Jump to content

nærmeste havdyp på 3000 meter?

TB2855

Recommended Posts

Takker for mange svar. :-)

Tenkte meg at det kunne komme mange forslag hvorfor jeg ville vite dette.

Driver å jobber med eit prosjekt som har en 250 ton sub-sea kran med 3000m løfte/senke:-) høgde montert.

Eit vist klasse selskap ymtar frampå at vi må ta eit prøve-hiv på full dybde, å da vart rådyra plutselig drit dyre. :nonod:

Bayliner Frøken Fryd, Bayliner!!!

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Driver å jobber med eit prosjekt som har en 250 ton sub-sea kran med 3000m løfte/senke:-) høgde montert.

Jeg jobber selv i Oljeindustrien og vi har jo et mylder av krav regelverk og sertifisering. Men er det relevant med et løft på 250t fra 3000m? når et objekt først har kommet så dypt skal det jo være en god grunn til å heve dette. Hadde vært spennende å hørt hvilke jobber som gjøres på 3000m. Jeg har vært med på å konstruere en del unddervannsstrukturer i Nordsjøen men det er jo dybder som er mye mye grunnere..

Hvilke typer vire er det som brukes på så store dyp? må jo bli voldsomt strekk?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Løft på 250 tonn med denne kranen vil ikke forekomme på denne dybden, det vil nok være en god del mindre. Dette er på grunn av vekta av wireen i seg selv stjeler en god del av løftekapasiteten, regner med det er en 90-95mm wire det er snakk om her, så den veier en del pr meter. Når du nevner strekk så løftet jeg opp et juletre på 50 tonn opp fra rundt 1400 meter tror jeg det var, når jeg da kom opp var wireen 11 meter lenger enn utgangspunktet.

Jeg jobber selv i Oljeindustrien og vi har jo et mylder av krav regelverk og sertifisering. Men er det relevant med et løft på 250t fra 3000m? når et objekt først har kommet så dypt skal det jo være en god grunn til å heve dette. Hadde vært spennende å hørt hvilke jobber som gjøres på 3000m.

Titanic ligger noe dypere, men med så mange eksentriske miliardærer i verden, så kanskje dere får en telefon.

Nærmeste må vel være Mjøsa utenfor Kapp. Der ha de ifølge Hauk Aabel i Isen pa Mjøse "itte funni bottn enda"

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg jobber selv i Oljeindustrien og vi har jo et mylder av krav regelverk og sertifisering. Men er det relevant med et løft på 250t fra 3000m? når et objekt først har kommet så dypt skal det jo være en god grunn til å heve dette. Hadde vært spennende å hørt hvilke jobber som gjøres på 3000m. Jeg har vært med på å konstruere en del unddervannsstrukturer i Nordsjøen men det er jo dybder som er mye mye grunnere..

Hvilke typer vire er det som brukes på så store dyp? må jo bli voldsomt strekk?

Relevant nei! Min erfaring er at de aller fleste tester ikke er relevante. :giggle:

Hvilken jobber som skal gjeøres vet jeg ikke, men det er en 102mm wire a 52 kg/m

Så på 3000 meter kan den ikke løfte mer enn 114 ton.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Løft på 250 tonn med denne kranen vil ikke forekomme på denne dybden, det vil nok være en god del mindre. Dette er på grunn av vekta av wireen i seg selv stjeler en god del av løftekapasiteten, regner med det er en 90-95mm wire det er snakk om her, så den veier en del pr meter.

Kjapp googling returnerer 40 kg/m for 90mm wire. Det blir 120 tonn for 3000 meter wire. Nesten 50% av løftekapasiteten, altså.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Hadde vært spennende å hørt hvilke jobber som gjøres på 3000m. Jeg har vært med på å konstruere en del unddervannsstrukturer i Nordsjøen men det er jo dybder som er mye mye grunnere..

Subsea innstalasjoner dypere enn 2000 meter, er helt normalt. Bla i Nigeria, Angola, Brasil og Mexico gulfen

Var med på ett project i Mexicogulfen for ett par år siden. Ned til 3160mtr

Innstalasjon av subsea utstyr for en FPSO (Flowlines, Risers etc.etc.)

Subsea 7'ns nye rørlegger/heavylift båt "Borealis" har om jeg ikke husker feil legge og krankapasitet ned til 4000mtr..

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...