eirikfo Startet 4.November.2012 Del på Facebook Startet 4.November.2012 (redigert) Hei, faren min har en nordan summer family 27 som tok inn vann gjennom et hull som ble fra eksosen. Motor av typen Mercruiser 219d ac turbo Motoren stod halveis under vann, så starter har også vært under.(saltvann) starteren overhalte jeg, men den ble ikke opptimal. starteren har for lite kreft, så motoren får akkuratt nok turtal til å starte noen ganger. (kommer litt ann på hvilke possisjon starteren står i.) Prøver å kjøpe ny starter viss ikke noen har noe annen god ide om hva det kan være. Dynamoen var ikke i stand til å reddes, så kjøpte en ny fra bema i Oslo. Var ikke med noen elektriske tegninger, så har lakt ved et bilde som kansje noen kan tyde? hvor skal jeg koble til for å gjøre det riktig? turtallsteller fungerer nå og ladelamper slokker når jeg får litt turtal, men motoren lader med alt for høy spending. Før jeg fant ut dette var startbatteriet oppe i litt over 20volt målt med et voltmeter. Manometer på dersbordet stod også på rød. (jeg har 12 annlegg 1 forbruksbatteri og 1 start.) må jeg koble til +12 volts switched også? +12 volts sense til batteri? isåfall har jeg 2 batteripakker (start og forbtuk). Sånn er det kobla nå. Redigert 4.November.2012 av eirikfo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 4.November.2012 Del på Facebook Svart 4.November.2012 Utifra bildet ditt så ser det ut for at du har koblet blå kabel til "Trio Wire" iht til angivelse av koblingspunkt som vist i ditt første bilde! Jeg antar at den blå ledningen er fra ladelampa via nøkkelbryter ? Isåfall mener jeg den er feilkoblet og skal kobles i koblingspunkt på selve regulatorskjoldet, angitt som "+ Volt Switched" i ditt første bilde ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Lars H. Svart 4.November.2012 Del på Facebook Svart 4.November.2012 Og i og med at denne dynamoen har tilkobling for senseledning, skal denne kobles direkte til + på batteriet. Jeg har koblet den til forbruksbanken Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
eirikfo Svart 4.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2012 Takk for den kjappe responsen! skal ut å prøve i morgen Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.November.2012 Del på Facebook Svart 4.November.2012 Velkommen til Båtplassen skal du være. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 4.November.2012 Del på Facebook Svart 4.November.2012 (redigert) Og i og med at denne dynamoen har tilkobling for senseledning, skal denne kobles direkte til + på batteriet. Jeg har koblet den til forbruksbanken Den bør vel kobles til det samme batteriet som lades til enhver tid. Om har man en automatisk eller manuell switch som switcher ladestrømmen mellom to eller flere batteribanker, så bør senseledningen også switches på samme måte. Redigert 4.November.2012 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
mateco Svart 4.November.2012 Del på Facebook Svart 4.November.2012 Og i og med at denne dynamoen har tilkobling for senseledning, skal denne kobles direkte til + på batteriet...... Hmm, pussig ! Ingar var inne med et innlegg (før mitt) der han kommenterte dette! Nå er innlegget slettet, uvist av hvilken grunn ... Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
eirikfo Svart 5.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2012 (redigert) Jeg har kobla ladinga til bryteren over hvilken bank jeg skal bruke, så viss jeg skal bruke startbatteri lades det bare på start, og omvent. Men, ``+12 volts sense`` ledningen er vel bare for å føle spenninga etter nivået med på batteriet, ikke for å lade gjennom? hvilke dimensjon annbefales på ledninga? kansje jeg bare skal sette over en lask til mellom `+12 volts sense` og `positive main charging wire` Foresten hyggelig å komme inn i et bra forum :-) Redigert 5.November.2012 av eirikfo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.November.2012 Del på Facebook Svart 5.November.2012 Som en nødløsning kan du kople + 12V senseledningen tit main main charge wire, men da vil dynamoen ikke kompensere for spenningsfall i ladekabelen. Det beste er å trekke en 1-1,5 mm2 ledning direkte til forbruksbatteriet som Lars skrev. Sitér dette innlegget Link to post
eirikfo Svart 5.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2012 I dag har jeg gjort om koblingspunktene, det ble perfekt. spenninga stopper på 14,49volt. takk for hjelpen jeg har fått fra dere, og den kjappe og innholdsrike responsen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.