main charging wire`

Foresten hyggelig å komme inn i et bra forum :-)

Redigert av eirikfo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...