Jump to content

Hvor mye strøm bruker en dieselvarmer

omhI

Recommended Posts

Det tar vel ikke mange minuttene ? :lol:

Nei... pokker heller. Å bruke mye tid på slikt, er jeg ferdig med.

Men... om det også går med en flaske vin til et utsøkt måltid mat også, er det greit å la bilen stå til dagen etter.

Da er tøyet jeg har hatt med til vask også så tørt at jeg kan ta det med meg igjen også.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Mulig jeg er sær, men synes ikke den nevnte vifteovnen er alt for stillegående av seg. Ikke det verste jeg har vært borti heller, men veldig glad jeg slipper å høre på slikt hele tiden. Fastmonterte panelovner er tingen, kombinert med avfukter for litt sirkulasjon.

Noterer meg at RSL er definitiv forumleder i kategorien for kreativ livsførsel. Her har ikke ordinære båtboere stort å stille opp med.

Var innom Maritim Slependen i går. Mener jeg så denne enda rimelige. På den annen side, dersom ovnen til RSL fra CO går like stille, er vel saken grei. Thermal er sikkert kapabel til å stå en uke uten tilsyn. Ville nok ikke turt det like vel.

Har hatt en slik Thermal som dere linket til i flere år nå og vært veldig fornøyd med den bl.a fordi man kan stille den på lav effekt.

De er stort sett på tilbud rundt omkring nå fordi modellen er utgående. Jeg hamstret en ekstra så jeg har en i reserve den dagen den gamle tar kvelden.

Det har kommet en ny modell, men den kan ikke gå på så lav effekt.

Den har 800w som minimum men til gjengjeld har den termostat og frostvakt - noe den gamle modellen ikke har.

Da jeg bor ombord, er det ikke snakk om noen uke uten tilsyn, men max et døgn en gang i blant

RSL

En vifteovn uten tilsyn er ikke lovlig, unntatt de som er godkjent for det, etter en hvis oppfølging.

http://www.redningsselskapet.no/Om+oss/Presse/Nyhetsarkiv/2010/Mistet+seilb%C3%A5t+i+brann.117571.cms

25 branner stattet av en vifteovn 2004 -2008

http://www.brannvernforeningen.no/Brannstatistikk/Elektriske-brannkilder-i-boligbranner

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

I bil anbefaler VW at man kjører motoren like lenge som man kjører varmeren for å kompensere for strømforbruket. Min erfaring er at det er en god tommelfingerregel. Går brenneren 30 minutter så må jeg kjøre bilen ca 30 minutter for å unngå at batteriet tappes over tid. Det tar ikke veldig lang tid med mindre kjøring enn varming før kjørecomputeren klager på lav spenning på batteriet. Å basere meg på dieselvarmer i båt over tid ville jeg ikke gjort uten regelmessig tilgang på strøm (motor eller landstrøm).

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Alternativet er en veldig stor midlertidig batteribank som kobles på et stort solcellepanel og at man heller kjører på en ring-hytte-varm-løsning på 12V. Da kan brenneren kjøres (fjernstyres med SMS) bare når det er nødvendig (svært kaldt). Det krever også en romslig brenselstank.

Løsningen er helt gjennomførbar, krever ikke 220V, men er ikke spesielt rimelig.

Særboer´n leser ikke BP, hva?

Joda... av og til for å vise interesse for det jeg snakker om, gjør hun det av høflighet, på lik linje med at jeg kikker på bilder som venninner av henne har lagt ut på FB og som at jeg ikke snakker om lading av batteribanker mens hun ser på "pinlige sykdommer".

Når jeg fortalte om hva jeg hadde lagt inn i denne tråden, bare lo hun, da det jo tross alt hun som inviterte meg til å "ordne med to hull, hvor et av dem er i veggen".

Vi har en gang vært Samboere (7år) og er veldig samstemt om at vi er mye bedre kjærester som særboere.(3år),

Min løsning er panelovn og avfukter -- da får jeg varmen fra panelovnene og sirkulasjon fra avfukteren. Men når lufta blir så tørr at avfukter ikke trengs har dette oppsettet åpenbare begrensninger.

Nå som det går mot vinter, blir luften bare tørrere og tørrere, så det blir lite sirkulasjon med bare avfukter.

Her i båten, er det bare 36% RF nå selv om det er +7o og regn ute. Jeg har en konvektorovn stående på i tillegg til vifteovnen som Fargo foreslår i et annet innlegg.

I bil anbefaler VW at man kjører motoren like lenge som man kjører varmeren for å kompensere for strømforbruket. Min erfaring er at det er en god tommelfingerregel. Går brenneren 30 minutter så må jeg kjøre bilen ca 30 minutter for å unngå at batteriet tappes over tid.

Dette stemmer dårlig i min båt.

Tidlig vår og sen høst hvor varmeren går så å si hele døgnet er det nok med to ganger én time motorkjøring for å holde batteriene på samme nivå om jeg ligger i utehavn. De er da riktignok ikke toppladet, men friske nok til å holde seg over 12V. I havn, står laderen på samtidig, så da er problemstillingen ikkeekesisterende.

En vifteovn uten tilsyn er ikke lovlig, unntatt de som er godkjent for det, etter en hvis oppfølging.

Hvilken "LOV" dette skulle være, aner ikke jeg, men at det er visse ovner som er "godkjente" av noen forsikringsselskap og andre som ikke er det vet jeg.

Nå er det ikke slik at det er forsikringsselskapene som vedtar lover i Norge, så da gjelder vel å lese vedtektene til eget forsikringsselskap med lupe for å se hvilken ovn man har LOV å ha ombord og hvilken oppvarming man evt er PÅLAGT å ha installert for at ting ikke skal gå i stykker pga frostsprengning.

EN ting som er sikkert, er at om uhellet er ute, så er du i deap shit uansett om selskapet vil. Agentene klarer å finne brudd på en eller annen paragraf uansett hvor godt du har lest årets utgave av vilkårene.

RSL

Hvilken "LOV" dette skulle være, aner ikke jeg, men at det er visse ovner som er "godkjente" av noen forsikringsselskap og andre som ikke er det vet jeg.

Nå er det ikke slik at det er forsikringsselskapene som vedtar lover i Norge, så da gjelder vel å lese vedtektene til eget forsikringsselskap med lupe for å se hvilken ovn man har LOV å ha ombord og hvilken oppvarming man evt er PÅLAGT å ha installert for at ting ikke skal gå i stykker pga frostsprengning.

EN ting som er sikkert, er at om uhellet er ute, så er du i deap shit uansett om selskapet vil. Agentene klarer å finne brudd på en eller annen paragraf uansett hvor godt du har lest årets utgave av vilkårene.

RSL

Lov og lov ......

Nå er det vel fabrikantene som sier det som skal sies om hvordan du skal bruke en frittstående gulv ovn.

For å ha ryggen fri.

Forsikringa sier bare at du mot bedre vitende har hvert uforsvarlig og gått fra en vifteovn som tok fyr,

så her må vi nok foreta en avkorting.

Her er en BRUKSANVISNING for frittstående ovner.

http://www.beha.no/S...ning/Elvarme/FGhttp://www.beha.no/S...ning/Elvarme/FG

og i siste punkt.

28. Gulvovnen er en ovnstype som er kun beregnet som tilleggsvarme

under kontinuerlig tilsyn.

Men tilbake på sporet

Eberspacher Vannvarmer D5W

Strømforbruk: 1,9-4,4A,12V.

Dieselforbruk: 0,3-0,62 l/time.

Redigert av roger-jo (see edit history)

For å svare på trådstarters spørsmål:

Dieselvarmer bør brukes under tilsyn, men altså; dersom den i snitt bruker 0,25 L/T trenger du 42 liter pr uke. Med et snittforbruk av størm på 2 A/T blir det 336 AT på en uke. Tar du ut teoretisk mengde 50% av batteriene, trenger du en bank på 672 AH.

Kjenner ikke ladekapasiteten på båtmotoren, men lader den 50A, må den gå over 13 timer hver uke (på høyt turtall)...

Opplevde at viftovn tok fyr hjemme, ville absolutt ikke hatt noe slikt i båt som ikke var konstruert for det.

Beklager.. jeg klarer ikke dy meg, men du sier at du ikke ville hatt en slik ovn i en båt som ikke er konstruert for vifteovner som tar fyr...

Men når det er sagt, så skjønner jeg hva du mener, Jeg synes bare det var rasende festlig å se for meg en båt som er konstruert for brennende vifteovner.

RSL

Beklager.. jeg klarer ikke dy meg, Jeg synes bare det var rasende festlig å se for meg en båt som er konstruert for brennende vifteovner.

RSL

Beklager.. jeg klarer ikke dy meg jeg heller.

Er det ikke en slik båt du har da, da siden du forlater båten med vifteovnen på?

Unnskyld.

Kjøp deg en vifteovn som er godkjent for å være alene noen dager, men den skal ha sitt vedlikehold etter manualen.

Men hva stiller forsikringsselkapet av krav?

En burde lage en ny tråd'

Varmevifte, Thermal 2000, 230V/1500W

Anbefalt av Gjensidige NOR Forsikring , vet ikke om andre selskap, en må spørre.

Her er et utdrag av anbefalingen:

” …varmeovnen Reeko, model ER887E, er vurdert som egnet for bruk i vinteropplag for

lukkede båter. Dette forutsetter ukentlig tilsyn.”

At en følger det som står Manualen

http://www.termomari...000_anv2008.pdf

Redigert av roger-jo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...