Jump to content

Hvor mye strøm bruker en dieselvarmer

omhI

Recommended Posts

Det kommer jo an på hvilken varmer og hvor høyt den går, de fleste er jo temp. styrt, eller trinnvis. Men med 200 amp totalt, har du bare ca 100 amp tilgjengelig, tipper jeg det begynner å gå tomt etter en ukes jevn drift...sansynligvis tidligere. Ser du på teknisk spesifik.på din varmer vil det ganske sikkert stå hvor mange amp den drar i timen.. .

Det finnes heldigvis strømløse alternativer. Flere gulvstående vekebaserte parafinvarmere fungerer også på diesel (billigere) og kan justeres så de varmer akkurat passe. Viktig at varmeren er av den stødige typen med veltesikring i tilfelle bølger. Det er også en fordel å ikke oppholde seg for lenge av gangen i dieseleksosen der.. Lufting er lurt, så brenneren får brenne rent. Bakdelen med de fleste av dem er at tanken er litt liten, men noe tilsyn bør man jo uansett ha med båten :wink: Flere typer jeg har sett kan brenne inntil et par døgn før etterfylling.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Hvor stor er en snøball?

Variasjonen mellom ulike merker og modeller er stor. Trenden er at forbruket pr produsert kw synker med nyere brennere. Søk på nettet om du ikke har dataene for din modell.

Når det gjelder frittstående brennere uten eksos direkte ut, vil jeg fraråde å bruke diesel. Renere brensel er noe dyrere, men gir et helt annet innemiljø. Og for all del: Ha kontinuerlig utlufting! Båter er som tette bøtter.

Fargo Lillehamme skrev On 7.11.2012 at 20.49:
..

Når det gjelder frittstående brennere uten eksos direkte ut, vil jeg fraråde å bruke diesel. Renere brensel er noe dyrere, men gir et helt annet innemiljø..

For ordens skyld; tipset ble gitt med tanke på at parafinbrenneren skal holde frosten borte, ikke med tanke på at man skal oppholde seg i avgassene. Gjennom en lang og kald vinter blir det en god del kroner å spare med å bruke diesel. Ved god lufting og riktig justert brenner avgis minimalt, om ikke merkbart, med lukt og sot. Men dieseleksosen er selvsagt ikke bra å innhalere, så drivstoffet må byttes med riktig type parafin/lampeolje om man tenker bruke en slik ovn i et rom man oppholder seg.

Hvorfor ikke bare vinterkonservere båten? Så slipper du å tenke på varme ombord i det hele tatt....

Med din batterikapasitet så klarer du max to døgn på varmeren før det er tomt. Og siden du ikke har tilgang til 230V, vil du da måtte kjøre motoren i mange timer for å få batteriene oppladet igjen. En håpløs oppgave etter mitt syn.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hadde enten flyttet båten til en plass men kan få strøm eller vintekonservert. Dieselbrennere/parafinbrennere etc uten skortstein lager masse fukt. Det beste er strøm og en liten varmekilde i hver kabin.+ motorrom.

Bruker selv kupevarmer i Viknesen. har timer på sånn at den går en time hver dag. Da blir luften sirkulert og varm fuktig luft blir ventilert ut. Har også en frostvakt på termostat i motorrommet.

Jeg var akkurat på CO og der hadde de en på 2000w med termostat, overopphetningsvern og frostvakt til 169,-

Den har tre innstillinger på viften, full halv og kun vifte uten varme.

Jeg har ikke testen den, så jeg vet ikke noe om støynivået på denne. Jeg kjøpte en nesten lik i forfjor og den er overhode ikke plagsom. Jeg bor fortsatt i båten, så den står på hele døgnet.

Halv styrke og termostat på 15o når jeg ikke er i båten.

Som Index sier, er det ingen mulighet å satse på dieselvarmeren i stort mer enn en helg. Jeg har 3x85AH på den forbruksbanken som varmeren trekker fra og det holder akkurat en helg om jeg er i utehavn og ikke lader med motor.

Til slutt, er spenningen ved belastning under 11,7v og da vil ikke varmeren min starte. En slik "grense" er det sikkert på de aller aller fleste Dieselvarmere. Nå skal det sies at jeg fyrer hardt på slike helger, men uansett om man stiller termostaten lavt, vil så veldig mange flere dager med fyring ikke være mulig.

RSL

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg har en urgammel Adax (hjemme)vifteovn som jeg bruker i båten. Den er meget praktisk med tre trinn, 650W, 1300W og 2000W (pluss kun vifte). Det som er ekstra bra, er at ved laveste effekt, går viften mye langsommere enn på de to andre trinnene og er nesten lydløs. Den ligger flatt slik at den ikke kan velte, og det finnes ikke plast i den, kun metall. Så om viften skulle stoppe og overtemperatursikringen ikke skulle slå ut, er det ikke noe plast som kan smelte og ta fyr. Det har jeg nemlig vært ute for med en defrostervifte. Plutselig slo flammene opp, men det var ved frontvinduet i båten, en meter fremfor nesetippen min. Så det ble slukket umiddelbart med et vått håndkle.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

roger-jo skrev On 9.11.2012 at 8.41:

Skal dere ha vifte ovn på ombord, hvorfor ikke satse på en som er godkjent for en uke uten tilsyn.

http://www.warnersba...=333&pageId=194

Ps og stillegående.

Da jeg bor ombord, er det ikke snakk om noen uke uten tilsyn, men max et døgn en gang i blant når jeg er hos særboer'n for å ha meg.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...