Sjeldenutpå Startet 11.November.2012 Link til dette innlegget Startet 11.November.2012 Eg har forsøkt å søke litt, men fann ikkje ut av det. Eg synest å huske at det kalles "becher" ror. Det er mulig mobil begrenser søk. Uansett. Tanken er at albatross er ikkje villig å gå rett akterover med mindre det er noe vind fra b side, og kanskje ein ombygfing av roret vil hjelpe. Hvor stort blr eit ror være på en 34 foter. Hvor langt bal propell. Hvor mye ror foran aksling, og hvor mye bak. Dybde er vel skommelt å tulle med. Albatross har ikkje flyndre. Noen tips til mål eller andre innspill? Kanskje eg kunne forlenget eller laget ledd nå når roret er av. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
egilwh Svart 11.November.2012 Link til dette innlegget Svart 11.November.2012 Søker du her på becker ror, så finner du flere tråder. Ingar har vel også en del om dette..... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
HansT Svart 11.November.2012 Link til dette innlegget Svart 11.November.2012 Hei. Søk på bekkerror så finner du nok no...hehe... Tenkte å lage ett selv til min båt iløpet av vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Men eg tror nok ikkje at eit becker-ror vil løyse problemet ditt med bakking. Eit becker- ror har sine fordeler ved lav fart forrover. Det høres ut som at du treng deg hekkthruster ;) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Tanken er at albatross er ikkje villig å gå rett akterover med mindre det er noe vind fra b side, Jeg har samme problemet, men korrigerer med baugthrusteren når jeg skal bakke et stykke eller inni en bås. Jeg har en langkjølt båt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jernbåten Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Samme her, propellen drar båten sideveis og roret har begrenset virkning under bakking. Monterte Becker på en kundebåt for mange år siden. Virker meget bra forover, men er ikke sikker på om det gir noen særlig effekt akterover. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Dette er jo helt normalt på en enkeltmotor/strak aksel. Så lenge propellen snurrer vil den dra til ene eller andre siden (avhengig av dreieretning) ved bakking. Triksene er vel her å 1. utnytte dette ved å sørge for å sette seg i en posisjon slik at man kan utnytte det, dvs tenke på veien ut når an legger til osv. Jeg har passet på at min faste båtplass/bås er en hvor jeg har en styrbord tørn inn i båsen (baug inn) og tilsvarende en babord tørn når jeg bakker ut. Når min propell drar hekken mot babord, så passer det helt perfekt. Når jeg er ute på tur, og skal inn i en gjestehavn, så prøver jeg alltid å tilpasse til dette. 2. bakke med korte støt på giret, når ikke propellen går vil den lystre mer på roret 3. bruke spring o.l. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Ingar Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Hvilken vei svinger båten best? Et av båtlivets uløste mysterier? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Takker for svar. Då legger eg planen vekk. Eg har nett montert baugpropell, og ikkje sjøsatt ennå. Eg har meget bra sving forover. Hekkthruster stod på 2013 lista, men nå har eg betalt og venter på thrustlager til akslingen, så investeringslista for neste år er brent, og asken er spredt på sjøen :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jernbåten Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Det derre er du ikke allene om! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 (redigert) Jeg har to båter med strak aksel. Tresnekka Tora drar til siden og er temmelig umulig under bakking. Løsningen er stort sett å gå frem og tilbake, sakte akterover og fremover med litt propell og stort rorutslag. På den måten får jeg som regel vridd henne i posisjon. Saowanee har baugpropell. Etter som jeg har lært meg å bruke baugpropell ved bakking styrer jeg stort sett akterover som jeg vil. Kjempeeffektivt. Trenger ingen hekkthruster til dette. På denne måten finstyrer jeg faktisk bedre akterover enn fremover, for eksempel når jeg skal fiske opp blåsene til hummerteinene. Redigert 12.November.2012 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Nemo Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 20% av roret skal være foran akslingen. Et profilert ror virker bedre når båten går akterover enn et plateror. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Oki, eg trur det er under 20%, men dette har eg ikkje studert. Hva er anbefalt avstand mellom bakkant propell og forkant ror? Eg skal kappe akslingen i morgen, og kan jo flytte i forholdt til slik det var. ..har heller ikkje det gamle målet pr nå, må inn igjenn med roret då. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Nemo Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Jeg fann fram en anbefaling Progressing. Der anbefales 12% av propellens diameter som minste avstand til roret. Mellomrommet mellom propell og brakett(lager) bør være en halv til en diameter av akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Legger ved noen tips om størrelse (areal) på ror. Størrelse på ror. For a traditional Long Keel Sailboat with a full length keel, the rudder area should be equal to 0.068 x waterline length x draft. For a Long Keel Sailboat where the keel is less than full length; 0.058 x waterline length x draft. For a Deep Narrow Fin-Keel Sailboat ; 0.04 x the waterline length x draft including the keel. For a Displacement Motor Boat ; 0.03 to 0.01 x waterline length x draft. And for a Planning hull ; 0.018 x waterline length x draft. These are however, very basic rules of thumb. Håper det stemmer bra med ditt ror. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Eg orka ikkj eengelsk så tidlig på dagen .... Skal måle vannlinje osv i dag Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Nemo Svart 13.November.2012 Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Du må og måle hvor dypt båten stikker i vannet, fra vannlinje til og med kjølen. Da har du målene du treng for å beregne arealet av roret. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 13.November.2012 Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 (redigert) Regner med at arealet da blir beregnet i kvadrattommer? Eller? .... Eller det blir det vel ikke, nei. Greit å tenke før man skriver... det blir vel i den enheten man beregner lengde og dybde i..... Redigert 13.November.2012 av egilwh (see edit history) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Nemo Svart 13.November.2012 Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 det blir vel i den enheten man beregner lengde og dybde i. Det stemmer. På min båt som er planende, men noe tung, Passer det ganske bra med faktor 0,02. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.