Lazyjack Startet 9.November.2012 Link til dette innlegget Startet 9.November.2012 (redigert) Såvidt jeg skjønner er en AIS SART kun en AIS sender med innebygget GPS, dvs. at den sender sin posisjon og MMSI ut på en VHF-frekvens på samme måte som en vanlig AIS-sender? Hvordan skiller andre fartøyer dette signalet fra andre AIS-signaler, det er jo et nødsignal? Redigert 9.November.2012 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 9.November.2012 Link til dette innlegget Svart 9.November.2012 (redigert) Redigert 9.November.2012 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Framtia Svart 9.November.2012 Link til dette innlegget Svart 9.November.2012 AIS SART fremstår som et veldig nyttig hjelpemiddel. Men en ulempe jeg ser er at den neppe har all verdens rekkevidde. Så om man seiler i områder med få mottakere, kan man godt risikere at signalet ikke fanges opp. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
littmild Svart 9.November.2012 Link til dette innlegget Svart 9.November.2012 Rekkevidden på f.eks. jotrons ais-sart er 10nm, 40nm, eller 130nm avhengig av høyde på mottakeren(skip, heli, eller fly). Men de er vel ikke ment som noe alternativ til epirb, heller et suplement for å lettere kunne lokalisere deg når SAR-enheter kommer i nærheten. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Framtia Svart 9.November.2012 Link til dette innlegget Svart 9.November.2012 Den som er vist i innlegg 2 har rekkevidde ned mot 5 nm, og det er lite om man skulle falle overbord i rom sjø. Den store fordelen er at den starter automatisk. Selv heller jeg mer mot en SPOT tracker, som jo er kjekk på mange måter. Den kan man også ha nytte av på fjelltur eller lignende. Forøvrig er det ofte en grense for hvor mange ulike dingser en kan ha med seg på tur. For meg er VHF med DSC det viktigste i tilfelle trøbbel ombord, men har ikke noen backup dersom jeg skulle falle over rekka når jeg seiler alene. Har fortsatt ikke bestemt meg hva jeg bør gå for, så derfor denne synsingen her... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lazyjack Svart 9.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2012 Rekkevidden på f.eks. jotrons ais-sart er 10nm, 40nm, eller 130nm avhengig av høyde på mottakeren(skip, heli, eller fly). Så det på Jotrons sider men helikopter/fly har vel normalt ikke AIS mottager så hvordan fanger de opp signalet da? Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 9.November.2012 Link til dette innlegget Svart 9.November.2012 Jeg er ikke sikker på hva av søkeutstyr som er standard på vanlige cargo/passasjer fly, men SAR-fly/heli har utstyr for å fange opp AIS-SART. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
GeirT Svart 9.November.2012 Link til dette innlegget Svart 9.November.2012 (redigert) Hvordan skiller andre fartøyer dette signalet fra andre AIS-signaler, det er jo et nødsignal? Her er en forklaring på Engelsk. Kortversjonen er at MMSI nummeret SARTen er programmert med begynner med 970 og at ikonet som vises på skjermen fra en AIS SART skal være en sirkel med ett kors i. Geir Redigert 9.November.2012 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.