TB2855 Startet 8.November.2012 Link til dette innlegget Startet 8.November.2012 Noen som vet hvor nærmeste havdyp på 3000 meter ligger? Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Free Lillehammer Svart 8.November.2012 Link til dette innlegget Svart 8.November.2012 Utenfor Newfoundland, antar jeg. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 8.November.2012 Link til dette innlegget Svart 8.November.2012 Biscaya? Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Bearded Beast Svart 8.November.2012 Link til dette innlegget Svart 8.November.2012 midt mellom Norge Svalbard og grønland Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 8.November.2012 Link til dette innlegget Svart 8.November.2012 Ca 110 nm rett vest av Andenes. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
fluefiskeren Svart 8.November.2012 Link til dette innlegget Svart 8.November.2012 Noe spesielt du skal kvitte deg med? Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 8.November.2012 Link til dette innlegget Svart 8.November.2012 Nesten en ny vinterquiz, dette her. Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 8.November.2012 Link til dette innlegget Svart 8.November.2012 Kan ikke si annet enn at jeg ble svært nysgjerrig på hva denne dybden skal brukes til..... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.November.2012 Link til dette innlegget Svart 8.November.2012 Ut å slepe Sunseekeren din? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 8.November.2012 Link til dette innlegget Svart 8.November.2012 Mener å huske at Herdlafjorden er svært dyp enkelte steder, men husker ikke hvor dyp (?) Mener at verftet jeg jobbet på hadde noen tester der, pga dybden. Evt var det en lyttestasjon i nærheten, propellutforming (?) Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 8.November.2012 Link til dette innlegget Svart 8.November.2012 180 nm nordvest for Molde i Norskehavet er det 3000 meters dyp, tror det blir nærmest for deg. Du skal vel rette ut dreggtauet, tenker jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 8.November.2012 Link til dette innlegget Svart 8.November.2012 Beste egnet sted lokalt må vel være Voldafjorden. Borti 700 meter og merket som dumping ground i kartet Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 8.November.2012 Link til dette innlegget Svart 8.November.2012 Du skal vel rette ut dreggtauet, tenker jeg? Husk 5 ganger dybden om du ankrer! (Har egentlig aldri tenkt på hvor mye 15.000 meter tau tar av plass.) Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 8.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2012 Takker for mange svar. :-) Tenkte meg at det kunne komme mange forslag hvorfor jeg ville vite dette. Driver å jobber med eit prosjekt som har en 250 ton sub-sea kran med 3000m løfte/senke:-) høgde montert. Eit vist klasse selskap ymtar frampå at vi må ta eit prøve-hiv på full dybde, å da vart rådyra plutselig drit dyre. Bayliner Frøken Fryd, Bayliner!!! Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
haugi Svart 8.November.2012 Link til dette innlegget Svart 8.November.2012 Hadde en følelse av det, er kranfører selv. Mener DOF var utenfor Grønland et sted med Scandi Arctic og testet på den dybden. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.November.2012 Link til dette innlegget Svart 8.November.2012 Bayliner Frøken Fryd, Bayliner!!! Vet utmerket hvilken båt du har og hvor du jobber men jeg tenkte litt på denne Sunseekeren jeg Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 8.November.2012 Link til dette innlegget Svart 8.November.2012 NW av tuppen på Lofoten. 69° 05' N 010° 55' E SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.November.2012 Link til dette innlegget Svart 8.November.2012 Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9.November.2012 Link til dette innlegget Svart 9.November.2012 Driver å jobber med eit prosjekt som har en 250 ton sub-sea kran med 3000m løfte/senke:-) høgde montert. Jeg jobber selv i Oljeindustrien og vi har jo et mylder av krav regelverk og sertifisering. Men er det relevant med et løft på 250t fra 3000m? når et objekt først har kommet så dypt skal det jo være en god grunn til å heve dette. Hadde vært spennende å hørt hvilke jobber som gjøres på 3000m. Jeg har vært med på å konstruere en del unddervannsstrukturer i Nordsjøen men det er jo dybder som er mye mye grunnere.. Hvilke typer vire er det som brukes på så store dyp? må jo bli voldsomt strekk? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
haugi Svart 9.November.2012 Link til dette innlegget Svart 9.November.2012 Løft på 250 tonn med denne kranen vil ikke forekomme på denne dybden, det vil nok være en god del mindre. Dette er på grunn av vekta av wireen i seg selv stjeler en god del av løftekapasiteten, regner med det er en 90-95mm wire det er snakk om her, så den veier en del pr meter. Når du nevner strekk så løftet jeg opp et juletre på 50 tonn opp fra rundt 1400 meter tror jeg det var, når jeg da kom opp var wireen 11 meter lenger enn utgangspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 9.November.2012 Link til dette innlegget Svart 9.November.2012 Jeg jobber selv i Oljeindustrien og vi har jo et mylder av krav regelverk og sertifisering. Men er det relevant med et løft på 250t fra 3000m? når et objekt først har kommet så dypt skal det jo være en god grunn til å heve dette. Hadde vært spennende å hørt hvilke jobber som gjøres på 3000m. Titanic ligger noe dypere, men med så mange eksentriske miliardærer i verden, så kanskje dere får en telefon. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 9.November.2012 Link til dette innlegget Svart 9.November.2012 Nærmeste må vel være Mjøsa utenfor Kapp. Der ha de ifølge Hauk Aabel i Isen pa Mjøse "itte funni bottn enda" Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
TB2855 Svart 9.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2012 Jeg jobber selv i Oljeindustrien og vi har jo et mylder av krav regelverk og sertifisering. Men er det relevant med et løft på 250t fra 3000m? når et objekt først har kommet så dypt skal det jo være en god grunn til å heve dette. Hadde vært spennende å hørt hvilke jobber som gjøres på 3000m. Jeg har vært med på å konstruere en del unddervannsstrukturer i Nordsjøen men det er jo dybder som er mye mye grunnere.. Hvilke typer vire er det som brukes på så store dyp? må jo bli voldsomt strekk? Relevant nei! Min erfaring er at de aller fleste tester ikke er relevante. Hvilken jobber som skal gjeøres vet jeg ikke, men det er en 102mm wire a 52 kg/m Så på 3000 meter kan den ikke løfte mer enn 114 ton. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Sjøtunga Svart 9.November.2012 Link til dette innlegget Svart 9.November.2012 Løft på 250 tonn med denne kranen vil ikke forekomme på denne dybden, det vil nok være en god del mindre. Dette er på grunn av vekta av wireen i seg selv stjeler en god del av løftekapasiteten, regner med det er en 90-95mm wire det er snakk om her, så den veier en del pr meter. Kjapp googling returnerer 40 kg/m for 90mm wire. Det blir 120 tonn for 3000 meter wire. Nesten 50% av løftekapasiteten, altså. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Mariell Svart 9.November.2012 Link til dette innlegget Svart 9.November.2012 Hadde vært spennende å hørt hvilke jobber som gjøres på 3000m. Jeg har vært med på å konstruere en del unddervannsstrukturer i Nordsjøen men det er jo dybder som er mye mye grunnere.. Subsea innstalasjoner dypere enn 2000 meter, er helt normalt. Bla i Nigeria, Angola, Brasil og Mexico gulfen Var med på ett project i Mexicogulfen for ett par år siden. Ned til 3160mtr Innstalasjon av subsea utstyr for en FPSO (Flowlines, Risers etc.etc.) Subsea 7'ns nye rørlegger/heavylift båt "Borealis" har om jeg ikke husker feil legge og krankapasitet ned til 4000mtr.. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.