Jump to content

Hvordan fungerer en AIS SART?

Lazyjack

Recommended Posts

Rekkevidden på f.eks. jotrons ais-sart er 10nm, 40nm, eller 130nm avhengig av høyde på mottakeren(skip, heli, eller fly). Men de er vel ikke ment som noe alternativ til epirb, heller et suplement for å lettere kunne lokalisere deg når SAR-enheter kommer i nærheten.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Den som er vist i innlegg 2 har rekkevidde ned mot 5 nm, og det er lite om man skulle falle overbord i rom sjø. Den store fordelen er at den starter automatisk. Selv heller jeg mer mot en SPOT tracker, som jo er kjekk på mange måter. Den kan man også ha nytte av på fjelltur eller lignende. Forøvrig er det ofte en grense for hvor mange ulike dingser en kan ha med seg på tur. For meg er VHF med DSC det viktigste i tilfelle trøbbel ombord, men har ikke noen backup dersom jeg skulle falle over rekka når jeg seiler alene. Har fortsatt ikke bestemt meg hva jeg bør gå for, så derfor denne synsingen her...

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Hvordan skiller andre fartøyer dette signalet fra andre AIS-signaler, det er jo et nødsignal?

Her er en forklaring på Engelsk.

Kortversjonen er at MMSI nummeret SARTen er programmert med begynner med 970

og at ikonet som vises på skjermen fra en AIS SART skal være en sirkel med ett kors i.

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...