Jump to content

Hvordan er fisket på sørlandet, mange forurensede fjorder?

SF

Recommended Posts

Kanskje ikke voldsomt fiskerik,men nærme havet og gode områder rundt Korshamn-Lindesnes!

Greit med sjøørret, har overvintrende stamme av Makrell. Havabbor har også fast tilhold her.

Ellers er den som mange andre fjorder her, ikke akkurat fiskegaranti..

-Mossmann-

AOMCI

Skal til Lindesnes i morgen for å se på 3 hytter, den ene på Grønsfjorden siden og de to andre et stykke fra Njervesanden.

Jeg er ingen lidenskapelig fisker men har tenkt å ta opp denne hobbyen igjen, det viktigste er at ungene kan fiske litt ved brygga og fange litt krabber i fjæra. Når storfisken skal tas så er det helt ok å flytte litt på seg, må jo ha skikkelig båt selv om det skulle bli hytte :lol:

Det jeg ikke ønsker er å ende opp i en oksygenfattig fjord der det er mer eller mindre dødt, takker derfor for tipset om Lyngdalsfjordsystemet. Når du ser på kartet så sier det seg neste selv at her er det dårlig utskiftning av vannet, men jeg tenkte ikke på det før du påpekte det.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Farsund som en del har tipset om er i høyeste grad på raderen men ikke mye å velge i. Stort sett eldre hytter i dårlig stand.

Om noen vet om hyttefelt som nå bygges ut så tar jeg gjerne i mot tips :-)

Det er et lite hyttefelt ved Eikvåg utenfor Farsund, litt usikker på fremdriften der. Ellers ville jeg sjekker hus/leilighet i Farsund, lavere prisnivå enn hytter. Ikke boplikt.

Hei Oteren, jeg har sett litt på hus i Farsund men finner ikke noe interessant. To av mine kriterier som ikke er oppfylt av de objektene som jeg har sett er:

1) Lavt behov for vedlikehold. Ønsker ikke å kjøpe meg mer arbeid

2) Nærhet til sjøen

Skal sjekke ut Eikvåg

Da var dagens jakt over og det ble dessverre bomtur. Den mest aktuelle hytta var den innrammet i rødt, ser fint ut på bildet men var ikke helt det rette for oss.

17_77932835.jpg

Tilbake til tråden; var en tur nedom Øksnevik hyttegrend for å ta en titt. Kom i snakk med en hytteeier, og spurte litt om fiske i fjorden (grønsfjorden) den ble omtalt som død. Gytetorsk som kom inn rundt påsketider og noe småfisk men ikke mye mer. Lite eller ingen krabbe.

Som det ble sagt, vi vet ikke helt hvor privilegerte vi er på vestlandet, vi tar det som en selvfølge at det er godt med fisk i hver en fjord. Skulle de fiske gikk de ut til Korshavn.

Jakten fortsetter, Farsund og evt Hidra har rykket opp på listen :wink:

Når vi skal ha stor fisk rundt Farsund, så drar vi vanligvis ut på havet. Utenfor innseilingen til Farsund, rundt Steinodden eller utenfor Hidra. Dette er veldig væravhengig. Sjøørret får vi selvsagt inne i fjordene på vår og sommer.

En fisk får man jo inne i fjorden og det er makrell, gøy ett par turer, så blir det slitsomt.... Men vi må jo ha agn til hummer og krabber så det duger den jo til.

Jeg var en tur på fjorden i dag, det var veldig vått :giggle:

• 1 år senere...

Litt sent men allikevel :-) Jeg har hytte ved Sande i åptafjorden og vet litt om fisk og krabbe her. Det er riktig at det ikke finns krabbe, hverken ved lysing eller om en setter teiner. Men, det en en forholdsvis stor koloni med sel i fjorden og der det er sel er det fisk. Ikke motsatt som mange hevder. Så mang en fin torsk er dratt opp fra bryggekanten utenfor hytta. Men, åptafjorden er et glimrende utgangspunkt for fine båtturer til Spind og Rosfjorden med mange nydelige plasser å ankre opp. Også Sprangereid kanalen og videre østover tilf eks. Mandal er i brukbar avstand.

Håper du har funnet det du lette etter :-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...