Jump to content

Ny Askeladden P66 Pilothouse 2013, hva bør jeg bestille av utstyr?

Cissaman

Recommended Posts

Hei!

Er forholdsvis ny her på forumet, men har lest mye en stund.

Jeg holder i disse dager på å bestille en ny p66 2013 modell, og i den forbindelse spør jeg etter tips fra dere som har slik båt, hva utstyr bør jeg ha? Vil jo gjerne ha allt, men prøver å være fornuftig: )

Foreløpig ser listen sånn ut:

-Suzuki 140 hk 2013

-Utvendig styring

-4 kw varmer

-Trimplan

-Lys akterdekk

-Puter inne/ute

-Stangholdere

-Ferdig bunnsmurt

Kartplotter ordner jeg selv, har ikke betemt meg for type..... Garmin 720s, Raymarine e7? Ser det er plass til 10" plotter på det nye dashbordet, bør kanskje fylle det opp med plotter? : )

Anbefales det baugpropell?

I tillegg vurderer jeg en vindusvisker til og spyling. Og kanskje garnrulle.

Noen som kjenner båten som har synspunkter?

Ellers er det endel spennende nyheter/endringer på den nye båten, og motoren blir det også endel forandringer på.

Det er relativt enkelt å montere varmer selv, og det sparer du fort 10.000,- kr på. Jeg monterte Eber D2 i min. Jeg har også montert ekstra vindsupusser på min, nokså greit å gjøre selv det også. Jeg klarer meg fint uten baugpropell, men skulle gjerne hatt det av og til da det er mye vindfang i båten. Fordelen med å ikke ha det er at man blir bedre på å manøvrere ;)

Har foreløpig ikke savnet lys på akterdekk, men har faktisk kjøpt en lampe til det formålet som nok blir montert ved en passende anledning.

Helge O

Nå har jeg weekend utg. men jeg ønsker baugpropell på sikt. Jeg er akkurat ferdig med å montere saltvannspyling m/ uttak på dekk.

Trimplan burde vært standard utstyr.

Er du fingernem vil jeg anbefale å gjøre selv, først da vet du at det er gjort skikkelig.

og gå for 10" plotter om det er plass til det.

Hva står på 2013 modellene da står det made in poland? på min står det norway. Min 2011 mod, har heller ikke advarselen on chrom/ eller alt det rustfrie. at det må vokses, polered regelmessig, så jeg lirer på om de nye har fått 304 material eller dårlig "kina" 316.

Ellers er det en knall båt.

Definitivt gå for størst mulig plotter! Raymarine e-serien anbefaler jeg varmt. Har selv to e7 plottere og er svært fornøyd med dem!

Redigert:

Foreste: Vindusspylere er ett must. Jeg har det ikke på min båt og savner det heftig til tider....

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Ok, da er båten i bestilling, er blitt forespeilet levering til påske... For min del kan det gå så fort som mulig: )

Av endringer på listen over her så tok jeg vekk 4 kw varmer, kjøper en D2 og monterer selv. Kartplotter og spyling på vinduer monterer jeg også selv. Jeg bestillte i tillegg vindusvisker på BB side, men her er jeg usikker på om jeg vil ha en bryter og synkroniserte viskere (hadde vært behagelig) eller en bryter for hver visker.... Ved sjø på ene siden vil jo den andre gå tørr, men med spyleanlegg så er det vel ok? Synspunkter?

Baugproppell monterer jeg hvis jeg ser behovet etter en tids bruk, 2013 kommer ferdig med åpen tunnell så det er enkelt i ettertid.

Har sett igjennom monteringsanvisningenpå Eberspacher som HelgeO har lagt ut i en tråd her, ser veldig greit ut. Men om noen har bilder av sin montasje i P66 Pilothouse sånn at jeg kan planlegge litt så er jeg evig takknemlig: ) En lyd i innboks så kan jeg sende mailadr. om det er ønskelig.

En ting til, jeg har bestillt båten med hydrauliske trimflaps, hva er å foretrekke? Elektriske eller hydrauliske?

Alldri vært så lenge til påske før... : ) Bare å glede seg, kikke på fiske/båtutstyr, og nyte tiden.....

Redigert av Cissaman (see edit history)

På dine kanter er det vel bra med fisk?

Det er nok verre i Hvaler-området hvor jeg driver mest. Men 100-vis av pir og makrell var det i år. Da har jeg god nytte av saltvannsspylingen og sløyebrettet jeg har montert. Begge deler uunnværlige. Ellers har jeg teinehaler for krabbe- og hummerteinene. En liten juksamaskin står høyt på ønskeliten, men det blir foreløpig for dyrt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ja, fisket er greit det. Tidligere fisket jeg bare laks og sjøørret (helst i sjøen, men også elv), jeg så på all annen fisk som irriterende å få på kroken: ) Det har forandret seg, så nå går det i brosme og lange, som det er veldig mye av her. Har satt litt line og får mye og stor fisk, gleder meg til å få store brosmer og lange på stang. Som matfisk har brosme blitt favoritten. Men både laksen og sjøørreten skal få noe å bryne seg på til våren, hehe...

Har vurdert sløyebrettet, sikkert behagelig og sløye fisk i god arbeidshøyde, var ikke så veldig dyrt heller, 2500,- ca. mener jeg.. Ser de selger samme type som leveres som orginalt utstyr på sleipner.no, de har stangholderne også.

En eller annen form for tauhaler kunne jeg også tenkt meg, det er utrolig slitsomt å trekke 300m med linetau, som regel er det bare de første 150 meterne som er tunge, oppdriften i fisken tar over på slutten, men det står på ønskelisten.

Jeg har lest litt om juksamaskiner, men har ikke helt fått tak i hva den gjør. Fisker den for deg? Altså line opp/ned og pilking?

Redigert av Cissaman (see edit history)

Sløyebrettet lagde jeg selv, nesten gratis det. Utgangspunktet var en gammel IKEA hylleplate. Jeg liker treplate bedre enn plastvariantene. På bildet ser du sløyebrett og teinehaler. Begge deler har vært i flittig bruk i høst.

Juksamaskinen pilker/hekler for deg. Den kan som regel programmeres for forskjellige fiskemønstre og trekker automatisk opp når den får fisk.

img_5604.jpg

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ja det må eg sei. Fikk min første brosme her forrige helg. Og makan til god fisk hakje eg vært borti :thumbsup: Den var jo et helsike å filetere men åddu syn for en smakfull og fast god fisk. Nesten som hummer jo.

'

Ellers er eg ikkje enig i at det er lurt å bytte ut 4kw varmeren med en 2kw. Skal du bruke båten på vinteren blir 2 kw for lite. Den vil fortsatt avise vinduene men det vil ikkje bli noe varme av det. Det er enorm forskjell på høstbruk med 5-10 grader og vinter med minusgrader og kald nordavind. Dette med soting er bare et problem om du kjører varmeren mykje på lav effekt mao et evt problem for sommerbrukerne. Vinterstid slår man aldri ned varmeren man åpner heller døra om det skulle bli for varmt. Og stprt sett så står jo døra også åpen under fiske.

Ellers kan eg ikkje sjå et ord om ekkolodd. Hva skal det bety- det er jo båtens viktigste og nyttigste instrument.

Redigert av Plutonium (see edit history)

NilsPils, det så veldig bra ut, er jo temmelig likt det som leveres bare din er i tre. Nå så jeg akkurat at Sleipner selger brettet for 611 + 200 for fester, så da kjøper jeg der og monterer selv. Måle opp og 4 skruer er ikke verdt 1200,- syns jeg iallefall....

Plutonium, brosmen er en sleip jæ.... å filetere, men smaken er fantastisk ja: ) Jeg har alltid vært litt kresen på fisken, liker best å fiske den, men etterhvert så har jeg fått smaken på litt forskjellig, men brosme er knall: )

Bare litt fiskesyk her jeg sitter uten båt.... Påsketider viker veeeldig lenge til: ( Kvelden er brukt til å se på kartplottere.... Saken var grei den, Garmin 720s, helt til jeg fikk vite at dashbordet er redesignet for 10" plotter..... Har hatt 720s før, men da med 12.5" pc i tillegg, vet ikke helt om 720s er stor nok alene.....

Fant denne annonsen på finn.no som viser litt bilder av hvordan 2013 modellen blir:

http://www.finn.no/f...nnkode=38282147

Fra annonsen:

Endring på 2013 model er:

-Ny takkonstruksjon med overgheng for utestyring

-Større konsoll til 10" kartplotter

-Springpullerter er standard

-Puter i Carbon/Champange

Ser også av bildene at de har fått på plass diverse fiskestangholdere, men lurer litt på hvor de øvrige instrumentene plasseres for at det skal bli plass til 10" plotter?

Helge O

Jaja Cissaman, da ble det Lowrance HDS-8 Gen2 kartplotter/ekkolodd med StructureScan-modul kjøpt av en hyggelig kar fra Fredrikstad da eller? Skikkelig utstyr bør man jo ha på en slik båt. :thumbsup:

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

• 2 uker senere...

Se der, har ikke fått med meg svarene her, er nå innom hver dag...

Boati, er bare en lampe i spoileren på taket som lyser ned på akterdekk, dette er egentlig bare noe jeg fikk med i forhandlingen, sikkert greit å ha: ) Jeg vil ha fjernstyrt lyskaster forut, den monterer jeg selv.

HelgeO, har sett på den finn annonsen, men ser de har fjernet bildene av 2013 nå, er ingenting offisiellt fra Askeladden rundt båten enda, jeg har selvfølgelig fått endel info siden jeg var i bestillingsmodus men tror ikke jeg vil skrive om det her enda. Egentlig litt rart at det ikke er noe info om båten enda.... Jeg vet at det blir plass til 10" plotter men hvor instrumentene da havner vet jeg ikke...

Trulte 37, meeeget hyggelig kar fra Fredrikstad jeg handlet av ja: ) Sitter faktisk her og skriver med en stoor pakke ved min side, må finne frem kniven, godt innpakket..... Måtte pakke opp før jeg trykket send her: ) Ser strøkent ut...

Jeg har Simrad NSS-7 på min, ekkoloddsvingeren sitter på styrbord side av motoren litt på innsiden av styrbord trimtab.

Har nesten bestemt meg for å kjøpe LSS-2 Structurescan-modulen med hekkmontert svinger, vil i såfall montere den på tilsvarende plass på babord side.

En utfordring med hekkmontert structurescan-svinger er at motoren kan komme til å skygge for sidescan til den ene siden. Tror ikke dette vil bli et problem på P-66, men det er verdt å ha i bakhodet når man installerer svingeren

Helge O

Ok, satser på at det går greit: ) Kanskje vi må tilte motoren opp litt for å få full dekning på innsiden, er jo lave hastigheter vi skal bruke dette i så det bør gå bra...

Tror vi har samme forhandler HelgO, mener det var båten din som lå ved kaien der for en uke siden? Jeg var for å skrive kontrakt og så den lå der, så jeg måtte jo kikke litt: )

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...