Jump to content

Kjøpe overligger fra forhandler nå eller til våren?

Vannet

Recommended Posts

Kjipt å svi av 7-8 måneder av garantitiden uten at motoren har blitt kjørt. Er vel dette som skjer om du kjøper nå, men ikke skal ta den i bruk for til sommeren. Tipper du får en like bra, om ikke bedre pris til våren.

Mange er opptatt av garantier, men norsk forbrukerkjøpslovgivning gir deg 5 års reklamasjon på slike kjøp (med unntak av slitedeler).

Verditapet samt tapt alternativavkastning på verdien.

Men er ikke det vanlige at man får en ebdre pris for en båt på våren enn på høsten? Og dagens rentenivå er jo ikke mye å skryte av heller hva angår avkastning?

En reklamasjonsrett kan ikkje på noen måte sidestilles med garanti

For egen del driter jeg en lang marsj i garanti så lenge jeg er dekket av Forbrukerkjøpsloven med de helt vanvittige rettigheter denne gir en kjøper!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hva med å komme med en forklaring på hvordan du begrunner din påstand mht; garanti versus Forbrukerkjøpsloven?

For egen del synes jeg dette er en viktig diskusjon og mye å lære av den for det er åpenbart mye vranglære, manglende kunnskaper og misforståelser ute og går på området. Dette gjelder også blant de som jobber med salg i butikk i følge undersøkelser som er gjort.

Kom igjen nå, vis deg som en mann!

En garanti er bare en avtale mellom deg og selgeren av en bestemt vare som gir deg rettigheter til å klage, hvis det oppstår feil på varen du har kjøpt.

Ofte har du langt bedre reklamasjonsrettigheter etter forbrukerkjøpsloven, enn du hva du får gjennom garantien.

Sier de som driver med slikt!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Og dagens rentenivå er jo ikke mye å skryte av heller hva angår avkastning?

Tror ikke det gir særlig mye mening å tenke risikofri rente pluss risikopremie her, blir ikke mange kronene av slikt i løpet av en kort vinter. Hvis butikken har kniven på strupen og virkelig trenger å få inn et par salg før året er omme finnes det bedre muligheter, men så får man jo vurdere om det er ønskelig å handle med noen som er i en slik situasjon.

Et poeng med å kjøpe båt på høst/vinter kan være hvis det er endel ekstrautstyr etc som skal monteres og ordnes. Jeg har inntrykk av at det på våren skjer alt på en gang for forhandleren med kanskje tilhørende lang ventetid før båten og utstyret er klart. Kjøper man om høst/tidlig vinter kan alt være klappet og klart til våren og man kan få med seg hele sesongen i ny båt.

Hvis butikken har kniven på strupen og virkelig trenger å få inn et par salg før året er omme finnes det bedre muligheter, men så får man jo vurdere om det er ønskelig å handle med noen som er i en slik situasjon.

Hvis butikken har kniven på strupen, ville jeg tenkt meg grundig om ved kjøp av kapitalvarer. Greit nok at du kan gjøre et godt kjøp. Men dersom butikken går konkurs, så er det ikke alltid like lett å hevde sin rett.

Garanti kan som regel rettes til produsent/importør med blandet resultat - avhengig av betingelser.

Når konkursen er et faktum, vil det ofte være svært lite å hente. Når staten og de ansatte har fått sitt, er det ikke sikkert at det er noe mer igjen å fordele. Reklamasjoner etter forbrukerkjøpsloven havner dessverre sist i prioritetsrekken.

Mitt inntrykk er at butikkeiere ofte venter i det lengste med å melde oppbud. Det er derfor lite og ingenting igjen til å dekke eventuelle reklamasjoner.

Den norske forbrukerkjøpsloven er en gavepakke til oss forbrukere, men det hjelper lite når det ikke er noe å hente.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Garanti er et fenomen som først og fremst har noe for seg i regimer med svakere forbrukerkjøpsrettigheter enn vi har i Norge. Det kan være tilfeller der garantiene strekker seg lenger enn forbrukerkjøpsloven, men generelt gir sistnevnte forbrukerne det beste fundamentet. Dette fordi den er så tydelig på hvilke rettigheter som gjeldere hvor lenge og konsekvensene av dette. En garanti er gitt av selger, importør eller produsent. Den er ikke lovhjemlet.

Det er riktig at forbrukerkjøpsloven forutsetter at selger ikke går fallitt, men til tross for alle mulige rare historier og erfaringer, er det forholdsvis sjelden (relativt sett).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...