Jump to content

badeplattform til spjærøykrysser?


knutal

Recommended Posts

My WebpageHei folkens... jammen er det mye erfaring og info samlet på disse sidene, men jeg har ikke funnet det jeg leter etter..

Spm'et er ikke teknisk, men litt mer av etisk karakter,,Går det an å montere badeplattform på en motorseiler, og la teakbordene skrå inn mot båten istedenfor at de normalt vil ligge paralelt med skroget? Vil det være uproft? Saken er at jeg etter mage år som motorbåt-eier var lei av å sitte å kjøre hele tiden, og endelig har skaffet meg en motorseiler. Dette er etter det jeg vet en av få spjærøykryssere bygd som motorseiler, og er helt perfekt for meg. Halve prisen av Nauticat'en så da er jeg fornøyd. Men,, kona vil gjerne ha badeplattform og jeg finner ingen std-plattformer som passer pga den spesielle hekken dette skroget har.

Vil gjerne ha synspunkter på spørsmålet og evnt. tips om hvem/hvor jeg kan få laget en plattform.

Litt historie eller facts rundt båten, omnoen kjenner den igjen ville også vært hyggelig.

mvh. KnutA, Asker.

Bilde

Redigert av knutal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utrolig fin skute du har der!!

 

Hvor er den hjemmehørende?

 

Har sett noen spjærøykuttere tidligere, men ikke noen som ligner denne, og i og med at du sammenligner med Nauticat sine båter, ja jeg ser mange sammenligninger mellom disse to.....

 

Jeg synes det er et svært godt spørsmål du stiller. Jeg har fra tid til annen sett seil/motorseilere som har badeplattform, dog ikke like vellykket hver gang.

 

Jeg har selv en båt som etterhvert skal bli motorseiler, og er svært lysten på badeplattform av flere årsaker. Hekken på "Perlen" er til sammenlikning svært lik din og vil selvsagt følge med på om du finner en løsning som er bra.

 

Imidlertid tror jeg du skal slite litt med å få til et bra resultat, for om der fantes bra løsninger, undrer det meg om ikke flere med eksempelvis Nauticat sine båter ville velge å innstallere dette ?

 

Velkommen til forumet, her treffer du utrolig mange kompetente personer fra alt innen seil, motor, trearbeider etc., som deriblant jeg har hatt veldig stor glede av !!

 

PS : dersom du skulle lage et eksemplar, har vi et selskap her i Grimstad som leverer svært mye syrefast til båtindustrien og som står bak svært mange badeplattformer som eksisterer i dag. De heter Svennevig & Ødegaard. Her må du være tidlig ute, da de har veldig mye å gjøre.....

Redigert av Perlen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Meget lekker båt...

Hei på deg foresten, vil tro det også er mulig å få laget en plattform som passer på båten din.
Du kan reise rundt å se på andre båter for å få en idè om hvordan du vil ha den.

Bilde

Jeg fikk laget denne plattformen hos et lokalt mekanisk verksted, det står litt om det i denne tråden som handler om oppussing av en båt jeg hadde i fjor. Får du laget en selv vil du få den formen du ønsker, samt festene til bordene på plattformen kan legges slik at du får festet treverket som du selv ønsker.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Aldeles nyyydelig båt. Skulle hatt en smiley som heter :sikle: her!

 

Min første tanke er at badeplattformen til Nidelv 24 type III (den nyeste) burde være et godt utgangspunkt, selv om den er til en mindre båt og i så fall må tilpasses. Denne har nemlig (iirc) stag som går ned til trimplaten pluss at den har stige i midten, fra akterkant av plattformen og skrått oppover til aktredekket. Hvis du får rede på hvem som lager disse til Nidelv (kanskje samme produsent som Perlen nevnte) så kan du sikekrt få deg en vakker "honnørbrygge" på akterspeilet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

My WebpageHei folkens... jammen er det mye erfaring og info samlet på disse sidene, men jeg har ikke funnet det jeg leter etter..

Spm'et er ikke teknisk, men litt mer av etisk karakter,,Går det an å montere badeplattform på en motorseiler,

 

Flott båt du har.

 

Jeg vil tro at weberg i Sarpsborg vil kunne hjelpe deg med et utkast til en fornuftig badeplattform på denne type båt.

Er båten bygget hos Olsen på spjærøy?

 

jan-h

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

My WebpageHei folkens... jammen er det mye erfaring og info samlet på disse sidene, men jeg har ikke funnet det jeg leter etter..

Spm'et er ikke teknisk, men litt mer av etisk karakter,,Går det an å montere badeplattform på en motorseiler,

 

Flott båt du har.

 

Jeg vil tro at weberg i Sarpsborg vil kunne hjelpe deg med et utkast til en fornuftig badeplattform på denne type båt.

Er båten bygget hos Olsen på spjærøy?

 

jan-h

<{POST_SNAPBACK}>

 

Takk for tipset,, jeg tar og ringer dem.

Om den er bygget hos Olsen,,, Tja... jeg vet rett og slett ikke.

jeg har vært så opptatt med jobb etter at jeg kjøpte båten at jeg knapt har fått brukt den, men nå er situasjonen en helt annen så jeg gleder meg til å bruke den og og spore opp historien.

Kjenner du noe til Olsen på Spjærøy ? Båten er bygd midt på 80-tallet tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset,, jeg tar og ringer dem.

Om den er bygget hos Olsen,,, Tja... jeg vet rett og slett ikke.

 

 

Jeg prøver å finne telefonnummeret til båtbyggeriet, men jeg er ikke sikker på hva det offisielt heter. Hvis du ikke finner ut av det skal jeg sjekke med en spjærøybåteier i Moss.

 

jan-h

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...