Jump to content

Elektrisk motor, 1,5kw. Hvilket dreiemoment har en slik?

skhauge

Recommended Posts

Eg hadde forstått spørsmålet om målet var å få høyest mulig fart på båtopptrekket men det er det jo ikkje vil eg anta. I og med vogna såvidt skal sige så er der meir enn nok krefter til det meste av båt med en ganske liten motor. I praksis holder det at du forholder deg til turtallet til slik bruk.

Redigert av Plutonium (see edit history)

Ingvarjg som oppgir ca. 620 Nm ut fra gearet er nok nærmest her. Det tilsvarer omtrent momentet fra en motor på 2 kW opptatt effekt når en regner med en virkningsgrad på 75% for motor + gear.

Med en trommeldiameter på 20 cm gir det en trekkraft på 6200 N eller ca. 620 kg.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ja jeg har regnet ut fra 1,5 kW da jeg antok at det var riktig. Momentet blir da 620 Nm ved oppgitt omdreiningshastighet. Regner man om strømtrekk så blir effekten ulik for 1 og 3-fas, dette kontrollregnet jeg ikke, så dersom 1,5 kW ikke stemmer så stemmer heller ikke momentet jeg regnet ut.

Momentet gis av effekt og omdreiningshastighet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...