Jump to content

Ny Askeladden P66 Pilothouse 2013, hva bør jeg bestille av utstyr?

Cissaman

Recommended Posts

Ble dårlig med bilder idag, båten sto inne på verkstedet trangt og litt demontert her og der..

Men, det ser veldig lovende ut, ingenting å utsette på det jeg så idag iallfall: ) Men jeg må kanskje trekke tilbake noe jeg har skrevet her tidligere, at det nye glasstaket som jeg trodde båten min skulle ha var standard utstyr... I endringslisten fra 2012-2013 som jeg fikk når jeg bestilte båten så stod noen endringer som ekstrautstyr og noe som standard... Glasstaket var ikke merket som ekstra så jeg regnet med at det da selvfølgelig var standard... Men båten min har ikke dette! Får snakke med de om dette etterhvert...

Det som gleder meg mest om dagen er at det smelter ute, tror det går fort nå, våren er rett rundt hjørnet: )

Ja kun luke på min, som på tidligere modeller. Du skal kunne få glasstak som på weekend, tydeligvis som ekstra-utstyr...

Er vel et pluss og to minus sånn som jeg ser det, pluss er lysere/triveligere i hytta, men varme og refleksjoner på dashbordet og på instrumenter kan jo være et problem...

Jeg så en weekend idag, har ikke sett weekend skikkelig før, veldig fin båt: ) Men den hadde suzuki 115, blir ikke det litt lite på denne båten? Pilothouse med 115 leser jeg at er helt ok, Men weekend er vel endel tyngre og annet tyngdepunkt?

• 2 uker senere...

Der var endelig båten sjøsatt og overtatt: ) Veldig morsomt etter så "lang" tid å få se den og ikke minst prøve den..

Ingenting å sette fingeren på heller ved overtakelse, låsen til skyvedøren virker litt stram men satser på at det går seg til. Båten hadde også fått montert akterbenkene som jo jeg egentlig ikke skulle ha, men jeg vil jo gjerne ha de når de først er der så vi ble enige om en veldig god pris så den er grei.

Alltid spennende å starte opp en ny motor, pen rolig gange. Det som overrasket meg mest under prøveturen var lydnivået, jeg syns det var ekstremt rolig i kabinen og når jeg lukket døren kunne vi hvisket til hverandre, veldig behagelig. Og ikke en eneste knirkelyd fra skroget, lyd fra sjøen mot skroget var det veldig lite av på flatt hav.

Vi fikk bare en time på sjøen denne gang, skal bli bedre kjent med den til helgen tenker jeg, prøve å få noen timer på den så vi kan gi på litt etterhvert..

302509_10152657910110581_1036333448_n.jp72468_10152657910250581_1209857844_n.jpg

Redigert av Cissaman (see edit history)

Den er fin den 2013 modellen din, kan tenke meg at 150 hesteren går roligere enn min 140hk. Men nå har vel ikke du hatt så mye turtall på motoren ennå siden du er i innkjøring.

Jeg synes nesten det ser ut som om din båt flyter litt finere i vannet enn tidligere modeller, kan nok skyldes litt mer vekt bak pga 150 hk.

Venter spent på flere rapporter etter at du er ferdig med innkjøring.

2,5 - 2,8 knop minimumsfart er omtrent det samme som på min. Det er nok i raskeste laget for dorging men man kan jo slenge ut et drivanker om man vil gå saktere :smiley:

Helge O

2,5 - 3 knop er da helt super fart til dorging, du kjører i hvertfall ikke ifra hverken ørret, laks, sei eller kveite med den farta.

Eneste gangen jeg vil ha mindre fart er ved jigg fiske etter kveita, da kan de være greit å komme ned mot 1 knop.

Mitt dorgefiske er utelukkende etter laks/sø, og denne farten er vel ganske perfekt i mine øyne, iallefall på sluk, wobblerene liker vel mindre fart enn sluk med skal gå greit tror jeg.

HelgeO, jeg har ikke prøvd 140 hk, men jeg var veldig imponert over støynivået på denne, kjørte ikke så fort men å unngå å komme opp på 25-27 knop var nesten uungåelig: ) Ved denne farten og under var den veldig stille.

Jeg la faktisk merke til at vannlinjen bak var veldig nær kanten på bunnsmøringen, hvis de bunnsmører likt og denne kan brukes som referanse så er det ikke umulig at den ligger noe dypere med hekken..

Jeg lover ny rapport og flere bilder til helgen, da skal det timer på telleren, går lillegutt lei får han legge seg med ipaden fremme i "senga" på de nye putene min mor kom med: )

bilde%5B2%5D.jpg

bilde.jpg

Redigert av Cissaman (see edit history)

Fikk 1,5 time på rolig marsj idag, herlig på sjøen med sol og ganske stille. Noe mer sjø enn sist ga endel mer støy fra sjøen enn forrige opplevelse, men helt levelig. Gikk en stund på tomgang mens jeg fiklet med plotteren, da lå den konstant på 2,5 knop.

3500 omd. Gir ca. 17-18 knop, fint og rolig i båten på dette turtallet.

Hvor leser jeg av motorens gangtimer hen? Finner det nok i manualen men den ligger i båten.....

Uten ekstra interface på motoren så kan du kun lese av gangtimer på turtelleren når du skrur på tenningen. Tror den har en oppløsning på 50 timer eller så, så du får ingen indikasjon før det. Men du vil få alarm og blinkende oljelampe etter 25 timer. Akkurat dette er litt greit å vite på forhånd, ble rimelig hektisk feilsøking i min båt når dette inntraff :)

Bilde over viser tydelig det jeg påpekte ja. Tror ikke 100 hk er lettere enn 115 eller 140. 140 er samme motor som 115 men med større boring så den er faktisk noen få kg lettere enn 115.

Synes også det ser ut som hele kabinen er litt større på 2013 modellen, men det er kanskje vinkelen på bildet som bedrar litt?

Redigert av HelgeO (see edit history)

Helge O

Ok, jeg har Suzuki interface og Nmea2000 starterkit... Så endel info fra motor har jeg, men har ikke fått satt meg inn i det enda. Bør jeg kunne lese av timer og eller forbruk da?

Takk for info om 25 timer, så får jeg ikke helt hetta, hehe...

Jeg tror det meste er likt, i hovedsak bare tak og dashbord som er endret, det forlengede taket kan nok bidra til at kabinen ser større ut..

Fantastisk båt og fine bilder. Takk for IM. Kunne skimte HDS-8 i panelet på det ene bildet. Føles bra at utstyret jeg solgte kommer til sin rett i en slik båt. Ser frem til flere bilder av båt og tilbehør i denne tråden. Mulig det kommer en knøttliten gave i posten til deg i løpet av noen uker. Liten, men med nyttig og lærerikt innhold. :lipseal:

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Trulte37, som jeg skrev på IM så funker det utmerket, kult når forhandler tok meg med på 1. tur i båten og la inn structurescan forbi bryggene for å se hvordan fortøyningene lå: )) En liten overraskelse? Til meg? Hmm, tror jeg må handle mer av deg, veldig hyggelig, hehe: )

Dolviking, jeg har allerede fått elektriske trimflaps montert orginalt, mener det er Lenco sine... På mine foreløpige 3 timer gangtid så har jeg aldri vært i nærheten av å ha bruk for de... Står helt oppe, båten går best da....

Min weekend rikker seg nesten Ikke når jeg stiger ombord, jeg har 115hk,da tenker jeg på vekt på hekken(og jeg nærmer meg farlig 100kg) den hører man heller ikke på lave turtall og fungerer for meg. Brummer endel i marsj, men det er mye skroglyd, resonans som man kan gjøre noe med dempematter i luker osv.

Flott båt du har fått deg.

Takk Boati: )

Jeg så en w med 115 her en dag i en båthavn i skjoldastraumen (noen her?) tenkte det var lite, men nå etter å ha prøvd skroget selv så ser jeg jo at den planer i veldig liten fart, den krever nok ikke så mye motor som jeg har innbilt meg, tipper båten din går veldig pent med 115.. Jeg syns båten går pent rundt 18-20 knop, det gjør nok din også...

Anng. Lyd så er det nok ganske likt, jeg har nok noe lavere turtall i samme fart som deg og muligens litt mindre motorlyd da, skroglyd fra sjøen i litt bølger er det. Første dagen min på sjøen var speilblank, da var det mer eller mindre null lyd fra sjøen.. Resonans har jeg ikke lagt merke til foreløpig...

Jeg har holder for sløyebrett/stangholdere montert ute på dekk, den ene på styrbord side er orange inni, jeg har også en tilsvarende inne på siden av konsollen som også er orange inni, jeg mener å ha lest at dette er 12v uttak? Men jeg har ingenting som passer i hullet,mangler jeg noe?

Jeg har holder for sløyebrett/stangholdere montert ute på dekk, den ene på styrbord side er orange inni, jeg har også en tilsvarende inne på siden av konsollen som også er orange inni, jeg mener å ha lest at dette er 12v uttak? Men jeg har ingenting som passer i hullet,mangler jeg noe?

Her er bilde av kontakten øverst og noen fler bilder av båten...

3.jpg

4.jpg

1.jpg

5.jpg

2.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...