NOR2138 Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Billig, ja, det er det, men det er jo Biltema. Det fulgte med noe Biltematau med båten, det er disse skjøtene jeg nå bytter ut. Men når sant skal sies er det kanskje verdt å ta en tur i butikken, kjenne og dra litt i det. Har noen erfaring med slike Biltematau her inne? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Billig, ja, det er det, men det er jo Biltema. Det fulgte med noe Biltematau med båten, det er disse skjøtene jeg nå bytter ut. Men når sant skal sies er det kanskje verdt å ta en tur i butikken, kjenne og dra litt i det. Har noen erfaring med slike Biltematau her inne? Jeg har brukt de ferdigspleisede 4-meters fortøyningstauene fra Biltema i 3-4 sesonger. De med metallkause i én ende, og tamp i den andre. Disse fungerer helt fint til sitt formål. Om fall og skjøter er like gode vet jeg ikke, men for en turseiler uten regattaambisjoner er det vel bare å prøve? Kjøp inn og se. Funker de så har du fått deg veldig billig fall/skjøte. Hvis ikke så er du en erfaring rikere. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Grønnskollingen Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Bruddstyrke er i hvertfall ikke noe problem i de dimensjonene du oppgir. Det kan hende at holdbarheten er dårligere, men den må være veldig mye dårligere for å slutte å være et godt kjøp. Tilsvarende 12mm skjøte fra Seasea koster eksempelvis 30,- pr meter, altså mer en dobbelt så mye. Mitt 2. rev er utstyrt med 8mm uthal laget av Biltema falline og i løpet av de 4 årene jeg har hatt den installert har den holdt seg myk og smidig. Ikke noe merkbar strekk den ene gangen jeg hadde behov for et rev nr 2. Sitér dette innlegget Link to post
fist Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Ved en anledning så jeg på fallinene til BT og stusset over "spleisen" hvor det er satt inn en sjakkel. Se gjerne på http://www.biltema.no/no/Bat/Tau/Tauverk/Falline-2000036508/ I stedet for spleis ser det ut til at det er laget ei løkke ved at tauet er lagt dobbelt og sydd. Denne utførelsen kan godt være sterk nok, men jeg tolker dette slik at denne "spleisen" ikke kan entre inn i trinsa i mastetoppen. For å kunne bruke dette som et fall må det altså være plass til sjakkel og "spleis" mellom seglet og trinse. Ut fra min hukommelse var det snakk om rundt 15 cm. Dette gjorde at jeg ikke tør å kjøpe før jeg har fått målt mer nøyaktig hvor mye plass jeg har å gå på i toppen. Sitér dette innlegget Link to post
NOR2138 Svart 25.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2016 Tok en kikk på fallene Biltema har i sitt sortiment, og spleisen er som du nevner noe man må ta hensyn til. Godt sydd for et utrent øye, men om det passer i toppen av masta ville heller ikke jeg tatt sjansen på. Skjøtene så greie ut, og jeg prøver de denne sesongen, 449,- for 12mm virka greit :) Legger ved bilde, slik at andre som finner tråden senere kan få sett hvordan det ser ut, uten å ta turen i butikken. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 Om plassen i mastetoppen er et problem går det fint an å droppe hele spleisen og heller knyte en knop direkte i flyndra. Finnes varianter som er lett å løsne. Da kan man også bli litt flinkere til å kappe 10 cm av fallet fra tid til annet for å hindre brudd som følge av gnag. North Sails anbefaler denne løsningen i deres trimguide for IF, og båten din vil jeg si er sammenlignbar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.