Jump to content

Motorolje til VP D3

largo

Recommended Posts

Jeg skal bytte olje på motoren, og har blitt anbefalt Mobil Delvac MX 15W-40. Etter hva jeg kan forstå, er denne godkjent til bruk på denne motoren. Fra før er det imidlertid den Volvo Penta-merkede oljen 15W-40 VDS3. Motoren bruker ikke olje, og er skeptisk til å bytte bort fra noe som jeg vet fungerer.

Jeg finner lite info om VP-oljen, men jeg regner med det også er en mineralolje? Har jeg grunn til å være skeptisk, eller er det bare tut og kjør?

Selvsagt blir du lurt, hvor lager Volvo denne fantastiske oljen som de selger så dyrt??? Noen som har hørt om Volvo sine produksjons fasiliteter for smøreoljer?

De kjøper den selvsagt billig fra en av de mange produsentene og selger den dyrt til oss. Jeg har selv D3 og skal snart ta mitt første oljeskift, ser ikke for meg å bruke Volvo olje, velger en som samsvarer med VDS-2 och API CH-4 VDS = Volvo Drain Specification Det er egentlig noe forbannet tull at Volvo bruker sine egne spesifikasjoner for olje og ikke bruker internasjonale koder, men nå er det en del smøreolje produsenter som oppgir VDS nummer, som f.eks denne

Castrol Tection 15W-40

Mineralsk motorolje for tyngre kjøretøy med eller uten turbo.

Spesifikasjoner:

• API CH-4
  • ACEA E3/E5/E7
  • MB-Approval 228.3
  • MAN M 3275
  • Volvo VDS-2
  • Renault RLD
  • DAF standard drain requirements met
  • Cummins CES 20076/77
  • Mack EO-M Plus

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Denne kan du også bruke, samsvarer med Volvo VDS-2 og API CH-4 som er kravet Volvo stiller i service manualen.

FK Super Turbo Pluss Førsteklasses SAE 15W-40 motorolje med meget gode smøre- og renseegenskaper. Ypperlig egnet til dieselmotorer med og uten turbo, samt de fleste bensinmotorer. Spesifikasjoner: ACEA E2/B3/A3, API CH-4/SJ, MB 228.1, MAN 271, Volvo VDS-2

Varenavn Leverandør Pris eksl. MVA Pris inkl. MVA OLJE SUPER TURBO PLUSS 4L FK­ STATOIL NORGE A/S ­ kr 159,20 ­ kr 199,00

9000074708.jpg

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Selvsagt blir du lurt, hvor lager Volvo denne fantastiske oljen som de selger så dyrt???

Du får olje i samme kvalitet fra Statoil hos Felleskjøpet for 450 kr for 10 liter eller 45 kroner pr liter.

Jeg vet ikke om du forsto meg riktig? Jeg kjøper olje hos VP forhandler på VP kanner med spesifikasjon bla. VDS-2, denne betalte jeg ca. 43 kroner pr. liter for, altså billigere enn den på Felleskjøpet. Slik var det i fjor og året før. Jeg kjøpte tidligere samme olja fra Felleskjøpet med droppet det da jeg fant ut at de ikke var billigere enn min VP forhandler.

• 2 år senere...

Hva tror folket om å bruke denne olja på D3??

http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Innenbords-dieselolje-15W-40-2000031301/

Ja jeg vet det står Biltema på kanna, men den oppfyller jo spec fra VP. Litt lettere å få tak i BT olje med helt andre åpningstider enn VP pusheren!

Har for øvrig handlet inn alle filtre til servicen, disse er for øvrig VP original.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...