skhauge Svart 9.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2012 Det er riktig. Det som viser seg er at verksted har tatt jobben over 2 etapper. Først ordnet hjul som falt av. Deretter fraktet vogn med båt i hus. Så har de etter info fra daglig leder i etterkant (måtte vente på lager) byttet lager på motsatt side. Kjørt til garasje der vogn står, skrudd av hjul, tatt dette på verksted og byttet lager. Kjørt tilbake og montert. Denne kostnad er med i krav som eg kreves halve summen for. Og denne jobben er ikkje nevnt av kjøper før eg fikk faktura i dag. Her er 2,5 time, så det ble 7 timer leige av verksted for denne jobben. Mens kjøper informerte meg at det var 4,5 time + deler i krav mot meg. Så her er uovernstemmelse. Sitér dette innlegget Link to post
Seacrest Svart 9.November.2012 Link til dette innlegget Svart 9.November.2012 Hei Når jeg kjøper en bruk gjenstand, er jeg klar over at ting kan skje, hadde aldri fremmet et krav til selger om jeg hadde vært kjøper. Er så drit lei at en som selger må dekke seg i hytt å pine i fare for å få skyhøye krav fra kjøper. Her har du som selger gjort en bommert, og det er å si at du ville være med på å dekke noe av reparasjonen, kjøper har kjøpt en brukt gjenstand, du har ikke holdt noe skjult, ergo, forstår ikke jeg hvorfor du skulle være ansvarlig. Jeg hadde satt meg rolig tilbake i go'stolen og ikke betalt ei krone. P.s kanskje tipse kjøper om denne tråden? Riktig god hælj Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 9.November.2012 Link til dette innlegget Svart 9.November.2012 Kjøpe båthenger er risikosport når det er brukt. Det må man som kjøper bare akseptere. For min egen del solgte jeg opplagshenger når jeg kjøpte båt da jeg ikke hadde brukt for den. Den var overmala og fin som ble solgt så fort annonsa var ute på Finn. Det ikke jeg visste var at jeg både kjøpte og solgte en defekt henger. Kjøperen fikk skadet båten sin og ble enige om at jeg ikke kunne lastes for det, men det ble sterkt redusert pris for den hengeren. Hva skulle jeg gjøre, klage til han jeg kjøpte båt og opplagshenger av? Nei, mitt problem når jeg ikke sjekker eller vedlikeholder etter kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Det er ikke bare naturlig , men påbudt å sjekke \vite at hengeren er i orden før bruk.. Er ikke uenig i dine konklusjoner men er ikke sikker på at det du skriver her er riktig. Man er jo pliktig å avklare om en vanlig registrert henger er i orden før bruk i følge veitrafikkloven. Men gjelder inspeksjonsplikten når hengeren ikke er registrert og bruken i utgangspunktet antagelig var ulovlig (?), om de feks da slepte hengern på offentlig tilgjengelig vei (som jeg antar at de gjorde). Antagelig var vel "inspeksjonsplikten" det minste problemet når hengeren ble brukt. Er ikke hele greia med bruk av ikke registrerbare hengere langs vei "yalla", og derav kan en vel neppe ilegge inspeksjonsplikten av henger noen særlig vekt. Om rask fjerning av hengeren var nødvendig fordi den stod i veien for trafikk så var vel bruken ulovlig? Skal vel bare være glad for at han ikke endte opp med borttauing og bot. At selger på noen som helst måte skal være ansvarlig økononmisk for kjøpers ulovlige bruk av gjenstanden er jo absurd. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Selger har ikke holdt tilbake eller gitt feil opplysninger. Hvilket jeg heller ikke har hevdet. Mitt poeng er at prisen var trolig for høy sett i forhold til den tekniske tilstand den åpenbart befant seg i, og dette tar loven hensyn til og gir en kjøper rettigheter i forhold til. Loven er også klar på at selv om den er solgt "som den er" så kan selger komme i et ansvarsforhold hvis det er misforhold mellom pris og teknisk tilstand og helt uavhengig av hva selger visste. Har han gitt feilaktig eller underslått informasjon så er det en helt annen sak. For øvrig vil du finne tidligere innlegg fra meg om at jeg ALDRI kjøper en brukt (båt)henger og selger de jeg har etter et antall år og uten å ha foretatt meg noe som helst med disse utover helt enkelt ettersyn. Jeg låner heller ALDRI bort en henger. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Oteren Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Og jeg skal ALDRI selge en bruktbil til deg.... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Mitt poeng er at prisen var trolig for høy sett i forhold til den tekniske tilstand den åpenbart befant seg i, og dette tar loven hensyn til og gir en kjøper rettigheter i forhold til. Nei, prisen her er lavere enn kostnaden av materialene. Du kan jo selv lage en tilsvarende henger og se hva det koster..... Det er forøvrig en opplagshenger og ikke beregnet for å kjøre med i trafikken. Den tålte helt sikkert å frakte en passe stor båt opp av vannet og bort på plassen sin. Forutsatt adekvat vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 (redigert) Du kom meg litt i forkjøpet der DD. Kr 10.000 for en slik henger er billig. red: forøvrig ville jeg aldri hatt en båthenger med bare 2 hjul, mye kan skje med et dekk...både under transport og opplag. Redigert 10.November.2012 av Oteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nestor Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Hehe..... tror det må til en takstmann her, dette er jo bare tull fra a til å. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Du kom meg litt i forkjøpet der DD. Kr 10.000 for en slik henger er billig. Med utgangspunkt i det som forutsetning (objektivt riktig) så har ikke kjøper noen sak. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
skhauge Svart 12.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Da kan eg informere om at selger og kjøper er enige. Eg har gitt en skriftelig tilbakemelding. Avviser i utganspunktet alle krav men tilbyr meg å betale 1940,- som er prisen på 2+2 lager. Prisen er rett, sjekket denne. Dette er akseptert av kjøper, eg har betalt så denne saken er ute av verden. Men for alle som skal selge tilsvarende, sikre dere i alle bauer og kanter for å unngå problemer i ettertid! Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Du er snill :-) Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Altfor snill! Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Du er snill :-) Eller en løsningsorientert selger med en brukbar mengde empati. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Flott det løste seg. Jeg tror du får igjen på å være så løsningsorientert. Ikke alltid man skal stå på krava for 2000,-, selv om man har rett ( og det mener jeg du hadde, og dermed ikke trengte betale noe tilbake) Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 12.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Av og til må man gi litt. Personen som eg solgte vogn til er en veldig ok type. Eg syns det er veldig dumt det som skjedde, men at eg har gjort alt eg kan i forkant rett. Ingen av oss burde visst bedre en det vi faktisk såg. Eg burde sjekket før salg, kjøper kanskje enda større grunn til å sjekke. Håper det er lenge til eg skal selge igjen.... Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Alt for snill.. Tror kjøper viste at dette var en dårlig sak for ham, men det er lov og prøve seg. Litt er bedre en ingenting Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
egilwh Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Jeg synes det er fint med skvære og redelige folk selv om de ikke har noe juridisk ansvar. Neste gang kjøper jeg brukt av deg! Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
tb55 Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 .........og prisen er trolig for lav sett iforhold til den utmerkede stand hengeren befinner seg i......... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 ...., kjøper kanskje enda større grunn til å sjekke. Det finnes opplysningsplikt, men ikke undersøkelsesplikt når det gjelder kjøp/salg av brukte gjenstander i forhold til de rettigheter man har i følge loven. Det betyr IKKE at jeg anbefaler noen å ikke undersøke en gjenstand de skal kjøpe! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Og den var overholdt. Kom igjenn , og igjenn og igjenn. Du får ikkje siste ord her Flott for TS at saken løste seg sjølv om det vart eit lite utlegg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Zitt Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Både du og jeg har vært uheldige kjøpere, Sæbø! Håper du traff på en snill selger, slik som skhauge er........jeg gjorde ikke det! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Ble en grei løsning dette her synes jeg. Når begge er sånn passe misfornøyd har man som regel en avtale Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Ble en grei løsning dette her synes jeg. Når begge er sånn passe misfornøyd har man som regel en avtale Vanskelig å avgjøre fullstendig hva som er rett og galt i handler og konsekvensene av disse. Selv ønsker jeg derfor å drive business med folk som er løsningsorienterte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.