kjetillunde Startet 10.November.2012 Link til dette innlegget Startet 10.November.2012 (redigert) Er det vanlig at årene krasjer i hverandre når man ror gummibåt? Håndtakene går i hverandre for hvert tak de møtes på midten i min gummibåt... Redigert 10.November.2012 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 nei, se om du ikke kan justere mansjettene slik at årene kommer litt lenger ut Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Free Lillehammer Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Kryssende årer kan forekomme på spesialrofarkoster. Regner ikke gummibåt i den kategorien. Er ikke mansjettene justerbare? Bruker du årene som fulte med båten? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Jeg kjøpte noen årer som var for lange, de hadde bare ett hull som bolten på gummijolla festet de med til båten. Da gikk det jo ikke å justere. Men jeg saget av et stykke på hver åre. Tok selvfølgelig av plasthetta til handtak først. Å satte den på etterpå saginga igjen. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Free Lillehammer Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Jeg kjøpte noen årer som var for lange, de hadde bare ett hull som bolten på gummijolla festet de med til båten. Da gikk det jo ikke å justere. Men jeg saget av et stykke på hver åre. Tok selvfølgelig av plasthetta til handtak først. Å satte den på etterpå saginga igjen. Kreativt! Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Detta er en safe issue ! Om du bretter tomlene rundt enden på mansjetten, blir disse stygt klemt for hvert åretak, således unngår man å falle i søvn og drive langt til havs ! Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Hvilken problem kan ikke løses her på BPen ?? :giggle: Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 10.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Er ikke mansjettene justerbare? Bruker du årene som fulte med båten? Nei tror ikke det... Ja de fulgte med båten. Jeg kjøpte noen årer som var for lange, de hadde bare ett hull som bolten på gummijolla festet de med til båten. Da gikk det jo ikke å justere. Det er samme patenten her... Er det ikke rart at produsenten lager for lange årer til sin egen gummibåt? Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Du kan jo holde den ene hånda litt over den andre når du ror ;-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 kanskje du har fått med årer til en større båt...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
avmønstret5 Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Dersom du ikke får deg en litt bredere båt eller kan flytte beslagene/mansjettene på årene kan du jo kappe litt av dem f.eks Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Stikk årene dypere i vannet;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 På min jolle var det perfekt... Helt til far sjøl skulle vise frem maksfart på jolla.. Med årer.. De holdt i 3 eller 4 åretak. Så knakk den ene.. :-) Kjøpte nye på maritim...men de måtte kappes ca 5 cm på hver side. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Janda Svart 10.November.2012 Link til dette innlegget Svart 10.November.2012 Ja dette var virkelig en nøtt:) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 11.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2012 På min jolle var det perfekt... Helt til far sjøl skulle vise frem maksfart på jolla.. Med årer.. De holdt i 3 eller 4 åretak. Så knakk den ene.. :-) Kjøpte nye på maritim...men de måtte kappes ca 5 cm på hver side. Jeg må vel kanskje gjøre det samme... Hvordan gjorde du det? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 11.November.2012 Link til dette innlegget Svart 11.November.2012 Det er enkelt, mål hvor mye de overlapper når de sitter i jolla. Så legger du til littegran for eventuelle tommeltotter som og skal imellom da får du et mål som du deler på to og kapper av enden på åra som er under plasthåndtaket. Sitter det fast, kan du prøve å varme vann å stikke enden av åra nedi. De løsnet greit for meg. Det er litt viktig at du kapper like mye av hver åre. ellers blir det noe rart å ro med. For å kappe brukte jeg ei gammel baufil jeg har liggende i verktøykassa. Så var det bare å smette på plasthåndtaka igjen. Montere åra i eksisterende hull og ro som en foss igjen.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
kjetillunde Svart 11.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2012 Takk skal du ha. :) Sitter plasthåndtakene skikkelig etterpå da? Men årene blir vel lengre på andre siden av årefeste på båten nå... tyngre å ro? Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 11.November.2012 Link til dette innlegget Svart 11.November.2012 Neida, ubetydeligt ! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 11.November.2012 Link til dette innlegget Svart 11.November.2012 He he.. de blir litt lengre ja.. det betyr større utveksling og mye høyere marsjfart.. og far får noen enorme overarmer. så det blir vin vin.. ehh vinn vinn mente jeg.. Spøk til side, du kommer ikke til å merke noe særlig forskjell. regner med du må kappe 5-7 cm av hver åre. Da får ihvertfall jeg litt problemer med å kjenne forskjell Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.