larsen2000 Startet 7.November.2012 Del på Facebook Startet 7.November.2012 Har hatt noen titalls forsøk på å legge til land med baugen først og dregg bak uten å finne den optimale metoden (skjærgårdsjeep). Har ofte kastet dreggen og latt tauet bli matet ut av den ene hånda, men problemet da er at det blir et visst drag i båten slik at det er vanskelig å treffe rett på fortøyningsfestet på land. Kaster jeg hele dreggtauet over ripa er jeg redd for å få det i propellen, og blåser det en del ligger man plutselig med bredsiden mot land etter å ha fortøyd foran og ikke fått strammet inn bak. Noen som har en optimal metode til slikt? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 7.November.2012 Del på Facebook Svart 7.November.2012 La dreggtauet løpe fritt ut til du har baugen i land, så fester du tauet i land og strammer opp dreggtauet bak til slutt. Så lenge du passer på å ikke kaste dreggen for langt ute slik at tauet blir for kort/ du må slepe dreggen etter deg skulle dette være enkelt:) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 7.November.2012 Del på Facebook Svart 7.November.2012 Leste ikke det siste ang vind, da kan det jo bli litt værre. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 7.November.2012 Del på Facebook Svart 7.November.2012 .... Kaster jeg hele dreggtauet over ripa er jeg redd for å få det i propellen, og blåser det en del ligger man plutselig med bredsiden mot land etter å ha fortøyd foran og ikke fått strammet inn bak. Dette med å ende sidelengs mot land, kan man vel knapt gardere seg mot når man er alene og vinden står friskt mot land - hvorfor jeg så ofte jeg kan legger til et sted med le/vinden fra land. Det kan være bra å ha dreggtauet i en beholder (kasse, balje e. l.) og la det renne ut over et halegatt ikke helt bak i båten, men på ene siden (innerenden av tauet må være godt festet i båten, og dreggtauet gjerne 20-30 m langt!). Men nesten det viktigste er å fort få et feste i land, gjerne rent foreløpig en rom, fast løkke slengt over en jernpinn eller påle i land uten å gå fra borde, og så løpe bak og ordne med dreggtauet. (Men best er det selvsagt å være to - og så rope til kjerringa "Hopp, for f---!!) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 7.November.2012 Del på Facebook Svart 7.November.2012 La dreggetauet gå gjennom en trinse eller et øye bak på båten, så kan du ta med deg tampen forover til baugen. Så lenge du klarer å holde dreggetauet relativt stramt vil ikke bakenden på båten drive av alt for mye mens du fester tamper i land. Fest evt. dreggetauet midlertidig i land for å hjelpe deg å holde båten rett mens du fester de andre tampene. Det vil heller ikke være alt for mye drag bakover med en slik løsning, fordi bakenden "henger løst" i trinsen/øyet. Det er ingen optimal løsning, men det kan hjelpe deg å holde båten rett mot land lenge nok til å fortøye mot land. Disclaimer: Dette er IKKE testet ut, kun en tanke som dukket opp... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
cosmic Svart 7.November.2012 Del på Facebook Svart 7.November.2012 (redigert) Kan ofte være en fordel å først få en tamp i land,og så bakke ut dreggen etterpå.Dette utelukker ikke at du kanskje får bredside mot land,men nå kan du i større grad bruke motorkraft til å rette opp båten uten samme fare for å få tauet der du vet.Ikke trygt å bruke motorkraft mot land mens du bare henger på en nettopp kastet dregg.Må bare innse at hun som skal hoppe er gull verd så lenge beina virker. Redigert 7.November.2012 av cosmic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 7.November.2012 Del på Facebook Svart 7.November.2012 ... (Men best er det selvsagt å være to - og så rope til kjerringa "Hopp, for f---!!) ... Må bare innse at hun som skal hoppe er gull verd så lenge beina virker. Kanskje på tide å prøve noe nytt, karer.... La fruen ta kontroll over båten, så kan dere selv stå for det akrobatiske hoppet. Vi skriver snart 2013..... ;-) Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
sailorboy Svart 7.November.2012 Del på Facebook Svart 7.November.2012 Ankerwinch med fjernkontroll er løsningen. Koster ikke så mange lapper, og gir deg mer kontroll når du skal fortøye alene. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 7.November.2012 Del på Facebook Svart 7.November.2012 Ting må gå fort, og funker det ikke da heller så må man finne seg en annen plass å gå i land. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 8.November.2012 Del på Facebook Svart 8.November.2012 (redigert) Dette med å ende sidelengs mot land, kan man vel knapt gardere seg mot når man er alene og vinden står friskt mot land - hvorfor jeg så ofte jeg kan legger til et sted med le/vinden fra land. Når vinden står mot land er det vel bare å slippe seg langsomt inn på dreggtauet. Så lenge det holder er det ingen fare for å drive sidelengs på land. Edit: Selvsagt ligger man da utsatt til hvis vinden øker... Redigert 8.November.2012 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 8.November.2012 Del på Facebook Svart 8.November.2012 Legger meg alltid i le. Slipper dreggen, hopper i land og gjør fast, må kanske gi båten en dytt eller to for og holde den i fra land mens jeg gjør fast forran. Man må gjøre de rette tingene raskt og effektivt. At baugen driver av er et problem på mange planende båter, beste råd her er å skaffe seg erfaring. Av og til går det til Hel..... for alle selv om man har tilbrakt en mannsalder i båt ( kansje ingen trøst, men slik er det bare) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 8.November.2012 Del på Facebook Svart 8.November.2012 Jeg gjør dette ofte. Jeg slipper dreggen langt ute og holder igjen så jeg kjenner at den sitter. Så når jeg er like ved land, fester jeg dreggtauet til kryssholtet bak --> går frem i bauen og der ligger det klar en liten dregg på ca en Kg som er festet på en kasteline (8 mm tau ca). Denne kaster jeg i land på et egnet sted jeg har sett for meg. Steinrøys eller et tre er flott. Da er båten i utgangspunktet festet i begge ender og jeg kan justere dreggfestet bak før jeg hopper i land med skikkelig fortøyningstau osv osv. Om det blåser fra siden, må jeg beregne litt ekstra slingringsmonn mot land og jeg har da jolla klar langs båtripen og har festet det lengste fortøyningstauet jeg har i bauen før jeg begynner å legge til. Kastelinen klarer å holde båten ca på plass til jeg kommer meg i land med jolla --> finner et godt feste i land og knyter fast enden av det lange fortøyningstauet. Så kan jeg ro tilbake og justere foran og bak til jeg har ønsket avstand mot land. Optimalt vil jeg ha fortøyningstauet foran tilbake fra land og det er ikke noe problem å fikse etterpå. Om vinden dreier og kommer inn aktenfor tvers i en ugunstig retning i forhold til dreggen, ror jeg bare ut en dregg nummer to før jeg går til sengs. Litt mer jobb når jeg skal gå derfra dagen etter, men så har jeg jo en god natts søvn bak meg. Kluet er da å ikke få tauet til den ene dreggen i propellen. Jeg pleier da å feste en fender i dreggtauet til den dreggen som ligger i le og slipper fortøyningen fra båten. Da driver fenderen og dreggtauet vekk fra båt/Propell og kan hentes etter at alt annet er halt inn og stuet vekk. Hmm... langt og rotete skrevet, men jeg håper fremgangsmåten er mulig å forstå. Ved å planlegge og gjøre ting klart før man begynner tillegningsprosessen er alfa og omega når man er alene ombord. Uten Jolle, er det best å finne seg en longsideplass om det er mulig. Slipp gjerne ut dreggen på vanlig måte først, og så kan man jo dra hekken ut, etter at man har vært i land og gjort fast skikkelig i bauen om man helst vil ligge ut/inn. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Enzo Svart 8.November.2012 Del på Facebook Svart 8.November.2012 Bare for å kommentere overskriften først, beste måten å dregge på er å slippe ut f.eks 5meter tau når det er 4meter dypt, da dregger du garantert om det kommer et vindspust. Dette med å legge til alene når det er vind det er jo et problem, men hvorfor ikke slippe linen ut bakover og når du nærmer deg land sånn 5-10meter igjen så setter du det fast og begynner å dra i ankeret med båten, da drar du fast ankeret og samtidig får du roet ned situasjonen da båten jo ikke kommer av flekken, da er det bare å fire ut litt og litt derfra og inn. Bare en tanke. Selv så legger vi oss ikke mot berg når det blåser da finner vi heller en annen plass der det er le. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.November.2012 Del på Facebook Svart 8.November.2012 går frem i bauen og der ligger det klar en liten dregg på ca en Kg som er festet på en kasteline (8 mm tau ca). Denne kaster jeg i land på et egnet sted jeg har sett for meg. Steinrøys eller et tre er flott. Da er båten i utgangspunktet festet i begge ender og jeg kan justere dreggfestet bak før jeg hopper i land med skikkelig fortøyningstau osv osv. Den var ikke dum! En annen måte å gjøre det på er å ankre opp fritt, men så nært plassen man tør, og så hive seg i jolla med et laaangt tau, gå i land og dra båten inn. Jeg har gjort det motsatt en del ganger hvis det er vind/strømstille. Fortøyd i land først og rodd ankeret ut etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 8.November.2012 Del på Facebook Svart 8.November.2012 (redigert) Den var ikke dum den, RSL! Kaste en lite anker på land og stramme opp gir også tid til å justere dreggen bak. På forrige båt, en 16,5 Hansvik slapp jeg dreggen ut tidlig. Når jeg nærmet meg land beregnet jeg så godt jeg kunne avstanden og festet raskt dreggtauet med slakk tilsvarende avstanden til land. Deretter hoppet jeg til land, festet tau der sånn ca. Hoppet deretter tilbake i båten og justerte dreggtauet riktig. Hoppet så i land og festet landtauet riktig. Med sidevind var det vanskeligere. Men kom vinden fra babord kastet jeg dreggen ut på siden på babord side for at båten ikke skulle drifte for langt. Men RSL får stjerne i margen. Hvis jeg nå hadde hatt en båt uten ankervinsj og fjernkontroll ville jeg brukt trikset med å kaste en liten paraplydregg på land. Edit: RSL får 2 stjerner i margen! Redigert 8.November.2012 av nopain99 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 8.November.2012 Del på Facebook Svart 8.November.2012 RSL-opplegget med pyntedregg i land var genialt. Har noe å prøve ut nå gjennom vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.November.2012 Del på Facebook Svart 8.November.2012 Metoden med å kaste en liten dregg i land har jeg også forsøkt, og det funker utmerket! Brukte metoden noen ganger før jeg fikk ankervinsj. Ellers er jo metoden med å ha kona på fordekket med tampen klar grei. Selv det kan forbedres ved fortøying til brygge der det er fortøyingsringer. Da bruker vi en 2m lang line med stor karabinkrok i enden. Den hopper kona i land med og "smekker" fast i ringen. Så slipper hun å tre en lang line gjennom ringen og stå og holde. Etter at jeg så har strammet ankeret sånn noenlunde, er det tid for mer permanente landfortøyinger, i fred og ro. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
P. K. Svart 8.November.2012 Del på Facebook Svart 8.November.2012 La dreggetauet gå gjennom en trinse eller et øye bak på båten, så kan du ta med deg tampen forover til baugen. Så lenge du klarer å holde dreggetauet relativt stramt vil ikke bakenden på båten drive av alt for mye mens du fester tamper i land. Fest evt. dreggetauet midlertidig i land for å hjelpe deg å holde båten rett mens du fester de andre tampene. Det vil heller ikke være alt for mye drag bakover med en slik løsning, fordi bakenden "henger løst" i trinsen/øyet. Det er ingen optimal løsning, men det kan hjelpe deg å holde båten rett mot land lenge nok til å fortøye mot land. Disclaimer: Dette er IKKE testet ut, kun en tanke som dukket opp... Dette funker fint ved sidevind. Jeg bruker ikke noen trinse eller noe slikt, men legger rett og slett ankerlinen innenfor et kryssholt helt akter (på den siden vinden blåser fra), så tar jeg fortsatt dette tauet med i land. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.