skhauge Startet 11.November.2012 Del på Facebook Startet 11.November.2012 Holder på å planlegge bygging av vinsj for båtopptrekk. Har sett på en motor med gir. Motor er 3 faset, vil bli brukt ved 230V. Trekker 8,3 amp. Er det mulig å ca oppgi moment en slik motor har? Trenger moment for å regne ut om kraft eg får ut av gir holder til det eg trenger tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Www.dtc.no kan selge deg gearmotor til rimelig pris og nok moment. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Bearded Beast Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 (redigert) Eg hadde forstått spørsmålet om målet var å få høyest mulig fart på båtopptrekket men det er det jo ikkje vil eg anta. I og med vogna såvidt skal sige så er der meir enn nok krefter til det meste av båt med en ganske liten motor. I praksis holder det at du forholder deg til turtallet til slik bruk. Redigert 11.November.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 11.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2012 Turtall er 23/min ut av gir. Det vil gi en fart på ca 10m/min på tenkt trommel. På enkel wire. Har eg moment ut av gir kan eg regne trekkraft løsning vil gi. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 (redigert) 23 O/min mener du? 10 meter minuttet er iallefall alt for fort. 1 w = 1N en meter på ett sekund var det ikkje så ? Eg har en 12 v vinsj og er oppgitt en 2-4 meter / min og eg synest det går for fort og har tenkt halvere dette til neste år Redigert 11.November.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 (redigert) Hva er turtallet på motoren? 3-fas? EDIT; Ser du har oppgit 23 rpm ut av gir. Om vi ikke regner med virkningsgraden i giret så får du ca 620 Nm ut fra giret. Redigert 11.November.2012 av Ingvarjg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Momentet ut av gearet blir 1374 Nm. Tap er ikke tatt med. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Må man ikke vite momentkonstanten for å beregne momentet ut fra motoren? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Nemo Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Da måtte man ha flere motordata. det er så stor utveksling på gearet her at det ikke vil bety så mye. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 11.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2012 (redigert) Så rent mattematisk vil dette giret rett på trommel gi en trekkraft på ca13700N om trommel er 20cm i diameter? Redigert 11.November.2012 av skhauge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Ingvarjg som oppgir ca. 620 Nm ut fra gearet er nok nærmest her. Det tilsvarer omtrent momentet fra en motor på 2 kW opptatt effekt når en regner med en virkningsgrad på 75% for motor + gear. Med en trommeldiameter på 20 cm gir det en trekkraft på 6200 N eller ca. 620 kg. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Nemo Svart 11.November.2012 Del på Facebook Svart 11.November.2012 Vil bare gi en tillegsopplysning til beregningen av momentet. Det er opplyst at motoren tilkobles 230V spenning og strømmen er 8,3A For 3-fase motor gir dette en motor på 3,3kW og det er denne effekten jeg har gått ut fra. Regner med at Ingvarjg har regnet ut fra 1,5kW. Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 12.November.2012 Del på Facebook Svart 12.November.2012 Ja jeg har regnet ut fra 1,5 kW da jeg antok at det var riktig. Momentet blir da 620 Nm ved oppgitt omdreiningshastighet. Regner man om strømtrekk så blir effekten ulik for 1 og 3-fas, dette kontrollregnet jeg ikke, så dersom 1,5 kW ikke stemmer så stemmer heller ikke momentet jeg regnet ut. Momentet gis av effekt og omdreiningshastighet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.