Kapt-B Startet 5.November.2012 Link til dette innlegget Startet 5.November.2012 Oppdaget når jeg var ute og fisket at at Yamaha 6hk, 2 takt, 2001, gikk på en sylynder. Viser seg å ikke være knist på nederste tennpugg. Har byttet pluggene, samme resultatet. Byttet om ledninger, byttet om de to som går inn på coilen, men samme resutatet, den samme utgangen på coilen gir ikke knist. Har prøvd å måle motstander i coilen, og får samme veridiene for de to utgangene. Men det må vel være coilen som er defekt, når jeg byttet om ledningene som går inn på coilen, så skulle vel den som virka ikke virka lengre om det var feil fra signalet fra CDI boksen. Sitér dette innlegget Link to post
Kapt-B Svart 5.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 (redigert) Nå har jeg skrudd av coilen, men finner ikke noe informasjon om den. Nummeret ser ut for meg til å være 1G3768 2D03. Noen som har peiling? Det må vel være denne som er feil.Da det var den samme pluggutgangen som virka når jeg snudde om på de to ledningene som går inn på coilen fra CDI boksen. Redigert 5.November.2012 av Kapt-B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 Hvis du har byttet plassering av coilene, og den du tror er OK virker på begge utganger, og den du mener er defekt ikke virker på noen av de, må det jo være coil som er defekt. Jeg ville bedt om pris fra en Yamaha forhandler. Hvis denne ikke er akseptabel, ville jeg sjekket nettet (iboats.net e.l.) mtp pris. Men sjekk frakt / mva / toll, slik at du ikke går på en smell Lykke til, regner med det er en kjekk motor, 2 sylindret 2 takt 6 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Kapt-B Svart 5.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 (redigert) Takk for svar, det jeg har gjort er å bytte om på den røde og svarte ledningen du ser på bildet. Dette er en dobbelcoil, så er kun den coilen på motoren, med 2 utganger. Ettersom jeg har skjønt, kommer signalet fra den røde og svarte ledningen i puls. Så når jeg snudde om på ledningene, skulle den andre utgangen fungert, og ikke den samme som før jeg snudde på ledningene om cdi boksen var defekt. Men veit ikke om jeg kan teste slik, eller om det i det hele tatt fungerer slik. Det er kun den svarte og røde ledningen som går inn på coilen. Så signalet må komme i puls, så de to utgangene som går til plugghettene, nederst på bildet, tenner vekselvis. Tror jeg da, men kjedelig å kjøpe en slik dyr coil uten at det er den som er feil. Super motor, liker den veldig godt :) Får jeg tak i en eksostrompet, og forgasser fra 8hk, så blir den 8hk. Det er planen om jeg kommer over noe slikt, men fungerer bra som den gjør. Hører nesten ikke at den går, og drar gummibåten i plan med 2 voksne. Redigert 5.November.2012 av Kapt-B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 OK. Jeg er ingen elektriker, så skal være forsiktig med å uttale meg. Det er andre her på forumet som kan gi deg bedre tips om virkemåte på en slik dobbelt-coil. Alternativt kan en høre med et Yamaha verksted, og høre om de har en coil det går an å prøve på din motor? Vil tro en slik coil til en yamaha "twin" vil kunne brukes på flere av deres modeller. Mulig de har inne motorer til service / lagring det går an å "låne" fra? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 Her finner du ny coil. Garantert halve prisen minst av prisen her... http://www.boats.net/parts/detail/yamaha/Y-680-85570-00-00.html Sitér dette innlegget Link to post
Kapt-B Svart 7.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2012 (redigert) Flott. Og denne skal passe? Helt sikkert? Søkte på det nummeret og fant denne på ebay. http://www.ebay.com/...0-/290794060277 Men det står på inken at det er ikke sikkert den passer til alle disse. Og nummeret på coilen er forskjellig fra min. Og er ikke helt sikker på at det er det som er feilen. Men du tror det? Kjøper jeg den brukte blir det 52$. Går det gjennom uten toll i tillegg? Redigert 7.November.2012 av Kapt-B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.