Jump to content

Noen som kjenner denne Fairline Phantom 38`n, tips

Kire

Recommended Posts

Så den på finn i dag tidlig jeg og. Har ikke sett den annonsert tidligere, men har bare fulgt aktivt med et halvt års tid på slike båter.

Synes den er priset i overkant høyt, men det er siste årgangen av Ph38 og timetallet er lavt.

Ser ut som en fin båt på papiret, men den må sjekkes nøye og ta høyde for hva som må/ bør/ ønskes oppgradert.

I denne prisklassen har du jo også P40 som er en nydelig båt men som dessverre er over mitt budsjett.

Mvh. SAP

Hei sap_2000

utrolig å mye feil jeg klarer å skrive "så sent" :-). vel har jeg litt slitent tatsatur på den bærbare nå, men får følge med litt bedre :-) korrektur!

tilbake til båten! den har vært avertert engang tidligere i sommer faktisk, da jeg kjenner igjen bildene. Er ikke helt fornøyd med det jeg ser med hensyn til at den er jævlig svart på fly og putene ser IKKE bra ut heller og den runden med puter og trekk gidder jeg ikke enda engang. Min båt er aldri i nærheten av å være svart engang, så jeg er super kresen der.

Så er den vinsj bak, trekk på fly + ny rekke forut, mulig trøster bak, så pengene flyr igjen.......

En kompis av meg har samme båt som er døds strøken hele veien, men han er ikke fornøyd med fly`n og at det blåser for mye der oppe. Vi kunne også tenkt oss noe større og åpnere ute plass. Da er vi tilbake på Sealine F37 sin geniale fly som tar hensyn til alle enten de soler seg eller sitter med besøk.

Så vi har i dag bestemt oss for at vi rett og slett skal ha en Sealine F37, da vi digger løsningene og kvaliten kjenner vi, så får vi heller høre på sangen til REM (ikke tror jeg han kan synge heller) :-)

hva tror du om de Galeon 39 ene de averterer?

flott T40, men vil nok ikke ha så mye kalesje igjen.

denne P40`n som Stavanger har er aldeles herlig, sikle sikle, en litt farlig det der. Ønsker ikke å strekke strikken så max tror jeg

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38330945

men desverre er den nok også litt over vårt budsjett og jeg tror ikke de tar inbytte i den.

Har gitt et bud på mellomlegg i en 2006 modell F37 i går, da eier er villig til å ta min i bytte. En båt som ikke ligger ute på nett og som eier kjøpte ny fra Formo Marin her i Skien, der jeg har min i opplag. Den F37`n ligger på land i nabohavna her og har alt tenkelig utstyr++, samt skikkelig aggregat som er nytt.

Er rimelig spent på svaret kan du si

Så vi har i dag bestemt oss for at vi rett og slett skal ha en Sealine F37, da vi digger løsningene og kvaliten kjenner vi, så får vi heller høre på sangen til REM (ikke tror jeg han kan synge heller) :-)

Nei, jeg er ikke noe god til å synge. Da kan dere jo kose dere med denne isteden. Uansett, lykke til med kjøpet. :yesnod:

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

hyggelig du tar dem humorisktiskt da REM. Hdde nok ønsket men¨g den P40`n men ikke 100% klar for den prisen + det jeg skal ha på plass der, da er det jo 100 gryn til opp. Blir lite diesel igjen til sammern da, hehe

REM om jeg kan spørre, hva er totalforbuket ditt for en sommer om jeg kan spørre, mulig du også generelt har lengre strekk enn oss i helgene, tenker da siden det står Akershus på deg

Du bør nok ta med en del kronasjer i oppgraderinger ved kjøp av ny bruktbåt ja. Sjøl røyk jeg vel på en 10-15 bærumstiere da jeg måtte fornye all elektronikk ombord. Dette hadde jeg tatt med i regnestykket ved kjøp, men ble til gjengjeld sittende med en båt med topp moderne utstyr, og ikke minst viktig, det utstyret jeg selv ønsker meg.

Det kan faktisk være ganske så smart å se etter en båt med utrangert utstyr. Er prisen da tilsvarende lavere kan du gjøre et svært bra kjøp, og få deg en topp moderne utstyrt båt.

Gidder ikke følge opp forbruket lenger da det uansett er en marginal kostnad. Min erfaring er at jo større og kraftigere båt, jo saktere går du. Jeg går svært behagelig i 6 kn. i ganske så urolig sjø med min båt på 14 tonn. Slår også ofte av en motor og har vel da et forbruk på omlag 1l/Nm . "Da kan du vel like godt kjøpe dei ei snekke eller en trawler" vil mange si. Langt ifra, en forutsettning for oss å trives i 6Kn i time etter time er at vi kan gi på å legge oss i 30 hvis det blåser opp eller kanskje vil gjøre unna kjedelige strekk i en fei. Uten denne muligheten ville vi neppe orket å gå mye i slik sakte fart.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Har gitt et bud på mellomlegg i en 2006 modell F37 i går, da eier er villig til å ta min i bytte. En båt som ikke ligger ute på nett og som eier kjøpte ny fra Formo Marin her i Skien, der jeg har min i opplag. Den F37`n ligger på land i nabohavna her og har alt tenkelig utstyr++, samt skikkelig aggregat som er nytt.

Er rimelig spent på svaret kan du si

Så spennende :)

Krysser fingrene for at det går i orden for deg :)

Hvilke motorer er det i F37'en?

Jeg går selv med sommerfugler de-luxe om dagen ang en båt jeg har muligheten til og kjøpe. Sitter og debatterer frem og tilbake med meg selv og veier fordeler mot bakdeler.

Det finnes ikke en "perfect package" i båtverden når man vurderer litt eldre ting innenfor et budsjett.

Kanskje jeg burde starte en egen tråd for å få inputs fra den enorme ekspertisen som finnes her på forumet :)

Lett og tenke seg blind på egenhånd....lol

Mvh. SAP

Start en egen tråd sap_2000 og del dine tanker med oss andre. Det kan vi ha nytte av alle sammen.

ad. planlegging:

Drivstofforbruket er vel hva man gjør det til selv. Har vært opp mot 15 m3 diesel på en sesong. Har ikke regnet på årets forbruk men fikk meg ei knapp uke i båten nå på høsten der det spratt litt avgårde. Det gikk med knappe 2 m3 den uka, så ender vel på en 8-9 000 liter som oppsummering for sesongen nå når skuta er fortøyd for godt for vinteren. Med full tank.

Har stort sett kun marsjfartkjøring med temmelig nøyaktig 4,6 l/Nm på siste langdistansemåling/fylling. Så da blir det fort 110-115 l/time og kjører forholdsvis lange distanser. Er vel dermed en av de som blir liggende høyt på forbrukssiden og drivstoffkostnadene er dermed den høyeste vedr. båtholdet for min del. Tar ikke med verdifall osv.

110-115 l/time høres vel rimelig ut med en marsjfart på 20-23 Kn. Vil tro jeg kan ligge på omlag det samme eller kanskje litt over, men som sakt, mye 6.Kn kjøring trekker gjennomsnittsforbruket mitt dramatisk ned. Hva slags båt har du Chiefengineer?

ad. planlegging:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...