largo Startet 5.November.2012 Link til dette innlegget Startet 5.November.2012 Jeg skal bytte olje på motoren, og har blitt anbefalt Mobil Delvac MX 15W-40. Etter hva jeg kan forstå, er denne godkjent til bruk på denne motoren. Fra før er det imidlertid den Volvo Penta-merkede oljen 15W-40 VDS3. Motoren bruker ikke olje, og er skeptisk til å bytte bort fra noe som jeg vet fungerer. Jeg finner lite info om VP-oljen, men jeg regner med det også er en mineralolje? Har jeg grunn til å være skeptisk, eller er det bare tut og kjør? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 For å være helt ærlig tror jeg vi blir lurt her, men jeg tør ikke å la være å bruke orginaloljen. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 (redigert) Selvsagt blir du lurt, hvor lager Volvo denne fantastiske oljen som de selger så dyrt??? Noen som har hørt om Volvo sine produksjons fasiliteter for smøreoljer? De kjøper den selvsagt billig fra en av de mange produsentene og selger den dyrt til oss. Jeg har selv D3 og skal snart ta mitt første oljeskift, ser ikke for meg å bruke Volvo olje, velger en som samsvarer med VDS-2 och API CH-4 VDS = Volvo Drain Specification Det er egentlig noe forbannet tull at Volvo bruker sine egne spesifikasjoner for olje og ikke bruker internasjonale koder, men nå er det en del smøreolje produsenter som oppgir VDS nummer, som f.eks denne Castrol Tection 15W-40 Mineralsk motorolje for tyngre kjøretøy med eller uten turbo. Spesifikasjoner: API CH-4 ACEA E3/E5/E7 MB-Approval 228.3 MAN M 3275 Volvo VDS-2 Renault RLD DAF standard drain requirements met Cummins CES 20076/77 Mack EO-M Plus Redigert 5.November.2012 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
peppen Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 (redigert) Har kjørt med Super Turbo D5 fra Felleskjøpet i alle år, den er produsert av Statoil og ligger godt innenfor spec til D3. Meget bra olje. Redigert 5.November.2012 av peppen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 Denne kan du også bruke, samsvarer med Volvo VDS-2 og API CH-4 som er kravet Volvo stiller i service manualen. FK Super Turbo Pluss Førsteklasses SAE 15W-40 motorolje med meget gode smøre- og renseegenskaper. Ypperlig egnet til dieselmotorer med og uten turbo, samt de fleste bensinmotorer. Spesifikasjoner: ACEA E2/B3/A3, API CH-4/SJ, MB 228.1, MAN 271, Volvo VDS-2 Varenavn Leverandør Pris eksl. MVA Pris inkl. MVA OLJE SUPER TURBO PLUSS 4L FK STATOIL NORGE A/S kr 159,20 kr 199,00 Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ally Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 Hvem blir lurt? I høst kjøpte jeg 20 liter VP olje hos min VP forhandler, den betalte jeg ca. 860 kroner for.... Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 Den omtalte VDS-2 olja koster ca 130 kr literen, evt i underkant av 600 kr for en kanne på 5 liter. Du får olje i samme kvalitet fra Statoil hos Felleskjøpet for 450 kr for 10 liter eller 45 kroner pr liter. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ally Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 Selvsagt blir du lurt, hvor lager Volvo denne fantastiske oljen som de selger så dyrt??? Du får olje i samme kvalitet fra Statoil hos Felleskjøpet for 450 kr for 10 liter eller 45 kroner pr liter. Jeg vet ikke om du forsto meg riktig? Jeg kjøper olje hos VP forhandler på VP kanner med spesifikasjon bla. VDS-2, denne betalte jeg ca. 43 kroner pr. liter for, altså billigere enn den på Felleskjøpet. Slik var det i fjor og året før. Jeg kjøpte tidligere samme olja fra Felleskjøpet med droppet det da jeg fant ut at de ikke var billigere enn min VP forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 Nei da forstod jeg deg ikke riktig men prisen du betaler er nok en spesialpris. På VP sine egne sider står en 20 liter dunk av denne olja oppgitt til dobbel pris av det du har betalt Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 (redigert) ikke fullt dobbel pris men dog betydelig høyere en det du betalte: http://www.volvopent...6903/6904/29144 Disse prisene er i tillegg en del bedre en det den lokale VP pusheren skal ha. Redigert 5.November.2012 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Moyja Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 olje fra min lokale VP pusher : Motor olje SAE 15w-40 kvalitet: VDS-2, API CG-4, ACEA E3 Priser inkl.mva. 5 Liter kr 204.- 20 Liter kr 638.- Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 Er dette i Norge? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ally Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 (redigert) men prisen du betaler er nok en spesialpris. Det er nok kampanjepris, men den har de hatt hvert år på høsten. Poenget mitt var at det er lurt å sjekke priser og det er ikke alltid VP merkede varer er dyrt.. Redigert 5.November.2012 av Ally (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 Da må jeg revurdere og følge litt med på priser ser jeg, takk for tipset. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Moyja Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 Min lokale VP pusher har hatt denne prisen helt siden i vår Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 5.November.2012 Link til dette innlegget Svart 5.November.2012 Om han kan selge olja for den prisen uten å tape penger så blir vi ihvertfall lurt Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Christensen Svart 7.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2015 Hva tror folket om å bruke denne olja på D3?? http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Innenbords-dieselolje-15W-40-2000031301/ Ja jeg vet det står Biltema på kanna, men den oppfyller jo spec fra VP. Litt lettere å få tak i BT olje med helt andre åpningstider enn VP pusheren! Har for øvrig handlet inn alle filtre til servicen, disse er for øvrig VP original. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
bellen Svart 7.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2015 Ingenting i veien å bruke den oljen fra Biltema, den holder nå specen som Volvo krever. Tror ikkje du vil merke en einaste forandring på motoren etter du har fylt på den oljen. Sitér dette innlegget Link to post
hobbyfiskeren Svart 7.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2015 (redigert) Jeg har brukt denne Biltema oljen siste sesongen nå på min D3. Jeg har ikke merket noen forandring på motoren :) Dessuten oppfyller jo Biltema oljen faktisk VDS-3 og ikke bare VDS-2 som de andre oljene det refereres til her. Mener å huske det sto VDS-3 i spesifikasjonskravet fra VP... Redigert 7.Juni.2015 av hobbyfiskeren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.