Lady B Startet 6.November.2012 Del på Facebook Startet 6.November.2012 Volvo Penta har mange forskjellige betegnelser på samme(?) motor, eks. MD40,TAMD40, osv. Vet noen hva de forskjellige bokstavkombinasjonene står for? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Asch Svart 6.November.2012 Del på Facebook Svart 6.November.2012 MD= Marine Diesel TAMD= Turbocharged Aftercooled Marine Diesel Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 6.November.2012 Del på Facebook Svart 6.November.2012 Tja, kan jo prøve: D står for diesel, M står for marine, T=turbo, A=aftercooler, K=kompressor. 30 og 40 serien er bygget over samme lest, 30 er 4-sylindret og 40 er seks-sylindret. Borring:92mm og slaglengde:90mm gir et slagvolum på ~600ccm per sylinder. TAMD40 er altså:Turbo Aftecooled Marine Diesel på 3,59L denne motoren er en forkammerdiesel. VP lagde senere AD41 og AQAD41 (betyr aquamatic altså drev-versjon), den er bygd på samme grunnstamme men har direkteinnsprøyting. Så kom KAD42 og KAMD42, førstnevnte er med drev, siste er med girkasse. De har Kompressor i tillegg. 43 er veldig lik, samme hovedkomponenter og samme effekt. KAD/KAMD44 er samme motor med fireventilstopp altså 24ventiler. Mere effekt på høyt turtall og mere ventiler å justere. KAD/KAMD300 er mye lik 44 men har en forsterket blokk, andre injektorer og endel annet for å øke effekten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 6.November.2012 Del på Facebook Svart 6.November.2012 Aftercooler-er det det samme som intercooler? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 6.November.2012 Del på Facebook Svart 6.November.2012 Ja, det er en ladeluftkjøler som kjøler den komprimerte luften ut fra turboen før den går inn i innsuget. Den kjøles av sjøvann og derfor sitter det en offeranode av zink inni den for å unngå tæring. Den har samme funksjon som intercooler på bil som vanligvis er en luft til luft varmeveksler men er svært effektiv ift sin lille størrelse. Grovt regnet så regner man at turboens virkning fordobles. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sylvester Svart 6.November.2012 Del på Facebook Svart 6.November.2012 Ja, det er en ladeluftkjøler som kjøler den komprimerte luften ut fra turboen før den går inn i innsuget. Den kjøles av sjøvann og derfor sitter det en offeranode av zink inni den for å unngå tæring. Er det sink i ladeluftskjøleren på tamd 41 også?, isåfall hvor sitter den, har ikke sett noe ved demontering. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 6.November.2012 Del på Facebook Svart 6.November.2012 http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/ViewFileFrame.aspx?n=172439&r=2006-01-30-07-45-32&t=PDF&a=7746350&p=T403&d=Owners%20Publication&s=2488658〈=nb-NO Her er brukermanualen. Jeg ser bare en anode på motoren og den sitter i bakkant av varmeveksleren. Det er en dreneringsplugg midt under aftercooleren men det ser ikke ut til å være noen anode på denne motoren her så du har nok rett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 7.November.2012 Del på Facebook Svart 7.November.2012 (redigert) Aftercooler-er det det samme som intercooler? Intercooler er manifold med varmeveksler innebygget, til innsug, mens aftercooleren sitter i eksos ut, før turboen. (blir ikke det riktig, DieselDahl?) Her demonteres manifold med varmeveksler (kalt intercooler)på TAMD30: Trodde dette av aftercooler (før turbo): Redigert 7.November.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 7.November.2012 Del på Facebook Svart 7.November.2012 http://vppneuapps.vo...8658〈=nb-NO Her er brukermanualen. Jeg ser bare en anode på motoren og den sitter i bakkant av varmeveksleren. Det sitter en anode i underkant av olje kløleren også, gjelder i alle fall TAMD41A Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 7.November.2012 Del på Facebook Svart 7.November.2012 Eller er det slik at intercooler er i kammeret før varmeveksleren og at aftercooler er selve varmeveksleren i manifolden ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 7.November.2012 Del på Facebook Svart 7.November.2012 Intercooler er i utgangspunktet en kjøler som sitter mellom to kompressorledd, altså dersom en motor har to turboer og det sitter en kjøler i mellom disse to turboene, er det en intercooler. En aftercooler sitter etter kompressorleddet og før luften går inn i motoren. Derav navnene "inter" -> "mellom", og "after" -> "etter" kompressorleddet. De fleste bilmotorer har derfor rent teknisk sett en aftercooler, selv om det som oftest likevel kalles for intercooler, det er bare Volvo som har klart benytte det riktige navnet på sine motorer. Fra Volvo Penta The Volvo Penta diesel engines have used several naming methods. The diesel names are a combination of letters and numbers. As a guideline, the following code letters are used to name the diesel engines; Before the number D = diesel M = marine A = aftercooler T = turbocharged H = horizontal K = compressor AQ = engine equipped for a sterndrive Earlier diesel engines used multiple letters at the beginning, depending on the features on the engine. Example: TAMD41 = turbo, aftercooler, marine diesel Later diesel engines only use a "D" at the beginning, followed by a number. Example: D6 = diesel, 6 cylinders Number Used to show displacement, horsepower or number of cylinders After the number The letters after the number are used for version control, to designate useage or tell the type of transmission mated to the engine. Before dash (-) These note different use ratings, such as pleasure, leisure, etc… - or – They are sequential, A, B, C, etc… Newer diesel engines use this letter to designate the transmission used with the engine; A = sterndrive D = IPS I = Inboard After dash (-) These are sequential, A, B, C, etc… Example: D6-435D-C = diesel, 6 cylinder, 435HP, IPS, C version Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 7.November.2012 Del på Facebook Svart 7.November.2012 Det sitter en anode i underkant av olje kløleren også, gjelder i alle fall TAMD41A Mariell : Det sitter en anode i underkant av olje kløleren også, gjelder i alle fall TAMD41A Jeg har et Gjør det selv hefte til VP. Desverre er permens forside svært slitt så alle modeller heftet omfatter er ikke leselig, men de jeg kan tyde på forsiden er følgene : TAMD 31 AD 41 TAMD 41 KAD 42 KAMD 42 Årsmodeller er ikke oppgitt eller kanskje slitt bort fra forsiden. Heller ikke a, b ,c eller p utgaver er nevnt så regner med det gjelder alle utgaver. I heftet er ikke sinkanoder nevnt eller vist på noen av disse modellene. Hvis det hadde vært anoder ville de helt sikkert vært nevnt da heftet tar for seg detaljert alt om rengjøring og annet vedlikehold av hele kjølesytemet. Jeg har snakket med et vp verksted og de mente også at det ikke var anoder på disse. Det er ikke slik at jeg ikke tror på Mariell, men jeg tror heller det finnes unntak fra boka, men også at en tappeplugg kan bli erstattet med en plugg med sink på. Eller kanskje boka mi er ett unntak Nå skal jeg snart gå over en tamd 31 p, og er spent på om jeg finner noe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 7.November.2012 Del på Facebook Svart 7.November.2012 (redigert) Tror oljekjøleren er orginal Har byttet den årlig de siste 4 årene. Kan godt ta bilde av pluggen i morgen. Gjelder en TAMD41a 1986 mod. Redigert 7.November.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 7.November.2012 Del på Facebook Svart 7.November.2012 (redigert) Redigert 7.November.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 7.November.2012 Del på Facebook Svart 7.November.2012 (redigert) Husket feil plassering, sink anoden står i forrkant av oljekjøleren. Høl i hue plassering, som regel vannsøl på dynamo når anode skal byttes. I tillegg er det som andre har nevnt, anodeplugg på bak lokket av varmeveksler. Redigert 7.November.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 8.November.2012 Del på Facebook Svart 8.November.2012 Takk for bildet Mariell, skal sjekke nøye om jeg finner noe. Resultatet finner jeg først ut om ca ei uke og legger svaret ut i denne tråden . Kanskje flere som har anoder de ikke vet om, for i heftet jeg har er de som sagt ikke omtalt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.