Jump to content

Ny Askeladden P66 Pilothouse 2013, hva bør jeg bestille av utstyr?

Cissaman

Recommended Posts

Hekkmontering av 50/200 KHz svinger og LSS-1:

2011-12-1814-10-00.jpg

2011-12-1814-10-11.jpg

Innvendig montering av M260 svinger:

2006-01-0100-00-09.jpg

2006-01-0101-05-36.jpg

Har ikke fått noe skygge fra motoren, og jeg snes Lss fungerer like godt på begge sidene. Viktig og montere Lss svingeren lavere eller like lavt som ekkolodd svingeren. Du trenger derimot ikke og ha LSS svingeren i flukt med skroget da du uansett mister signalet når du gir på litt.

Supert, tusen takk for bilder: )

Det ser uproblematisk ut, i hodet mitt så jeg også for meg trimplan og hadde glemt at båtene leveres med tabs: ) Mer enn god nok plass der bak, skulle motoren skygge bare litt så hjelper det nok å trimme ut litt.

Men, hvorfor har du 3 svingere?

Fordi jeg sansynligvis har en eller annen diagnos som skulle vært medinisert.

Tanken er at M260 svingeren har veldig liten vinkel. Veldig fin i bratte bunnforhold og på dypt vann. Dette er svingeren jeg bruker for det meste. Hekksvingeren har mye videre vinkel og blir brukt til å lete etter stimer høyere i vannlagene. Structurscan svingeren ble egentilg montert fordi jeg kjøpte boksen for å bruke som ethernethub mellom en HDS10, HDS5x og radaren.

Redigert av Cannonfodder (see edit history)

Hehe, jeg vil tro en 4. svinger vil kurere deg : )

Jo, men det triste er at jeg egentlig kunne tenkt meg å byttet ut hekksvingerne med en Aimar P66 og en LSS-2 fordi det er marginalt bedre, det er vel et tegn på at lidelsen ikke er helt kurrert.

Men jeg får prioritere og spare til en Simrad AP24 i stedet.

Ok, hehe det var jo litt greit å høre, for det er de svingerene jeg er blitt anbefalt og har bestilt..

Man blir vel aldri fornøyd, alltid noe å gjøre bedre: )

Jeg har ikke hatt slikt utstyr før, bare vanlig ekkolodd. Er det noe du bruker aktivt? Hva bruker du det mest til? Leting etter gode fiskeplasser?

Jeg har egentlig ikke noe praktisk bruk av structurscan til vanlig, og må innrømme at jrg har ikke brukt den så mye. Hadde et håp om at den skulle hjelpe meg å se hvilken side av båten jeg så sildtopper på, men har ikke hatt noe suksess med det. Kjøpte det som sagt for å bruke det som en hub mellom radar og to skjermer. Har desverre fått bruk for den i forbindelse med en søkeaksjon, men det var virkelig vanskelig å få resultater.

• 3 uker senere...

Ventetiden går saakte, men nå nærmer det seg jul og nytt år, plutselig er Mars der: )

Et spørsmål til dere med P66 P, anngående benkene på akterdekk som kan fås som ekstrautstyr, er de verdt ca. 12.000? Er ikke ofte vi blir 4 i båten, ser for meg en løsning med de faste "stolene" akter og 2 gode løse dekkstoler istedet, under fiske og slikt. Hva synes dere? Benkene kan vel ikke være særlig behagelige?

Har brukt P66 siden mai 2010 hele året, har ikke savnet sidebenker. Tvert i mot, skal du fiske bare i veien. Om sommeren tar jeg med løse sammenleggbare stoler. Det som jeg virkelig savner er vinduvisker på passasjersiden og vinduspyleranlegg. Saltvann + solskinn = dårlig sikt. Bruk de siste 12000 på dette.

Ok, det bekrefter det jeg selv har tenkt anng. benkene.. Jeg bestilte båten uten, så da ser jeg meg om etter noen gode, lette stoler som tar liten plass til å ha på dekk: )

Vindusvisker på passasjersiden har jeg bestillt, og vindusspyler opplegg får jeg til jul, hehe...

Takk for svar, og god jul: )

• 1 måned senere...

Det nærmer seg sakte men sikkert... Har fått bekreftet leveringsdato til min forhandler i uke 7-8.. Båten kommer ferdig montert så skal gå ganske raskt å få den på sjøen, eneste som skal monteres først er kartplotter.

Jeg oppgraderte til 150 hk Suzuki når jeg fikk vite at 2013 er godkjent for den, det blir spennende å se om P er kvikkere enn W med 150 hk, er jo annet tyngdepunkt og en god del lettere.. Kan uansett ikke være mye, men hadde vært kjekt å komme over 35 knop iallefall, men det er egentlig ikke så viktig, marsjfart, krefter, forbruk og støy er viktigere..

Så da er det bare å håpe på at fjorden her blir isfri i løpet av februar/tidlig mars...

Andre som har bestillt ny Askeladden P66-P her inne?

Da kan jeg poste noe nytt her, sånn for å holde tråden vedlike og avslutte den når jeg har fått båten tenker jeg. (med bilder på slutten: )

Snakket med Askeladden idag... Båten min er allerede i Bergen... Skal få noen bilder av den etterhvert, skal visst begynne å montere utstyr i løpet av en uke cirka: )

Må bare berømme Askeladden for suveren service, tar alltid like godt imot spørsmål fra en annig båtkjøper: )) Norsk båtbyggertradisjon på sitt beste, det er følelsen sålangt i prosessen.

Ellers har det blitt handlet endel i det siste, fiskeutstyr, tauverk, fendere, oppblåsbare redningsvester, anker, førstehjelpsskrin, vaskeutstyr+++ Handlet det meste hos Maritim + Biltema, tauverk fra Biltema viker veldig bra egentlig, kan ikke se noe feil på det..

Kjøpte også noen sniksnører av han karen her: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38231047&kwUnica=sniksn%F8re , 200 meter line og str. 6 og 8 kroker på til en veldig rimelig penge, kan anbefales, fraktfritt ved kjøp av 5 stk.

Har vært i tvil om benkene på akterdekk er noe vits i, sjelden vi vil være fler enn 4 ombord. Så jeg prøver først med 2 dekkstoler fra Maritim + de 2 faste sitteplassene helt akter, tror det blir bra: )

Det nærmer seg fryktelig nå.....: )

• 3 uker senere...

Ja, Askeladden sendte bilder av båten min for et par uker siden, når det var ferdig montert minus motor, den ventet de på. Nå står båten hos forhandleren min, innpakket i plast så får ikke tatt bilder enda, men utifra bildene jeg fikk fra Askeladden så såg det meget lovende ut. Jeg vil ikke legge ut Askeladden sine bilder på nett, så må få tatt mine egne når den er pakket ut.

Men jeg kan beskrive det jeg ser av bildene..

-Det nye taket så veldig bra ut, godt overheng, gripehåndtak på hver side bak, ledlys(ekstra) ned på dekk, på bildene mine viser ikke glasstaket (som på weekend), men det skal være der, i tillegg til luken.

-Toppmonterte vindusviskere (1 ekstra hos meg)

-Ny konstruksjon hva angår sideruter, utenpåliggende som på weekend

-Badeplattformer, en på hver side av motor

-Pullert midtskips

-Nytt dashbord, dette så knallbra ut, stort areal til plotter foran fører + koppholder på siden og instrumentene er flyttet til midt på dashbordet (midt på båten i lengderetning kan du si) foran pass. sete er det et stort oppbevaringsrom

-Setene er carbon på sittepute og lys beige på resten, ser veldig bra ut det også: )

-Åpent hull for montering av baugpropell.

Og selvfølgelig Suzuki DF150, gleder meg virkelig til å se båten med motor: )

Men isen her ligger tykk som h... så det er ikke bra, går nok noen uker til før det blir sjøsetting.

Redigert av Cissaman (see edit history)

Vært en tur å kikket på båten idag, ikke så mye å se på, men jeg får i det minste prøvd meg på å legge ut bilder her...

Lettmatrosen var veldig fornøyd: ) Dårlig siste bilde men skimter i det minste motoren: )

Ha en strålende kveld, alle sammen..

2013-02-09_10.32.30%5B1%5D.jpg

2013-02-09_10.34.35_resized%5B1%5D.jpg

Redigert av Cissaman (see edit history)

Det ser nok enda nærmere ut på bildene enn det er, men uff, det hadde vært veldig kjedelig om noe skjedde men den nå: ) Satser på at de har kontrollen: )

Ellers så surrer jeg med noen tanker om å få den sjøsatt tidligere enn forholdene her tilsier, isen vokser og vokser, er meldt kaldt hele neste uke... Har visst ikke vært så mye is her på 20 år... Kanskje jeg kan få leid meg en båtplass litt lengre ute, har bare 20 min i bil og 12 min ferge til forhandler, der er det isfritt. Kanskje jeg kan ordne noe der, skal sjekke det til uken...

Fikk også overlevert plotteren mens jeg var der idag, det er det eneste som skal monteres i båten før sjøsetting.

• 3 uker senere...

Da nærmer det seg sjøsetting... Plastikken er tatt av og forhandler holder på å montere kartplotter, båten står nok helt ferdig i løpet av uken eller tidlig neste uke: ) Fjorden min her er fortsatt fullstendig dekket av tykk is, men forhandler har en plass jeg kan leie til påske iallefall, da bør isen være borte.

Den skulle egentlig sjøsettes i slutten på neste uke, men tror jeg drøyer det til uken etter, jeg får ikke tid til å prøve den allikevel pga. reise, :sad: Men lillegutt og jeg er begge klar for å inspisere litt så skal prøve å få tatt en tur å se på den i helgen, får jeg til det så skal jeg legge ut bilder her :thumbsup:

Dette skal bli en fantastisk båt sesong med ny egen båt kjenner jeg....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...