Jump to content

Trenger synspunkter ang. kjøp av Azimut 39 Fly 2001 mod.

sap_2000

Recommended Posts

Ikke tid til det nå. Har som sagt besiktiget og kjørt båten en gang tidligere. Reiser oppover i morgen.

Lett og bli revet med som du sier, men jeg skal prøve og holde hodet på bakken og beina høyt :lol:

Ang. KNBF så er jeg medlem der og har tidligere forsikret båt i Norske sjø og dermed fått besiktiget båten i den forbindelse. Kunnskapene til de 3 besiktigelsmennene jeg har møtt har ikke imponert meg. Men klart det finnes sikkert forskjeller på de også

Mvh. SAP

Takker Oivindg :smiley:

Kloke ord. Det viktigste er jo og trives med båten man skal leve med (om man får den til en god nok pris, da :wink::lol: )

Fikk en IM av et annet BP medlem i Ålesund med noe info og som gjerne ville bistått, men han var borte på jobb.

Uansett utrolig hyggelig tenkt :smiley: Det satt jeg stor pris på! Ville helt klart vært et pluss med et par ekstra kyndige og båtintereserte øyne.

Mvh. SAP

Da blir det ny tur til Ålesund i morgen for en ny test og sjekk.

Båten skal også heises opp for inspeksjon under. Osmose/ plastpest var det noen som har nevnt ifm med azimut. Hvordan går jeg frem for å sjekke dette? Tar gjerne imot tips til hva annet jeg bør sjekke under. Tæring, propeller, ror, P-braketter F.eks?

Noen gode råd til hva jeg bør sjekke grundigere med motorer/ prøvetur tar jeg også svært gjerne imot :) Er livredd for og overse noe vesentlig.

Mange tanker og stoooore sommerfugler i magen nå.... Lol.

overså rett og slett ditt siste inlegg her. Får skylde på høy feber og influensa her i dag! Dobbel post ble det også, hehe

Ønsker deg god tur og dette blir jo spennende.

Azimut kjenner jeg bare fra å ha lest tester i MBY og MBM.

Kjent forg god byggekvalitet på skrog, litt aparte løsninger på design (er jo italiensk). Sjøegenskaper ikke helt opp til de engelske, og at de svinger treeeeegt. Er lagd for Middelhavet der sol, babes og høye Mohitos er viktig (når ble det uviktig noe sted? :wink: )

1,35 for denne,om du liker båten og det tekniske er bra: løp og kjøp. Du kan jo fikse en del selv, og oppgraderinger tar du etterhvert

CAT er jo anleggsmaskinmotorer, så du finner sikkert en anleggsmekaniker som kan motorene bra. Anerkjent merke, like mye som MAN og VP.

Det kosmetiske fikses med rette midler og mange timer.

Men 10 år gammel båt som ikke har vært brukt så mye, her må du regne med at den ikke tåler din bruk like godt som forrige eiers. Regn med utgifter.

Også anbefaler jeg at båten løftes før køp. Greit å se under også.

Å tjene penger på båt kan du glemme.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Takker for gode råd Bitteliten :) setter pris på det.

Sitter på osl nå. Båten skal løftes etterpå i dag.

Pumper, slanger, vv tank, varmere og slikt er jeg beredt på måtte bytte/ serve etterhvert

Motorer skal være servet av verksted opp igjennom. De ser jeg på som det aller viktigste. Lukter jeg problemer der, så snur jeg.

Tjene penger har jeg absolutt ingen ambisjoner om. Mer og gjøre et godt kjøp av god båt som kanskje kan redusere tapet. Noen tro på godt båtmarked i overskuelig fremtid har jeg ikke.

Igjen. Takker for input bitteliten :)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Kommer oppdatering senere. Venter på flyet nå.

Lurt og teste og sjekke ting ordentlig. Fant ut av noen flere ting i dag.

Det var også noen symptomer med motorene jeg ikke likte som mulig kan være litt alvorlige som jeg må forhøre meg litt om med CAT.

Må en tur i tenke og utrednignsboksen.

Takker så meget for alle tilbakemeldinger, gode forslag og tips :)

Veldig takknemlig!

Mvh. SAP

Motorproblemer = penger. Men hvis man har penger og et allright verksted som kan reparere så er jo problemet løst. Hvis båten ellers er "drømmebåten" så er det kun penger det står på. Hvis båten ikke har plastpest, kun mindre andre feil og mangler kan man likevel få en kjempefin båt. Men selvsagt veldig viktig å avklare omfanget av eventuelle motorproblemer slik at man kan finne ut hva det vil koste. Men hvor mange kjøper 2001-modeller uten noe "smårusk" å ta hånd om?

CAT er vel litt sære i den forstand at en må på Cat-verksted for å få service på motoren. Hele fuelsystemet feks. er CAT og dette er det ingen annen som har noe greie på.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jøss- her skjer det ting!

Jeg har ikke veldig mye å tilføye i forhold til Azimut. Har ikke erfaring med disse båtene, men har fått noen innspill fra en elektrofagmann på båt som jeg har referert til tidligere. Disse båtene skal visst være i en særklasse når det gjelder elektisk opplegg. Ser rett og slett ut som om det er en plan bak opplegget. Har hadde også en tanke om at Fairline ser bedre ut enn Princess, i den grad det betyr noe i denne sammenheng.. Han hadde en kompis med en Azimut 39 som han skrøt mye av (den skulle ikke selges). Nå har du vel fått sjekket ut løsningene og om du like denne modellen, så der har jeg ingenting å tilføye. Ang. CAT så har jeg flere bekjente som er svært fornøyde med sine CAT motorer, selv når de nærmer seg 1500 timer. Det mest sentrale er kanskje å ha lett tilgang til personell som "kan" disse motorene. Her i distriktet finnes visst gode folk på CAT, så jeg hadde ikke vært veldig engstelig for å kjøpe bulldozermotorer.

Håper du finner ut av motorspørsmålene dine, for prisen høres unektelig grei ut!

Nå er jeg litt spent på hva helgens tur medførte.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

vi får håpe besiktigelsen og prøvinga gikk bra og at det er et mindre symptom på motorene! etter min mening er CAT kjempemotorer som er solide og driftsikkre. Det er jo en grunn til at du finner CAT i mange yrkesfartøy anleggsmaskiner og tunge lastebiler.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Etter en totalvurdering har vi bestemt oss for og og ikke kjøpe. Mest sannsynlig venter jeg til våren da det blir alt for sent og få båt hjem fremover.

Det var en hel del som måtte gjøres med denne båten og det visste jeg fra før. Det jeg var mest opptatt av var motorer og skrog.

Det kom frem noen symptomer på motorer ( spes SB) som avgjorde for min del. Varmgang i den ene ved maks belastning selv ved så lav sjøtemp som er nå (nye impellere).

Oljetrykket var lavt over hele registeret på begge motorer, men spes på den ene ( nylig byttet olje og filter).

Den ene motoren mistet kraft flere ganger og datt til 800 1000 rpm uavhengig av throttlepos og gikk ujevnt. Pumpet jeg manuelt ble den i form igjen en liten stund. Før turen byttet jeg selv alle dieselfiltre. Sjekket også en av gangene når dette skjedde om filtrene hadde tømt seg (falsk luft) men de var dørgende fulle.

På skroget så jeg ikke antydning til primer/ antipest og det hadde tydeligvis flasset mye i alle år. 10 år i sjøen året rundt uten primer gjorde meg bekymret.

Varmgangen tipper jeg skyldes gjengrodde kjølere. Varmeveksler, intercooler eksosbend eller en kombinasjon. Den har nok ligget vinterstid med saltvann i systemet og ikke ferskvannskjørt slik at man hadde spart halve tiden med saltvann i systemet.

Sjekket litt rundt om deler til cat, og det virker som det stort sett kun er og få tak i gjennom cat dealere og er dyrt, selv i USA. Intercooler, varmevelsler og eksosbend har jeg hørt koster ca 4-6k usd hver, og er neppe billigere her i landet hos pon power.

Tilgjengelighet til ytterside av sb motor der bend og IC sitter virker nesten umulig.

Så summen av dette + det andre jeg visste fra før som måtte gjøres med feil og oppgraderinger gjorde at vi bestemte oss for og avvente. Jeg sier på ingen måte at alt dette trenger og være alvorlige ting, men har ikke mulighet til og utrede noe mer nå da tiden løper fra oss og isen legger seg og tør rett og slett ikke og ta sjansen.

Skroget ville jeg helst hatt på land grunnet mangel på primer, og det har jeg ikke mulighet til her i indre fjord nå.

Selgerne har vært superryddige og ikke prøvd og legge lokk på noen ting. De kjente ikke mye til båten da de er i en tragisk situasjon med alvorlig syke foreldre som ikke kan opplyse noe.

Dette var bare synd da vi virkelig hadde lyst på båten og selgerene var førsteklasses på alle måter.

De vet ikke hva de skal gjøre nå, om de skal få utredet eller selge senere. Denne båten og andre ting betyr ingenting for de hverken økonomisk eller på andre måter da de har mye mer alvorlige ting og fokusere på nå.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Heisann

det var litt trist dette da! men også en trist situasjon for familien der oppe!

Men en annen ting? er de villige til å diskutere ytterligere pris med deg da. Må jo "koste" de mye å la denne skuta bare ligge videre, samt at som du sier så betyr den ikke så mye for de.

Det kan være mulig jeg har en kjenning som kan være intr i båten om du slipper den fra deg!

Fornuftig tror jeg, svært fornuftig. Alle de symptomene du lister opp her kan du foresten lese om på Boatdiesel.com. Flere innlegg der fraråder folk å kjøpe båt med CAT31xx.

Linken til B´liten bekrefter vel også dette.

En klok avgjørelse. Jeg ville ikke kjøpt denne båten om jeg så hadde fått den for under 1 mill. Jeg er på sjøen for å kose meg og nyte fine dager, ikke for å sitte bite negler og vente på neste smell.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...