Jump to content

Hva er beste måten å dregge på når man er alene i båten?


larsen2000

Recommended Posts

Har hatt noen titalls forsøk på å legge til land med baugen først og dregg bak uten å finne den optimale metoden (skjærgårdsjeep). Har ofte kastet dreggen og latt tauet bli matet ut av den ene hånda, men problemet da er at det blir et visst drag i båten slik at det er vanskelig å treffe rett på fortøyningsfestet på land. Kaster jeg hele dreggtauet over ripa er jeg redd for å få det i propellen, og blåser det en del ligger man plutselig med bredsiden mot land etter å ha fortøyd foran og ikke fått strammet inn bak.

 

Noen som har en optimal metode til slikt?

Link to post

.... Kaster jeg hele dreggtauet over ripa er jeg redd for å få det i propellen, og blåser det en del ligger man plutselig med bredsiden mot land etter å ha fortøyd foran og ikke fått strammet inn bak.

 

Dette med å ende sidelengs mot land, kan man vel knapt gardere seg mot når man er alene og vinden står friskt mot land - hvorfor jeg så ofte jeg kan legger til et sted med le/vinden fra land.

 

Det kan være bra å ha dreggtauet i en beholder (kasse, balje e. l.) og la det renne ut over et halegatt ikke helt bak i båten, men på ene siden (innerenden av tauet må være godt festet i båten, og dreggtauet gjerne 20-30 m langt!).

 

Men nesten det viktigste er å fort få et feste i land, gjerne rent foreløpig en rom, fast løkke slengt over en jernpinn eller påle i land uten å gå fra borde, og så løpe bak og ordne med dreggtauet.

 

(Men best er det selvsagt å være to - og så rope til kjerringa "Hopp, for f---!!)

Link to post

La dreggetauet gå gjennom en trinse eller et øye bak på båten, så kan du ta med deg tampen forover til baugen. Så lenge du klarer å holde dreggetauet relativt stramt vil ikke bakenden på båten drive av alt for mye mens du fester tamper i land. Fest evt. dreggetauet midlertidig i land for å hjelpe deg å holde båten rett mens du fester de andre tampene. Det vil heller ikke være alt for mye drag bakover med en slik løsning, fordi bakenden "henger løst" i trinsen/øyet. Det er ingen optimal løsning, men det kan hjelpe deg å holde båten rett mot land lenge nok til å fortøye mot land.

 

Disclaimer: Dette er IKKE testet ut, kun en tanke som dukket opp...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Kan ofte være en fordel å først få en tamp i land,og så bakke ut dreggen etterpå.Dette utelukker ikke at du kanskje får bredside mot land,men nå kan du i større grad bruke motorkraft til å rette opp båten uten samme fare for å få tauet der du vet.Ikke trygt å bruke motorkraft mot land mens du bare henger på en nettopp kastet dregg.Må bare innse at hun som skal hoppe er gull verd så lenge beina virker.

Redigert av cosmic (see edit history)
Link to post

Dette med å ende sidelengs mot land, kan man vel knapt gardere seg mot når man er alene og vinden står friskt mot land - hvorfor jeg så ofte jeg kan legger til et sted med le/vinden fra land.

Når vinden står mot land er det vel bare å slippe seg langsomt inn på dreggtauet. Så lenge det holder er det ingen fare for å drive sidelengs på land.

 

Edit: Selvsagt ligger man da utsatt til hvis vinden øker...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post

Legger meg alltid i le. Slipper dreggen, hopper i land og gjør fast, må kanske gi båten en dytt eller to for og holde den i fra land mens jeg gjør fast forran.

Man må gjøre de rette tingene raskt og effektivt.

At baugen driver av er et problem på mange planende båter, beste råd her er å skaffe seg erfaring. Av og til går det til Hel..... for alle selv om man har tilbrakt en mannsalder i båt ( kansje ingen trøst, men slik er det bare)

Link to post

Jeg gjør dette ofte.

Jeg slipper dreggen langt ute og holder igjen så jeg kjenner at den sitter. Så når jeg er like ved land, fester jeg dreggtauet til kryssholtet bak --> går frem i bauen og der ligger det klar en liten dregg på ca en Kg som er festet på en kasteline (8 mm tau ca). Denne kaster jeg i land på et egnet sted jeg har sett for meg. Steinrøys eller et tre er flott. Da er båten i utgangspunktet festet i begge ender og jeg kan justere dreggfestet bak før jeg hopper i land med skikkelig fortøyningstau osv osv.

Om det blåser fra siden, må jeg beregne litt ekstra slingringsmonn mot land og jeg har da jolla klar langs båtripen og har festet det lengste fortøyningstauet jeg har i bauen før jeg begynner å legge til.

Kastelinen klarer å holde båten ca på plass til jeg kommer meg i land med jolla --> finner et godt feste i land og knyter fast enden av det lange fortøyningstauet. Så kan jeg ro tilbake og justere foran og bak til jeg har ønsket avstand mot land. Optimalt vil jeg ha fortøyningstauet foran tilbake fra land og det er ikke noe problem å fikse etterpå.

Om vinden dreier og kommer inn aktenfor tvers i en ugunstig retning i forhold til dreggen, ror jeg bare ut en dregg nummer to før jeg går til sengs. Litt mer jobb når jeg skal gå derfra dagen etter, men så har jeg jo en god natts søvn bak meg.

Kluet er da å ikke få tauet til den ene dreggen i propellen. Jeg pleier da å feste en fender i dreggtauet til den dreggen som ligger i le og slipper fortøyningen fra båten. Da driver fenderen og dreggtauet vekk fra båt/Propell og kan hentes etter at alt annet er halt inn og stuet vekk.

 

Hmm... langt og rotete skrevet, men jeg håper fremgangsmåten er mulig å forstå.

 

Ved å planlegge og gjøre ting klart før man begynner tillegningsprosessen er alfa og omega når man er alene ombord.

Uten Jolle, er det best å finne seg en longsideplass om det er mulig. Slipp gjerne ut dreggen på vanlig måte først, og så kan man jo dra hekken ut, etter at man har vært i land og gjort fast skikkelig i bauen om man helst vil ligge ut/inn.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Bare for å kommentere overskriften først, beste måten å dregge på er å slippe ut f.eks 5meter tau når det er 4meter dypt, da dregger du garantert om det kommer et vindspust.

 

Dette med å legge til alene når det er vind det er jo et problem, men hvorfor ikke slippe linen ut bakover og når du nærmer deg land sånn 5-10meter igjen så setter du det fast og begynner å dra i ankeret med båten, da drar du fast ankeret og samtidig får du roet ned situasjonen da båten jo ikke kommer av flekken, da er det bare å fire ut litt og litt derfra og inn.

Bare en tanke.

 

Selv så legger vi oss ikke mot berg når det blåser da finner vi heller en annen plass der det er le.

Link to post
Guest Avmønstret#

går frem i bauen og der ligger det klar en liten dregg på ca en Kg som er festet på en kasteline (8 mm tau ca). Denne kaster jeg i land på et egnet sted jeg har sett for meg. Steinrøys eller et tre er flott. Da er båten i utgangspunktet festet i begge ender og jeg kan justere dreggfestet bak før jeg hopper i land med skikkelig fortøyningstau osv osv.

 

 

Den var ikke dum!

 

En annen måte å gjøre det på er å ankre opp fritt, men så nært plassen man tør, og så hive seg i jolla med et laaangt tau, gå i land og dra båten inn.

 

Jeg har gjort det motsatt en del ganger hvis det er vind/strømstille. Fortøyd i land først og rodd ankeret ut etterpå.

Link to post

Den var ikke dum den, RSL! Kaste en lite anker på land og stramme opp gir også tid til å justere dreggen bak.

 

På forrige båt, en 16,5 Hansvik slapp jeg dreggen ut tidlig. Når jeg nærmet meg land beregnet jeg så godt jeg kunne avstanden og festet raskt dreggtauet med slakk tilsvarende avstanden til land. Deretter hoppet jeg til land, festet tau der sånn ca. Hoppet deretter tilbake i båten og justerte dreggtauet riktig. Hoppet så i land og festet landtauet riktig.

 

Med sidevind var det vanskeligere. Men kom vinden fra babord kastet jeg dreggen ut på siden på babord side for at båten ikke skulle drifte for langt.

 

Men RSL får stjerne i margen. Hvis jeg nå hadde hatt en båt uten ankervinsj og fjernkontroll ville jeg brukt trikset med å kaste en liten paraplydregg på land.

 

Edit: RSL får 2 stjerner i margen!

Redigert av nopain99 (see edit history)
Link to post

Metoden med å kaste en liten dregg i land har jeg også forsøkt, og det funker utmerket! Brukte metoden noen ganger før jeg fikk ankervinsj.

 

Ellers er jo metoden med å ha kona på fordekket med tampen klar grei. Selv det kan forbedres ved fortøying til brygge der det er fortøyingsringer. Da bruker vi en 2m lang line med stor karabinkrok i enden. Den hopper kona i land med og "smekker" fast i ringen. Så slipper hun å tre en lang line gjennom ringen og stå og holde. Etter at jeg så har strammet ankeret sånn noenlunde, er det tid for mer permanente landfortøyinger, i fred og ro.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

La dreggetauet gå gjennom en trinse eller et øye bak på båten, så kan du ta med deg tampen forover til baugen. Så lenge du klarer å holde dreggetauet relativt stramt vil ikke bakenden på båten drive av alt for mye mens du fester tamper i land. Fest evt. dreggetauet midlertidig i land for å hjelpe deg å holde båten rett mens du fester de andre tampene. Det vil heller ikke være alt for mye drag bakover med en slik løsning, fordi bakenden "henger løst" i trinsen/øyet. Det er ingen optimal løsning, men det kan hjelpe deg å holde båten rett mot land lenge nok til å fortøye mot land.

 

Disclaimer: Dette er IKKE testet ut, kun en tanke som dukket opp...

 

Dette funker fint ved sidevind. Jeg bruker ikke noen trinse eller noe slikt, men legger rett og slett ankerlinen innenfor et kryssholt helt akter (på den siden vinden blåser fra), så tar jeg fortsatt dette tauet med i land.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...