sap_2000 Startet 14.November.2012 Link til dette innlegget Startet 14.November.2012 (redigert) Start en egen tråd sap_2000 og del dine tanker med oss andre. Det kan vi ha nytte av alle sammen. Jeg har kikket på en Azimut 39 2001 mod. som jeg nå sterkt vurderer og kjøpe. Jeg har nå sittet en tid og debatert frem og tilbake med meg selv og veiet for og imot. I den forbindelse trenger jeg sårt noen synspunkter fra dere andre her på forumet. Båten er pt ikke annonsert. Azimut er ikke like kjent/ anerkjent som f.eks Fairline Ph38 og Princess 38-40 her i Norge. Det er på det rene synes jeg. Hvordan vil en slik båt være og selge etterhvert, gitt at prisen ligger endel under en Ph 38 f.eks? Et pluss jeg ser med Azimuten er at det er limte vinduer slik som på frontruten på biler. Ikke noe aluramme som oksyderer og gummitetninger som morkner. Skyvedørene er av rustfritt. Flybridgen er mer tiltenkt sol og bikinidamer enn sine engelske konurrenter. Førerplass til BB og en buesofa med plass til ca 3 er det som finnes av faste sitteplasser. Resten er for solbading. Akterkockpit er større enn på Ph38, men denne har utgang til plattform på hver side bak og en ca. 2,5 seters sofa mellom utgangene. Det er dog stigtrinn opp til dollbord på begge sider som man kan sitte i + løse stoler. Båten er en 2001 modell som er solgt ny i Norge og tatt i bruk i 2003. Den hadde da ca 20 timer på tellerene og har mulig vært brukt på messer og evt kjørt fra nordeuropa til norge. Båten har hatt en eier og selges nå grunnet meget alvorlig sykdom. Eier kan ikke bidra med noe info da han er betydelig redusert/ syk og det er barna som nå står for salget. Båten er registrert i skipsregisteret. Båten berer preg utvendig av og ha ligget ute de fleste år og eier har nok ikke vært av den typen som har polert den ihjel. Visstnok lagret inne et par år. Kalesjer på FB og akterkockpit bør byttes og båten trenger en ordentlig shine utvendig. Innvendig berer den preg av forsiktig bruk av 2 eldre personer. Lite slitasje og den fremstår som hel og pen. Trekk og farger på sofaer (blått med gullmønster) passer nok bedre for de som er en generasjon eldre enn oss, så det ville vi vurdert og bytte med tiden. Av utstyr har den raymarine radar med egen skjerm fra ca 2003, bidata med dybde/ logg, raymarine autopilot, Raymarine C80 nede fra ca 2005, baug og hekkthruster, trimflaps med indikatorer, vinsj foran, 2 x dieselvarmere noe utilgjengelig montert, generator (Dynamica 40-18w) på 3,5 kw og 3000 rpm. Generatoren tror jeg er direktekjølt. På fly er det ikke plotter, men bi-data, kontrol for autopilot, flaps og baugpropell, vinsj og instrumenter. Hekkthrusteren har nok kommet senere. Det er også en trådløs thrusterkontrol. Ville nok satt inn en ny C serie på fly tror jeg, og vil jeg senere bytte den gamle C80 nede ville den bli erstattet med en ny C serie der også og koblet sammen i nettverk. Ikke vinsj bak. Toalettsystemet er vakumtoaletter fra Dometic/ sealand. 2 toaletter med hver sin vakumgenerator. Den ene greide ikke og bygge vakuum og motoren til vakumpumpa på denne vakumtanken virket slarkete og løs. Tipper den har gått endel da den ikke har fått opp vakumet. Det det finnes service sett til disse. 4 duckbill ventiler, 2 på innløp og 2 på utløp samt plunger/ belg til pumpa. Håper det ikke er mer alvorlig enn det. Fra disse 2 vakumgeneratorene går det videre til septiktank på vanlig måte. Det er dog det motortekniske jeg er mest opptatt av. Det tekniske av vedlikehold er gjort hos et stort verksted i Ålesund. Om alt foreskrevet er gjort hvert eneste år kan jeg ikke være sikker på da eier er ute av stand til og opplyse noe. Båten har 2 Caterpillar 3126 som er rekkeseksere på 7,2 liter med 355 hk effektuttak på 2.800 o/min. Motorene har gått litt under 600 timer. Samme motor finnes med 385 hk som skal være identisk og en 425 hk versjon som har anne dieslepumpe, dyser, turbo og mulig kjølere. Har lest endel på nettet, og så vidt jeg kan se er problemer mest vanlig på de høyere effektuttakene. Girene er ZF/ IRM 220a med 2,04 utveksling. Hver motor har forøvrig hele 11 sinkanoder. Noen av de tror jeg ikke er lette og komme til. Jeg kjenner lite til Caterpillar og 3126 motoren. Hvordan er de og eie? Hvordan er det med deletilgang og priser? Hvem kan mekke på noe sånt om man skulle trenge det? Tilgange til motorromet kunne vært bedre. Det er en luke som avdekker 2/3 av BB motor men bare 1/3 av SB. En 2 seter til BB kan fjernes og under den er det en luke på ca 50x60 som gir tilgang til ytterside av BB motor. Det er mulig en motoromsluke til som går 40 cm inn på SB motor, men det betinger at hele buesofaen må ut. Sikkert en drøy jobb. På SB side er det en stor one-piece buesofa. I et av rommene i sofaen er det en liten luke på ca 40x40 som gir begrenset tilgang til yttersiden av SB motor. Servicepunktene, som dieselfiltre, oljefilter, peilepinner og oljepåfylling er speilvendte utføres fra midtgangen mellom motorer. Det sitter montert oljelensepumper på begge motorer med 2 kraner som velger om du skal tømme motor eller giret for olje. Ojeskift er mao. veldig lett. Motorer er det aller viktigeste for min del at er i orden da de største potensielle kriseutgiftene ligger her. Jeg har kjørt den, og de oppnådde sine 2800 o/min og farten var et hår over 30 knop med lett båt. Det har vært litt grums i SB tank på denne båten. Det har vært gjort forsøk på utbedring/ lensing av denne tanken samt bytte av grovfiltre. På slutten av prøveturen lå vi på maks da den ene motoren plutselig mistet turtall. Jeg dro ned av plan, men SB motor gikk ujevnt selv på lavt turtall og stoppet etterhvert. Kjørte inn til brygga med en motor. Startet så SB og den gikk ujevnt og stoppet på ny. Grovfilteret (racor 900) så ikke så gale ut, så jeg skrudde ut finfilteret på motoren og tømte dette i en iskremboks. det var en god del fingrums der og dieselen var tåkete. ikke klar. Jeg satt på filteret, pumpet frem ny diesel og da startet motoren og gikk fint. Også ved rusing. På det tidspunktet måtte jeg skynde meg til flyplassen for å rekke flyet tilbake til Oslo så fik ikke utredet mer. Hva kan dette bråe turtallsdroppet etterfulgt av ujevn gange (lavt turtall) og stopp skyldes? Jeg tenker tett finfilter, og/ eller at noe luft har blitt dratt inn i pumpa fra enten grov eller finfilter. Hva tror dere utifra beskrivelsen over? Jeg har gitt selger beskjed om bytte av alle filtre før ny prøvetur. Heising for inspeksjon under ville jeg krevd ifm med eventuell overtagelse. Jeg må nok bestemme meg ganske fort om det skal bli handel i år da tiden løper fra meg mtp. frakt og opplag her hjemme. Blir nok boblehavn første året. Hva synes dere utifra det jeg har beskrevet? Hva med fremtidig salg av en Azimut kontra Fair/ Prin. gitt at denne ligger en del båtpenger lavere? Jeg ville lagt en god innsats i båten og fått den til og fremstå vesentlig bedre enn den gjør nå som den har ligget ute i nesten et år grunnet sykdom. Jeg tenker meg nesten ihjel nå. Veier for og imot, plusser og minusser. En kompis sa til meg i går at jeg tenker for mye... Han har nok veldig rett Søker innspill fra den store kunnskapen som besittes av brukerene av dette flotte forumet En tilsvarende båt er annonsert her: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36881780 legger ut noen bilder av båttypen Redigert 14.November.2012 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
baatsman Svart 14.November.2012 Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 (redigert) Synes Azimut virker som en flott båt. Ingen ukjent leverandør. Og er Azimut-konsernet mindre en de engelske? http://www.klikk.no/...ticle759073.ece Ikke noe negativt her :) Redigert 14.November.2012 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
hrc3035 Svart 14.November.2012 Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 Pass på osmose - da Azimut er videnkjent for problemet på sine modeller Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 Synes Azimut virker som en flott båt. Ingen ukjent leverandør. Og er Azimut-konsernet mindre en de engelske? http://www.klikk.no/...ticle759073.ece Ikke noe negativt her :) Takk for svar baatsman! Hva synes du om den aktuelle modellen og hva tenker du på bakgrunn av det jeg har skrevet over? Den du linket til er jo i en litt annen liga, da ;) Pass på osmose - da Azimut er videnkjent for problemet på sine modeller Takker for innspill. Bør sjekkes. Holder det med visuell sjekk etter blærer ved løft? Er det slik at osmose/ plastpest lettere oppstår i varmere klimaer og/ eller i brakkvann? At Azimut var kjent for dette var nytt for meg. Hørt om en AZ46 i England som hadde et lett tilfelle på akterspeilet ved trimflapsene. Har du noen hendelser du vet om eller kan linke til? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Framtia Svart 14.November.2012 Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 Kanskje en detalj, men jeg liker dårlig sittegrupper og sofaer med runde rygger. Det gjør at man hverken kan ligge godt på sofaen eller sette seg i et "kosehjørne". Forøvrig likte jeg båten rent visuelt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Gabi Svart 14.November.2012 Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 Jeg kan ganske mye om akkurat det å "tenke seg ihjel". Det blir mye att og frem noen ganger. Derfor er det kanskje fornuftig å tenke litt overordnet: 1. Liker du båten veeeeldig bra og passer løsningene degveeeldig bra? I såfall bør det bety myye mht valget. Du skal tross alt bruke båten i mange år og må trives med båt og løsninger. 2. Har båten motorer i orden og et det et verksted i nærhet som kan hjelpe til? Hvis svaret på det et JA, er det veldig positivt for valget. Er imidlertid motor litt usikker og det er langt til verksted som kan motoren så blir det en relativt stor ulempe. Hva med servicer, rep av motor etc? Mange timer kjøring til og fra, fridag fra jobben og tapt båttid generelt og generelt "tungvindt". Dette kan over tid slite negativt. 3. Har du tid og råd til å reparere alle de "småting" du vet må fikses og det du frykter må fikses? Hvis svaret er JA så veldig bra. I motsatt fall ikke så bra. 4. Hvis du får båten billig og du forventer at den blir i bedre stand etter at du har fikset den opp, vil den bli lettere å selge den dag du eventuelt ønsker det. Det er positivt. Hvis du ikke får den spesielt billig nå, vil potensielt verditap senere bli større. Personlig mener jeg at vurderinger rundt verditap etc bør komme på en lavere prioritering enn de andre punktene dersom du har "nok" penger til å tåle et tap. Poenget med båten du kjøper nå er sikkert at du skal ha den i mange år. Da er det viktig at du trives med båten og at servicefolk er i nærheten når du trenger hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 14.November.2012 Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 At Azimut er lavere priset i bruktmarkedet en Princess og Failine er det vel ingen tvil om. Derved må du tilsvarende regne med at den er vanskeligere å selge om noen år enn en P38 eller F38. Men husk: Den praktiske konsekvensen av at en båt er vanskelig å selge, er at du må "dumpe" prisen for å få solgt den. Men hvis du i dag planlegger med at prisen er dumpet når du kjøper den, så bør du jo kunne selge den tilsvarende lavere om 5 år. Det er ikke vanskelig å selge en båt hvis prisen er lav nok. Stavanger Marinesenter er et eksempel på at båter lar seg selge når prisen er lav nok. Teknsik sett er vel ikke dine beskrivelser av båten værre enn du må forvente av en 12 år gammel båt. Utstyret på båtene er stort sett fra samme leverandører og risikoen for kostnader er nok rimelig like. Jeg tror uansett du skal anta at det er vanskeligere å selge en Azimut 39 med 100.000,- i årlig tap i tre år, enn en P eller F med tilsvarende 100.000,- i årlig tap. Hvis du ikke tror jeg har rett i dette, skal du kjøpe Azimut 39. Hvis du tror jeg har rett skal du kjøpe en P eller F. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 At Azimut er lavere priset i bruktmarkedet en Princess og Failine er det vel ingen tvil om. Derved må du tilsvarende regne med at den er vanskeligere å selge om noen år enn en P38 eller F38. Jeg tror uansett du skal anta at det er vanskeligere å selge en Azimut 39 med 100.000,- i årlig tap i tre år, enn en P eller F med tilsvarende 100.000,- i årlig tap. Hvis du ikke tror jeg har rett i dette, skal du kjøpe Azimut 39. Hvis du tror jeg har rett skal du kjøpe en P eller F. Takk for et meget godt innlegg :) Det som gjør denne båten interessant for meg er prisen i forhold til en FairPrin samt ryddig historie og meget lite slitt innvendig. Måtte jeg opp i pris hadde jeg uten tvil valgt Ph38 eller P38-40 om jeg fant et fint og ryddig eksemplar. Det har jeg fremdeles ikke gjort. De fleste er slitne, har hatt ørten eiere og uviss vedlikeholdshistorie. Et annet aspekt er at budsjettet blir mindre strukket og gir bedre muligheter for oppgraderinger og annet som måtte komme. For oss, hvis vi skulle strukket oss til 1,6 - 1,8 ville strikken vært stram. Hvis vi nå kan handle en AZ til godt under 1,4 blir trykket vesentlig mindre. Og det er litt av det jeg spør om i denne tråden: pris kontra F og P er det vesentlige. Gitt at prisen i fremtiden også vil ligge godt under en tilsvarende engelsk båt, vil det da være grei og omsette til folk som har et budsjett som ville blitt strukket om de skulle gått for en P eller F? Båten har ryddig historie. Ny i Norge, en eier og ser lite brukt og slitt ut. Jeg var og så på en PH 38 hvor alt var lurvete, skittent overalt, opprevede trekker og stoffer og lite teknisk vedlikehold. Importbåt som hadde hatt mange eiere og ukjent historie. Den skulle han ha 1,6 for. Jeg hadde vel ikke vært intr uansett pris etter det jeg så. Så: vil denne båten være et godt kjøpom jeg hadde greid og få den for under 1,4 mill? Kanskje til og med 1,35? Har ikke sett mye annet i denne klassen jeg tror ville vært mulig å få til 1,4? Hva mener dere? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Kire Svart 14.November.2012 Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 får du denne båten for 1,35 så ville jeg vel slått til. Det må jo være meget gunstig, men tap må du legge inn allikevel om utviklingen eller nedgangen i markedet fortsetter. Dette er jo likt for oss alle. Vi trodde vi skulle stå oss godt med vår egen, men får ta et tap om vi skal bytte. tenke for mye!!!! kjenner meg helt igjen :-) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 Er ikke ute etter og tjene penger, nei... Lol Men og gjøre et godt kjøp av en båt med ryddig historie og god teknisk tilstand. I denne klassen er jeg ute etter en båt på 36-40 fot med 2 motorer og strake aksler og helst ikke-elektroniske store lavturtallsmotorer. Går jeg for denne båten til tenkt pris har jeg litt og gå på til oppgraderinger, samt noen uforutsette problemer. Den andre AZ ligger annonsert for 1,790. Var i kontakt med megler tidligere og fikk inntrykk av at reduksjon på 100' ikke var aktuellt.... Den er jo heller ikke solgt forståelig nok. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 14.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2012 Noen bilder. Motorrommet i aktuell båt. interiør. Vil vurdere omtrekking pga fargene. Ikke slitt eller skittent. Dashbord. Ville vurdert og foliere trepanelene til noe mer moderne look. Børstet stål, antrasitt, karbon-look elns. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 15.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Hadde satt stor pris på flere synspunkter og innspill fra flere BP medlemmer, spesielt dere som har, har hatt eller vurderer båter i dette segmentet og spesielt folk som har/ har hatt eller kjenner noen med AZ :) Var det "vann tro" som hadde kompis i havna med AZ39 tro? REM, bitteliten, Nejo, vann tro, SW, med flere. Hadde satt stor pris på synspunkter og innspill :) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
-morten- Svart 15.November.2012 Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Det å kjøpe båt er en salig blanding mellom budget behov og følelser! Jeg har ikke erfaringer med Azimut, men synes dem har en utvendig design som er mye finere enn de Engelske båtene. Stilen innvendig var veldig 90 tall men omtrekking av puter og soffaer hadde jo hjulpet betraktelig. Jeg mener om det er en slik båt du har lyst på og har tenkt å kjøpe den for så å ha den lenge samtidig som du får den prisen du ønsker, så er det jo ikke så veldig mye å spekulere på! Det var noen svære Azimut`er ved der jeg jobba en periode og synes dette var veldig flotte båter. dem var lit større enn den du ser på, men har altså bare kikka på dem. Disegnmessig mye mer spennende enn skandinaviske og engelske.. Når det gjelder motorer så har jeg veldig sansen for CAT, Cummins, MAN, Detroit og MTU Motorer med nok volum lavt turtall og lang service interval. Motorer som er sikkelige marinemotorer og tilpasset større tyngre skrog og laget for et langt liv. Jeg tror ihvertfal etter det jeg har hørt at Azimut har båter med god kvalitet og kansje en lit større status sørover i Europa.. Layout på FB vitner jo lit om at den kansje er mer beregnet for lit varmere strøk, og den er vel ikke så veldig bra utnytta plssmessig, buesoffa tar veldig stor plass Er båten så vellholdt som man får inntrykk av, så er jo det på din side.. utvendig er det ikke noe problem med å få båten blank og skinnende med de rette produkter og utstyr!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
VannTro Svart 15.November.2012 Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Var det "vann tro" som hadde kompis i havna med AZ39 tro? Har sendt deg en IM med telefonnummer til en som eier en AZ39 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Renita Svart 15.November.2012 Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Hei, Mener å huske at eieren betalte 2,8 mill da han kjøpte den. Mvh Renita Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 15.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 (redigert) Takker for synspunkter og et godt innlegg -Morten- Har sendt deg en IM med telefonnummer til en som eier en AZ39 Takker så meget vann tro! Sendt deg IM tilbake :) Mener å huske at eieren betalte 2,8 mill da han kjøpte den. Kjenner du til eier eller båten Renita? I så fall hadde det vært veldig ok og høre mer. Gjerne på IM om det passer seg bedre :) Redigert 15.November.2012 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.November.2012 Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Ikkje noko å lure på spør du meg. Å spå prisnedgang i forhold til princess er ureelt. Blir båten særlig billigere så kan hvemsomhels kjøre azimut på lærlingelønn. Det skjer vel neppe. Då heises alle family/wiking på land og plasserer i barnehager. Nei fra spøk til alvor. Motor er førsteklasses fikk eg høre , men tunge, uansett så sitter de der nå. Men 11 zink?!?! dævven... Bare å finne e-bay leverendør med ein gang. Pumpesustemnet er genialt. Tilkomst til motorer er trangt , men her kan du vurdere leiefolk til service i mange år før pengene å trekke om salonger. Interiør er kostbart å trekke om. Vurderer du det bare pga fargen, så vil det nok gå over. Man venner seg til fargene sine. Eg har sett verre. Nyydelig båt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
REM Svart 15.November.2012 Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Kjenner ikke særlig til Azimut annet enn av rykte. Går vel for å være noe utrerte i formene og av de første som kom med sk. dråpeformede vinduer. Dette er jo en smakssak som noen liker og andre ikke? Ellers var løsningene svært så «engelske» og tradisjonelle så jeg. Kjøkken nede er et stort pluss, det åpner for en romslig og god salong oppe. Flyløsningen er vel det man kaller middelhavsk. Jeg ville vel vurdert å bygge om solsengene til noe mer praktisk etter norske forhold. Etter det jeg leser er dieseltankene fulle av dritt og vann. Sjekk materialet i tankene. Er de laget av svart stål må de kanskje byttes hvis de har stått lenge med vann? CAT-motorer kan jeg heller ikke mye om, men ta med at mange mener at alt annet enn Volvo er ukurant. Ellers er vel CAT kjent for å støye en del. Positivt er det at du oppnår 30Kn med motorer som også leveres i utgaver med mer hester. Det tyder på at de ikke er pint til det siste, og vil leve lenge i landet. Pay&Brink er vel ikke kjent for å subsidiere deleprisene akkurat. Stor fordel er at du sikkert kan kjøpe billig på nettet. På en slik båt må du ha motorinstrumenter oppe. Alarmer alene holder ikke. Gir/gasskontroll elektronisk eller mekanisk? Elektronisk så ikke jeg på som noe stort pluss da jeg handlet Escada, men er faktisk veldig greit og behagelig når du først har vendt deg til det. Ville ikke vært foruten i dag. Elektronikk? Tja? Escada hadde også stort sett originalelektronikk som levert da båten var ny (2002) Jeg kastet ut alt sammen og erstattet med moderne nettverksløsninger og store lyssterke skjermer med visning av alt både oppe og nede. Mye jobb og kostbart, spesielt hvis du ikke kan gjøre installasjonen selv. Sett opp ei liste over det du vil endre på eller supplere med og se hvor du havner. Begynner vel fort da og nærme deg Fairline og Princesspriser? På den annen side, kjøper du engelsk er det vel ikke sikkert at alt er som du vil ha det der heller? Dette ble mye om noe jeg ikke har greie på. Hmmm. Ta det for hva det er, nemlig høyttenkning, og spør B´liten og sjøegenskapene. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
sap_2000 Svart 15.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 (redigert) Takker for svar REM og Sæbø Setter pris på alle tilbakemeldinger! Det er prisen som lokker meg her. Samt at det er en båt som ikke er nedslitt og med ryddig historie og lave gangtimer. Solgt ny i Norge med en eier som har hatt midler til og sette bort teknisk vedlikehold. Reg i NOR er den også. Båten har det viktigste av utstyr som er dyrt og ettermontere. Thrustere bak og fremme, autopilot, radar og generator. Ny plotter oppe og evt senere nede ser jeg på som ok da jeg kan få topp moderne plottere (tenker nye C-serien til raymarine) Problemet er at jeg ikke har sett noen Ph38 eller P38-40 som ikke trenger noenlunde samme oppgraderinger som denne. De fleste jeg har sett har dog vært slitne med manglende servicehistorie, importerte og med mange eiere. Prisen var dog vesentlig høyere og ville tynt vårt budsett meget langt. Gitt jeg vil selge denne om noen år og den er oppgradert med med moderne, lyse stoffer, moderne farger på dashbord, moderne elektronikk (plottere) og vesentlig mer strøken utvendig enn den fremstår nå som den selges etter og ha ligget nesten et år uten polering og vask. Tror dere folk ville vært fristet om den også da lå flere hundre båtpenger under si en Ph38 som er halvsliten med oppgraderingsbehov? Det er instrumenter oppe. Turtellere, temp og oljetrykk samt knapper for start og stopp. autopilot, trimflaps, thruster fremme og bi-data for dybde og fart finnes også oppe. Motorspaker er mekaniske Morse spaker. Dette med CAT er ukjent for meg også, men har fått med meg at Pon Power i oslo har delesalg og servicefolk. Sinksettet fant jeg til 42 USD pr sett på boatzincs.com http://www.boatzincs...6-AnodeKit.html 3126 er vel nyere konstruksjon en f.eks 3208. Tror samme grunnmotoren i dag heter C7. Synes ikke det var så mye støy da jeg prøvekjørte. Rett før jeg kjørte denne, prøvde jeg en Ph38 med 63p og synes den støyet og vibrerte mer. Kan selvfølgelig ha med isolasjon og gjøre... Tankene er av rustfritt så vidt jeg kunne se. Den ene med mekanisk måling fra utsiden(?) De står ytterst på hver side bak fremst i lazaretten. Det er bare den ene tanken som har gitt symptomer. Denne har nå selger med en kyndig venn tappet ned, virvlet opp grums gjennom tankmåleråpning med pinne med svamp, så tappet skyllt og tappet på nytt. Den andre tanken har ikke gitt nevnverdig med dritt i filtrene, men den har sikkert behov etterhvert den og. Har i så fall tenkt til og lage meg et pumpe/ rense/ filter/ spylesytem med tiden så jeg kunne fått dette bedre. Som sagt, setter jeg stor pris på deres synspunkter og tilbakemeldinger Det jeg prøver og finne ut av rett og slett om dette er et godt kjøp for prisen. Tar gjerne imot flere tips og tilbakemeldinger... Bilde av BB tank. SB tank Redigert 15.November.2012 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
-morten- Svart 15.November.2012 Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Synes det virker som en god båt! som jeg har sakt mange ganger før så er Motorer hovedelementene i en motorbåt! disse er slitesterke og solide motorer! Det er nevnt at Cat er lit bråkete av seg og det stemmer nok.. men det går an å gjøre lit ekstra støy tiltak! Når virker det som om båten er fint brukt bra fulgt opp teknisk, så om du ønsker deg en slik båt er det jo mye båt for pengene og for deg personlig en god invistering på sikt!! Stoffet på soffaene skifter du på sikt om du ikke venner deg til det hehe.. utvendig shine hadde jeg ikke sett på som et problem!! hadde jeg kjøpt drømmebåten hadde jeg nok gnikka og gnudd hele tida likevel! Rekner med sjøegenskaper ikke er noe tilbake heller i forhold til Engelske! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
sap_2000 Svart 16.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2012 Da blir det ny tur til Ålesund i morgen for en ny test og sjekk. Båten skal også heises opp for inspeksjon under. Osmose/ plastpest var det noen som har nevnt ifm med azimut. Hvordan går jeg frem for å sjekke dette? Tar gjerne imot tips til hva annet jeg bør sjekke under. Tæring, propeller, ror, P-braketter F.eks? Noen gode råd til hva jeg bør sjekke grundigere med motorer/ prøvetur tar jeg også svært gjerne imot :) Er livredd for og overse noe vesentlig. Mange tanker og stoooore sommerfugler i magen nå.... Lol. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Kire Svart 16.November.2012 Link til dette innlegget Svart 16.November.2012 hva skjer videre her nå da! Tatt noen avgjørelse? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2012 Les over ;) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Gabi Svart 16.November.2012 Link til dette innlegget Svart 16.November.2012 Plastpest: https://baatplassen.no/i/topic/25979-til-dere-som-lurer-paa-hvordan-plast-pest-ser-ut/ http://www.baatkonsulent.no/page3.html Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 16.November.2012 Link til dette innlegget Svart 16.November.2012 Hei Hvordan går det her, nyskjerrige vettu Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.