Jump to content

Nye fall - bruddstyrke, diameter, Dyneema eller ikke?

Slakaball

Recommended Posts

Hei

Skal bytte fra wire/tamp-fall til rep-fall på storseil, fokk og spinnaker til våren, men duverden så mye det er å velge mellom.. Her trenger jeg noen innspill kjenner jeg.

Båten er en Albin Alpha med 22,3 kvm storseil, 15 kvm fokk og 60 kvm spinnaker.

Jeg har funnet følgende informasjon:

Storseilfall 29,6 m 8 mm

Fokke-/genuafall 29,6 m 8 mm

Spinnakerfall 29,6 m 8 mm

Fokkeskjøte 9,0 m 10 mm

Genuaskjøte 9,0 m 10 mm

Storskjøte 22,4 m 10 mm

Spinnakerskjøte 19,7 m 10 mm

Cunningham-hal 3,6 m 8 mm

Kickingstrap 7,2 m 8 mm

Bomuthal 7,2 m 8 mm

Og da begynner synsingen og "jeg lurer på.."

Er det lurt å "standardisere" på 10mm rund baut? 8mm på fall kan vel fort svi litt i hendene, selv om man bruker vinsj.

Er det "overkill" å kjøpe Dyneema-rep til fall?

FSE Robline Globe 1000, Sirius 500 eller 300?

Hvor mye kraft blir det på et fall når det blåser som verst, da med tanke på repenes bruddstyrke? Hvilke faktorer må jeg ta med i betraktningen?

I tillegg ser jeg at Prosaildistribution har "fallpakke" til Alphen til en meget hyggelig pris..

http://prosail.jetsh...sing-p-169.aspx

"I fallpaket Cruising används en dubbelflätad fallina av Polyester. 1 st Storfall Vit-Svart, 1 st Fock fall Vit-Blå, 1 st Spinnakerfall Vit-Röd"

1.120,- SEK ++

Jeg kontaktet dem og hørte etter om dette med diameter og bruddstyrke og slikt og fikk følgende svar:

"Diameter = 8mm

Längd = ca 28 m

Brottstyrka = 1600 kg"

Hmm.. Hva tror dere?

Fleske til på svenskenes tilbud, betale like mye for en kveil Globe 1000 eller er Sirius 300 godt nok i massevis?

Hei

Eg er ingen ekspert på området, men har oppfatta det slik at det er ein føremon med uelastiske fall på storsegl, fokk og genoa.

Dvs. at her er den ein føremon med dynema eller spektra.

På så små segl er det kanskje ok å gå opp i diameter, men har polyesterfall. Då er falla gode i nevane, relativt uealstiske og ikkje for dyre.

På spinnakeren er det ok med meir elastiske fall, og du kan bruka polyesterfall.

Ask

På denne båten må det vel holde med 8mm?

Dynema eller ikke: Dette er litt avhengig av hvordan du seiler, om du seiler aktivt nok til at du trimmer med fallene så ville jeg ville definitivt gått for dynema på sorseil og fokk/genua-fall. Men dersom du ikke bryr deg om å trimme seil med fallene så klarer du deg med vanlig polyesterfall.

Bruddstyrke er ikke et tema, tauet vil ikke ryke medmindre det er slitt eller blir utsatt for et kutt.

Redigert av runes (see edit history)

nå skal jeg som blodfersk seiler forsøke meg på spørsmålet til runes. -og så får dere korrigere meg :)

Fall/ tau som plutselig utsettes for stor energi, kan med fordel være noe elastisk. Dette for å oppta den voldsomme kraften som kan rive ut både maljer, skruer, bolter mm. Fall, som til storseilet, utsettes vel ikke for den samme plutselige kraften som en spinnaker vil gjøre, mao vil du avlaste sømmer mm med et elastisk fall.

-tror jeg er inne på noe, men ikke helt sikker på om det holder helt vann :)

forøvrig en tråd jeg følger med stor interesse.

Du må vel bytte blokkene/ hjulene i toppen av masta når du bytter fra wire til tau pga ulik utforming i sporet?

Er fryktelig usikker på om jeg skal legge ned masten og gjøre jobben på land, eller om jeg skal bruke båtsmannstolen..

Jeg tok ned masta mi i høst, og syns det er veldig greit å kunne gå over alt i fred og ro uten å henge langt oppi lufta. Tror jeg vil komme til å fortsette å ta den ned om høsten, for det var såpass lite arbeid og gjorde opplaget lettere. Men masta mi er riktignok liten.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Du bør prioritere Dyneema tau på storseilfall og fokkefall. Dette har mye å si for seilgleden.

Enig i dette. Diameter på tauet styres oftest av avlaster/taulås man bruker. Avlasterene øker holdekraften ved økende diameter. Materialet i seilene er i stor grad med på bestemme fallspenningen. Et Dacron seil vil ikke "dra" så hardt i fallet som et Kevlar seil vil.

Et Stor/Fokkefall som strekker seg ødelegger seilets fasong og gjør at båten krenger mere, tar dårligere høyde og mister fart. Dette ønsker verken tur eller regattaseileren!

• 1 måned senere...
  • 3 år senere...

Tar opp igjen denne gamle tråden da det er mye her som er relevant for meg som er på jakt etter nye fall og skjøter.

Min Alo Mikkel 26 har 11kvm storseil og rundt 20 kmv genoa, og jeg må skifte genoafallet før båten skal ut på vannet igjen, og kanskje storseilfallet i samme slengen. Skjøte til genoa er jeg også på jakt etter da det sitter på noe ruskete sjait i dag.

Jeg har lest meg frem til at Dyneema er best til fallene, og har sett på Sirius 500. Dette fallet selges ferdig med sjakkel, og noen steder er det nevnt dyneema-spleis. Mitt spørsmål er da om dette er et godt nok fall til min båt, eller om jeg forstår rett og at det kun er Dyneema-"kvalitet" i spleisen ved sjakkel, eller om kjernen også er av samme kvalitet.

Skjøtene til genoaen, har jeg sett på ferdige pakker med myk sjakkel, er dette å satse på i forhold til metallklumpen jeg ida har?

Er helt fersk på dette, så håper på forståelse for eventuellt dumme spørsmål og noen tips om hvilke pakker jeg bør satse på til min båt og mitt bruk som er helgeseiling, og ikke regatta :)

Hei, 

Ikke dumt spørsmål. Jeg stusset litt selv og sjekket på nett. I følge produsentens hjemmeside er Sirius 500 en polyestertype.  http://www.teufelberger.com/en/products/marine/fse-robliner/cruising/sirius-500.html

Jeg synes derfor det er litt av en tilsnikelse å skrive "Dyneema spleis" på Martim sine sider. Om dette er en smart måte å fordekt å selge polyester som dyneema vet jeg ikke men uansett litt uheldig. 

På den annen side er Sirius 500  uten tvil et godt produkt og jeg tipper du blir fornøyd uansett (8 mm?)  For genoaskjøtene vil jeg fraråde på å bruke metallklump, den kan skade både deg og båt. Det beste er  etter min mening å knyte med pålestikk. 

Redigert av Krimart (see edit history)

Som Krimart sier er to pålestikk en veldig grei måte å feste genoaskjøtet som koster en brøkdel og gjør jobben like godt. Hvis du går for 8mm Sirius 500 vil du neppe oppleve problemer med strekk med mindre du bruker eksotiske materialer i seilet.

Genoaskjøtet skal være godt å holde i og personlig synes jeg 10mm er minimum. Kjøp metervare og ikke "pakker" med overprisede softsjakler.

Takker for tips og innspill, som en landkrabbe er det godt å få svar på slike spørsmål, dere leverer raskt som vanlig. Da tror jeg jeg satser på Sirius'en til fall, det kan ta umulig være værre enn det 8mm som ble levert med båten tidlig på 80-tallet.

Genoaskjøtet blir i samme dim som jeg har idag, tror det er 12mm, godt å holde og dra i.

Jeg har et godt knippe med Sirius fall og skjøter  - helt nye i orginalpakning - liggende etter et motorseilerprosjekt som det ikke ble noe av. Det er litt mye snø foran bua akkurat nå, men hvis den faller litt sammen pga mildværet som er meldt til uka, så kan jeg sjekke hva det eksakt er av dim. og lengder. Dersom du er interessert i noe av det, NOR2138.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...