Jump to content

Hvordan er fisket på sørlandet, mange forurensede fjorder?

SF

Recommended Posts

Hei, vi vurderer å kjøpe hytte og ser både på ryfylket og sørover fra Flekkefjord til Mandal.

Leser at mange fjorder på sørlandet er svært forurenset og at fiske ikke anbefales. Har venner med hytte rundt Mandal som klager på at fjordener er "døde".

Er det virkelig så galt fatt?

Kjøper jeg hytte på sørlandet så må jeg være sikker på at jeg kan lyse krabbe (og spise den) rett utenfor

hytteveggen.

Aktuelle områder:

Åptafjorden

Lygdalsfjorden

Rosfjorden

Grønfjorden

Lenefjorden

Øst av Lindesnes

Syrdalsfjorden

Sniksfjorden

Kvåfjorden

Området rundt Hille

Ønsker tips på hvor det kan fiskes og hvor en bør la være? Har du erfaringer fra noen av disse områdene?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Hmm.. har fisket og spist fisk og skalldyr fra sørlandet siden jeg var et knappenålshode stort for snart 50 år siden og har ikke hørt om at det er skummelt på noe vis. OK... Til tider er det lite tilrådelig å spise blåskjell, men det er vel alger og ikke forurensning som forårsaker dette.

At det er mindre fisk på sørlandskysten når golfstrømmen varmer opp badevannet til 19-22o er en annen ting, men at det er spesielt forurenset har jeg ikke hørt noe om.

Med de strømmene som til tider rår langs sørlandskysten, må jo da hele skagerakk være som et kloakhøl å regne. Noe jeg finner lite sannsynlig, men jeg er ingen ekspert på slikt.

Selv langt innerst i bundefjorden, blir det spist fisk fra noe som minner om saltvann. (litt brakt om det er lov å si det).

Det er ikke ofte det kommer advarsler fra NIVA om at det er lite tilrådelig å spise fisk, selv langt her inne i "tarmen". (Gjerne ved ekstreme nedbørsmengder som gjør at renseannleggene ikke klarer å ta unna og slipper mange millioner liter urenset kloakkut i fjorden pr time.)

Kjøp trygt og kos deg med selvfisket fangst, spør du meg.

Ring meg heller om du får dårlig mage, så skal jeg trøste deg.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Flere av fjordene du nevner har ingen tidligere industihistorie. Åptafjorden er en slik. Og så er både fjorden og landskapet rundt svært vakkert. Du har valgene om å gå lenger inn i de ulike fjordarmene (inkl til Lyngdal) om forholdene på havet er for røffe. Om havet utenor Farsund viser seg fra en sympatisk side, har man et uttall muligheter mellom holmer og skjær. Og grei vei til de gamle uthavnene.

Av de nevnte hadde jeg som nr 1 hatt Farsund/ Åpta. Flott skjermet skjærgård med mange flotte muligheter for fiske mv. Nr 2 er område ved Hille/ Mandal, flott skjærgård med "alle" muligheter.

En prioritering jeg støtter fullt! Har allerede nevnt Åpta/Farsund. Hille/Mandal er også suverent. Noe lenger kjøreveg fra Sandnes og kan være mer krevende i de månedene av året da havet feier inn over sørspissen av Norge.

Farsund/Åpta hadde vært suverent med tanke på reiseavstand, og det er et flott område men jeg finner ikke så mange fine objekt nær sjø innenfor mitt budsjett.

Innover i Åptafjorden evt Drangsfjorden er det mye brakkvann der? Jeg var av den oppfattning at bunnfisk og krabbe fra Åpta ikke var å anbefale grunnet forurensning, stemmer det?

Det er mer å velge blant i Lindesnes komune, så det er også et området jeg er intresert i.

Redigert av SF (see edit history)

Ring meg heller om du får dårlig mage, så skal jeg trøste deg.

RSL

Nå er det ikke dårlig mage du får av PCB, kvikksølv og bly :tongue: men ja det er dessverre mye forurensning i en del av de områdene jeg beskriver. Men er det akademiske problemstillinger eller tar dere som ferierer i områdene forbehold.

Det meste av forusrensing finnes i nærheten av gammel industri. Skal du lyse etter krabber kan du uansett ikke ha hytte i bunnen av en fjord. Du må ut der det er rur og lite tang.

Hadde valgt hytte ut i fra beliggenhet og heller kjørt 5-10 minutter for og fiske, skjærgården er jo til for og brukes, gleden er jo og være på sjøen og prøve nye fiskeplasser.

Det har du selvsagt rett i Hanto1 og jeg er enig det er ikke noe mål i seg selv å ha hytte innerst i en fjordtarm, men ønsker heller ikke å ha den helt ute i havgapet, det blir fort litt vell forblåst.

Takker for alle tilbakemeldinger så langt men ønsker samtidig flere :-)

Lyngdalsfjordsystemet med Lyngdalsfjordene,Åptafjorden, Drangsfjorden og Framvaren osv. Er alle strengt tatt terskelfjorder da de blir demt opp ved Nordsundbrua i Farsund sentrum. Her er passasjen rundt 150 meter bred og 18 meter på det dypeste. Preget av lite vannutskiftning, især Indre Lyngdalsfjord som igjen har en terskel ved Asperøyna/Dåreid. Skalldyr og innmat av fisk anbefales ikke spist herfra.

Fjordene er kanskje ikke de rikeste på fisk og skalldyr, men store bestander av Sjøørret gjør disse interessante.

Rosfjorden er vel blant de salteste fjordene i Norge, og er vel per definisjon ren. Fiskerik er den og!

Korshamn og Spind er gode utgangspunkter for hytte! Fiskerikt, sentralt både til sjøs og til lands.

Farsunds skjærgård er kanskje blant sørlandets peneste, ligger mange perler her!

Lykke til! :)

-Mossmann-

AOMCI

Ryfylket er veldig aktuelt, men vi vurderer for og imot. På et normalår så har du noen flere soldager og noen grader høyere snitt temp når du kommer sør for Lyngdal/Farsund. Hadde dette ikke vært tilfelle hadde valget vært lett....Ryfylket :yesnod:

Farsund/Åpta hadde vært suverent med tanke på reiseavstand, og det er et flott område men jeg finner ikke så mange fine objekt nær sjø innenfor mitt budsjett.

Farsund har en meget fin og skjermet skjærgård. Jeg ville personlig hatt hytte utenfor Nordsundbrua. Farsund by har ikke boplikt, dvs bolig/ leilighet her kan benyttes som fritidsbolig. Boligprisene er lave i Farsund. En bolig eller leilighet har alle fasciliteter mht vann og kloakk, vei helt frem. Alt dette tilsier helårsbruk, ihvertfall mer bruk enn en hytte ute i skjærrane. Av de rene fritidsboligene, er Spind/ Eikvåg/ Bjørnevåg meget fine områder, som ligger skjermet. Men utvalget er forholdsvis begrenset.

Vi kommer nok til å skaffe oss noe i Farsund med årene, da blir det nok en helårsbolig brukt som fritidsbolig.

Redigert av Oteren (see edit history)

Har dere vurdert Hidra??

Flekkefjorden er typisk vestlandsk, høye fjell og dype fjorder, men det er fint i området. Relativt skjermet for vær (tung sjø) inne i fjorden. En ulempe er at det er langt rundt lista med båt og veldig væravhengig. Hvis du har liten båt kan du jo ta trekket over Sigersvold...

Farsund skjærgården er fantastisk, mange fiskemuligheter, men generelt så er det mindre fisk enn tidligere...

Ja Hidra er vurdert, har ikke vært på visning på noe enda, men det vi har vurdert av objekter er ofte gammelt og trenger mye vedlikehold/oppgraderinger.

Ønsker ikke å kjøpe meg mer arbeid. Men hadde rette hytta dukket opp så, ja :smiley:

Hmmmmmmmmm..............begynner å bli en hyttetråd dette :giggle:

Lyngdalsfjordsystemet med Lyngdalsfjordene,Åptafjorden,....................

"Før i tiden" hadde vi ett par bedriftshytter på Åpta. De fleste innleggene i hytteboka var avsluttet med: "Dessverre ingen fisk å få dennegangen heller " .......eller noe liknende. Hørte aldri om noen som hadde fått storfangst der iallefall.

"Før i tiden" hadde vi ett par bedriftshytter på Åpta. De fleste innleggene i hytteboka var avsluttet med: "Dessverre ingen fisk å få dennegangen heller " .......eller noe liknende. Hørte aldri om noen som hadde fått storfangst der iallefall.

Er langt mellom storfangstene her, dessverre. Men er man litt lokalkjent eller har tid til litt "utforskning" kan man finne plasser som holder pen fisk! Indre Lyngdalsfjord har en sparsommelig torskebestand,men de som er der er svære(i sørlandssammenheng). Også en del Lyr langs bratte fjellkanter fra Drange til Kjempefjell.

En del hyttefelt langs Rosfjorden, mulighetene for at noe dukker opp her burde vel være tilstede? Flere felt/tomter er prosjektert og regulert. Rosfjorden har en grei stamme av større Sei og Lange,samt at Torsken begynner å komme seg etter flere magre år.

Fjorden er meget artsrik, de fleste arter kan fanges her. Krabber og kreps er det også nok av!

Minuset med selve Rosfjorden er vel at muligheter for rast langs pene svaberg er heller begrenset, man må helt ut i fjordmunningen før man finner sjærgård(med unntak av Børøy,som strengt tatt ligger ytterst i fjorden). Der har Spind en STOR fordel!

-Mossmann-

AOMCI

Med begrenset lokakjennskap vil jeg anbefale Farsund...men ikke innenfor farsund for da blir det vel langt til havs.

Selv suser jeg 10 mil til hytta sjøveien når ferien starter. Ved hyttekjøp er det greit å tenke hvordan reisevei er med båt...men Jæren er vel uansett en flaskehals hvis du ikke velger Boknafjorden.

Har forsten besøkt venner på hytte på Li i Sandes kommune (ved Hommersåk). Det var nå veldig koselig og utrolig kort avstand fra Stavanger med båt....men helt sørlandsvær er det vel ikke der.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...