Slakaball Startet 12.November.2012 Link til dette innlegget Startet 12.November.2012 Hei Skal bytte fra wire/tamp-fall til rep-fall på storseil, fokk og spinnaker til våren, men duverden så mye det er å velge mellom.. Her trenger jeg noen innspill kjenner jeg. Båten er en Albin Alpha med 22,3 kvm storseil, 15 kvm fokk og 60 kvm spinnaker. Jeg har funnet følgende informasjon: Storseilfall 29,6 m 8 mm Fokke-/genuafall 29,6 m 8 mm Spinnakerfall 29,6 m 8 mm Fokkeskjøte 9,0 m 10 mm Genuaskjøte 9,0 m 10 mm Storskjøte 22,4 m 10 mm Spinnakerskjøte 19,7 m 10 mm Cunningham-hal 3,6 m 8 mm Kickingstrap 7,2 m 8 mm Bomuthal 7,2 m 8 mm Og da begynner synsingen og "jeg lurer på.." Er det lurt å "standardisere" på 10mm rund baut? 8mm på fall kan vel fort svi litt i hendene, selv om man bruker vinsj. Er det "overkill" å kjøpe Dyneema-rep til fall? FSE Robline Globe 1000, Sirius 500 eller 300? Hvor mye kraft blir det på et fall når det blåser som verst, da med tanke på repenes bruddstyrke? Hvilke faktorer må jeg ta med i betraktningen? I tillegg ser jeg at Prosaildistribution har "fallpakke" til Alphen til en meget hyggelig pris.. http://prosail.jetsh...sing-p-169.aspx "I fallpaket Cruising används en dubbelflätad fallina av Polyester. 1 st Storfall Vit-Svart, 1 st Fock fall Vit-Blå, 1 st Spinnakerfall Vit-Röd" 1.120,- SEK ++ Jeg kontaktet dem og hørte etter om dette med diameter og bruddstyrke og slikt og fikk følgende svar: "Diameter = 8mm Längd = ca 28 m Brottstyrka = 1600 kg" Hmm.. Hva tror dere? Fleske til på svenskenes tilbud, betale like mye for en kveil Globe 1000 eller er Sirius 300 godt nok i massevis? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Hei Eg er ingen ekspert på området, men har oppfatta det slik at det er ein føremon med uelastiske fall på storsegl, fokk og genoa. Dvs. at her er den ein føremon med dynema eller spektra. På så små segl er det kanskje ok å gå opp i diameter, men har polyesterfall. Då er falla gode i nevane, relativt uealstiske og ikkje for dyre. På spinnakeren er det ok med meir elastiske fall, og du kan bruka polyesterfall. Ask Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 (redigert) På denne båten må det vel holde med 8mm? Dynema eller ikke: Dette er litt avhengig av hvordan du seiler, om du seiler aktivt nok til at du trimmer med fallene så ville jeg ville definitivt gått for dynema på sorseil og fokk/genua-fall. Men dersom du ikke bryr deg om å trimme seil med fallene så klarer du deg med vanlig polyesterfall. Bruddstyrke er ikke et tema, tauet vil ikke ryke medmindre det er slitt eller blir utsatt for et kutt. Redigert 12.November.2012 av runes (see edit history) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
JGH Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 8mm dynema holder lenge det, eg har 10mm på min båt. Sjekk på finn.no, annonsene til Anders pleier å inneholde diverse tau til ein fin pris. Og på spinnaker trenger du ett fall som flexer litt. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
runes Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Og på spinnaker trenger du ett fall som flexer litt. Hvorfor det? Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Eureka Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 nå skal jeg som blodfersk seiler forsøke meg på spørsmålet til runes. -og så får dere korrigere meg :) Fall/ tau som plutselig utsettes for stor energi, kan med fordel være noe elastisk. Dette for å oppta den voldsomme kraften som kan rive ut både maljer, skruer, bolter mm. Fall, som til storseilet, utsettes vel ikke for den samme plutselige kraften som en spinnaker vil gjøre, mao vil du avlaste sømmer mm med et elastisk fall. -tror jeg er inne på noe, men ikke helt sikker på om det holder helt vann :) forøvrig en tråd jeg følger med stor interesse. Du må vel bytte blokkene/ hjulene i toppen av masta når du bytter fra wire til tau pga ulik utforming i sporet? Sitér dette innlegget Link to post
Slakaball Svart 12.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Du må vel bytte blokkene/ hjulene i toppen av masta når du bytter fra wire til tau pga ulik utforming i sporet? Jupp.. Planlegger det til våren. Er fryktelig usikker på om jeg skal legge ned masten og gjøre jobben på land, eller om jeg skal bruke båtsmannstolen.. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 vurderer også fallbytte, da lurer jeg på om jeg tar utveksling på storseilet. På båten min er det kun dynema som blir brukt, også på spinnaker fall. Viktig å tenke på at bruddstyrken på et tau halveres hvis det knytes og ikke spleises. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Er fryktelig usikker på om jeg skal legge ned masten og gjøre jobben på land, eller om jeg skal bruke båtsmannstolen.. Jeg tok ned masta mi i høst, og syns det er veldig greit å kunne gå over alt i fred og ro uten å henge langt oppi lufta. Tror jeg vil komme til å fortsette å ta den ned om høsten, for det var såpass lite arbeid og gjorde opplaget lettere. Men masta mi er riktignok liten. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Slakaball Svart 12.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Du må vel bytte blokkene/ hjulene i toppen av masta når du bytter fra wire til tau pga ulik utforming i sporet? Eller mnja.. Altså, jeg skal bytte, men det er mer fordi wiren har slitt et spør i hjulet som vil slite voldsomt på repet som skal løpe der. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 På Mini650, hvor storseilet er 28 m2, fokk 18 m2 og spi 75 m2 er alle fall 6 mm dynema. Bruddstyrken er mer enn nok. For at fallet skal side bedre i avlasteren har jeg "syet" på en 8 mm strømpe på ca. 2m der hvor fallet normalt sider i avlasteren. Alle fall skal være statiske, også på en turbåt. Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Jeg bruker og så statiske tau jeg har råd til på alt utenom bompreventeren. At man skal ha elastisk fall på spinnakeren høres for meg litt rart ut. Men jeg ser dog argumentet for hvorfor man ikke trenger dynema her... Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Zhik Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Du bør prioritere Dyneema tau på storseilfall og fokkefall. Dette har mye å si for seilgleden. På de andre tauene kan du greie deg med rimeligere kvalitet. Send meg en IM hvis du ønsker et pakketilbud fra SailTuv.no. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
ravddo Svart 12.November.2012 Link til dette innlegget Svart 12.November.2012 Du bør prioritere Dyneema tau på storseilfall og fokkefall. Dette har mye å si for seilgleden. Enig i dette. Diameter på tauet styres oftest av avlaster/taulås man bruker. Avlasterene øker holdekraften ved økende diameter. Materialet i seilene er i stor grad med på bestemme fallspenningen. Et Dacron seil vil ikke "dra" så hardt i fallet som et Kevlar seil vil. Et Stor/Fokkefall som strekker seg ødelegger seilets fasong og gjør at båten krenger mere, tar dårligere høyde og mister fart. Dette ønsker verken tur eller regattaseileren! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Slakaball Svart 13.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Jeg har to eldre typer Lewmar avlastere, Ø8-12 (10?)mm. Og da tenker jeg at disse kanskje vil ha litt problemer med å "bite" i 8mm Dyneema rep. Vet ikke.. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 13.November.2012 Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Jeg har to eldre typer Lewmar avlastere, Ø8-12 (10?)mm. Og da tenker jeg at disse kanskje vil ha litt problemer med å "bite" i 8mm Dyneema rep. Vet ikke.. Sy på en ekstra strømpe (10mm på 8mm tau) på det område tauet sider i avlasteren. Når strømpen er utslit skift strømpen og ikkehele tauet som ellers ville være nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Slakaball Svart 8.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2013 Da ble det en miks av overnevnte.. :) Storfall ble Globe 1000 10mm, så blir det storfallet som fulgte med den svenske fallpakken nytt bomløft. Tusen takk til familen for fin julegave.. ;) Sitér dette innlegget Link to post
NOR2138 Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Tar opp igjen denne gamle tråden da det er mye her som er relevant for meg som er på jakt etter nye fall og skjøter. Min Alo Mikkel 26 har 11kvm storseil og rundt 20 kmv genoa, og jeg må skifte genoafallet før båten skal ut på vannet igjen, og kanskje storseilfallet i samme slengen. Skjøte til genoa er jeg også på jakt etter da det sitter på noe ruskete sjait i dag. Jeg har lest meg frem til at Dyneema er best til fallene, og har sett på Sirius 500. Dette fallet selges ferdig med sjakkel, og noen steder er det nevnt dyneema-spleis. Mitt spørsmål er da om dette er et godt nok fall til min båt, eller om jeg forstår rett og at det kun er Dyneema-"kvalitet" i spleisen ved sjakkel, eller om kjernen også er av samme kvalitet. Skjøtene til genoaen, har jeg sett på ferdige pakker med myk sjakkel, er dette å satse på i forhold til metallklumpen jeg ida har? Er helt fersk på dette, så håper på forståelse for eventuellt dumme spørsmål og noen tips om hvilke pakker jeg bør satse på til min båt og mitt bruk som er helgeseiling, og ikke regatta :) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 (redigert) Hei, Ikke dumt spørsmål. Jeg stusset litt selv og sjekket på nett. I følge produsentens hjemmeside er Sirius 500 en polyestertype. http://www.teufelberger.com/en/products/marine/fse-robliner/cruising/sirius-500.html Jeg synes derfor det er litt av en tilsnikelse å skrive "Dyneema spleis" på Martim sine sider. Om dette er en smart måte å fordekt å selge polyester som dyneema vet jeg ikke men uansett litt uheldig. På den annen side er Sirius 500 uten tvil et godt produkt og jeg tipper du blir fornøyd uansett (8 mm?) For genoaskjøtene vil jeg fraråde på å bruke metallklump, den kan skade både deg og båt. Det beste er etter min mening å knyte med pålestikk. Redigert 19.Januar.2016 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Det er produsenten Teufelberger selv som sier at det er en "Dyneema® splice": http://www.teufelberger.com/en/products/marine/fse-robliner/ready-made-products/3s-sirius-500-shackle.html# Husk å sjekke hjulene i toppen av masta. De må passe til diameteren på tauet du velger. Eldre båter kan ha hjul tilpasset wirefall..... Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Grønnskollingen Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Som Krimart sier er to pålestikk en veldig grei måte å feste genoaskjøtet som koster en brøkdel og gjør jobben like godt. Hvis du går for 8mm Sirius 500 vil du neppe oppleve problemer med strekk med mindre du bruker eksotiske materialer i seilet. Genoaskjøtet skal være godt å holde i og personlig synes jeg 10mm er minimum. Kjøp metervare og ikke "pakker" med overprisede softsjakler. Sitér dette innlegget Link to post
NOR2138 Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Takker for tips og innspill, som en landkrabbe er det godt å få svar på slike spørsmål, dere leverer raskt som vanlig. Da tror jeg jeg satser på Sirius'en til fall, det kan ta umulig være værre enn det 8mm som ble levert med båten tidlig på 80-tallet. Genoaskjøtet blir i samme dim som jeg har idag, tror det er 12mm, godt å holde og dra i. Sitér dette innlegget Link to post
electrostunt Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 (redigert) Faktisk så har Biltema 10mm og 12mm tau som kan benyttes, ferdig med softsjakkel. Billig og bra nok for en Mikkel på 26 fot edit:http://www.biltema.no/no/Bat/Tau/Tauverk/Skjoteline-2000036394/ Redigert 21.Januar.2016 av electrostunt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Jeg har et godt knippe med Sirius fall og skjøter - helt nye i orginalpakning - liggende etter et motorseilerprosjekt som det ikke ble noe av. Det er litt mye snø foran bua akkurat nå, men hvis den faller litt sammen pga mildværet som er meldt til uka, så kan jeg sjekke hva det eksakt er av dim. og lengder. Dersom du er interessert i noe av det, NOR2138. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Faktisk så har Biltema 10mm og 12mm tau som kan benyttes, ferdig med softsjakkel. Billig og bra nok for en Mikkel på 26 fot edit:http://www.biltema.no/no/Bat/Tau/Tauverk/Skjoteline-2000036394/ Det var billig! Løp og kjøp Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.