Jump to content

Exturn truster noen som har erfaring med disse ?


mikki

Recommended Posts

Vi skal til Østersjøen neste sommer. I de traktene er det ofte bare parkering mellom stolper. Da må vi bakke inn og fortøye underveis, kanskje i sidevind og strøm og greier. Kunne være veldig praktisk med hekkthruster da, tenkte jeg. Jeg spurte Scott på Egret, og han kunne fortelle at kameraten, som kjøpte den sist produserte Nordhavn46 har thruster bak og de kan gjøre ting Egret ikke kan. (Ikke for det, Egret har jo igrunn klart seg svært så godt uten!) Så, i sommer fant jeg en smart utvendig sak som ble laget i Østerrike. Den så lur ut syntes jeg, og det gjorde visst også Sleipner. En fersk pressemelding viste at de like godt hadde kjøpt opp fabrikken.

 

For oss med deplasementbåt er det ikke bare, bare å sette på ett stort utvendig T-rør som blir stående rett i vannstrømmen. Mye greiere for båter som er kuttet rett av bak. Denne lille strømlinjede saken derimot! Jeg spurte Sleipner og fikk opplyst 0.1 knop bremseeffekt ved 10 knop fart. Det trengs ikke mye ekstra pådrag for å kompensere for det, så det ble kombinert Harrytur og besøk hos Sleipner. Båttur til Engelsviken i starten på oktober og snartur på land.

 

exturn_mounted.jpg

 

Uhyre enkel og rask montasje. Boret et 51 mm hull og to på 19 mm

 

hullpiece.jpg

 

Riktignok ikke bare enkelt å få hull på en Nordhavn. Det er endel lag med glassfibermatter (14), pluss vinylester (som er vanntett, noe vanlig glassfiber ikke er.)

 

Finn på slippen var noe skeptisk til om den lille propellen i det lille hullet kunne gi noe effekt, men jeg tok en sjangs og da jeg fikk på strøm, viste det seg at den gir like godt dytt den som det den foran gjør med større hull og to propeller. Og hvorfor ikke? Små påhengspropeller kan dytte godt de og, det gjelder bare å svinge seg fort rundt!

 

Så nå kan jeg både vrikke og vri både foran og bak, krabbe sideveis og holde inntil med fjernkontroll mens vi fortøyer i fralandsvind.

Gøy! :thumbsup:

Link to post

Jeg har falt for denne typen som Hekk trøster enkel montering kun to gjennomføringer. bra virkningsgrad selv om den ikke monteres så dypt som en tradisjonell tunell truster. Er også intressert i mere info da jeg skal montere den største modellen til våren på min P-45.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

EXTURN 230S Exturn Simplex 230S 1 Stk 21 273,74 21 273,74 50152 Monteringskit med adapterblokk 1 Stk 1 032,71 1 032,71 8950 X Exturn touch panel 1 Stk 868,00 868,00 6 1277-09M Kabel Sidepower 9m 99 mod 4 1 Stk 163,50 163,50 6 1278-04M Kabel Sidepower 4m 2001 mod 5 1 Stk 117,50 117,50 897612 Auto-Mainswitch 12V 1 Stk 2 106,50 2 106,50 ANL100 Sikring ANL-100A treg 1 Stk 58,00 58,00 RC-10E Radiokontr.dobbel thr.EU 1 Stk 1 862,00 1 862,00 Fakturaavrunding 1 0,05 0,05

Totalt NOK eks. mva

27 482,00 25% Mva. 6 870,50 Totalt NOK inkl. mva. 34 352,50

Link to post

Var ikkje noko rimelig løsning. Men veier opp med enkel montering kanskje.

For min del er det mulig å sveise sammen ein vanntett alu-kasse og bolte under badeplatform, og kan då kjøpe hvilken som helst modell. Burde hatt hydraulisk pga hjemmelagde kabelgjennomføringer under vann kan kanskje være skummelt.

Hm, likte den der iaffal :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...