Jump to content

Trenger synspunkter ang. kjøp av Azimut 39 Fly 2001 mod.

sap_2000

Recommended Posts

Hørtes ut som en fornuftig avgjørelse SAP. Når vi er på denne tiden av året er det ingen ting å forhaste seg med.

Lykke til videre i jakten, som vel får en liten pause nå.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

På en måte litt trist at det var såpass mange negative forhold rundt motorene og skroget under. For hvem vil nå kunne kjøpe båten, da det er tydelig at båten har såpass alvorlige mangler? Veldig dyrt med både rep av motorer og kanskje sandblåsing etc av skrog under med tilhørende ny priming etc. Litt skremmende også at såpass fin og relativt ny båt har så mange feil.

Det eneste som kunne vært aktuelt er dersom man hadde fått et så bra kostnadsoverslag som mulig for de feilene som er oppdaget, og kreve dette i fratrekk på prisen. Selgerne var tydeligvis allrighte folk og kunne kanskje fått en slik prisavtale i havn.

Nå er det ikke sikkert alt er så ille, men jeg forsto at SAP var presset på tid med tanke på transport og at vinteren kommer her på Østlandet.

Da får man ikke kartlagt med sikkerhet hvor feilene ligger og hva påkost blir. Slik sett er det ikke sikker det er noe dårlig kjøp, men det ble for dårlig tid til å avdekke dette.

Om jeg forsto rett......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Cat hadde masive problemer med 3126 rundt årtusenskiftet, hovedsakelig med motorer med høyt effektuttak, men også andre. Problemene ble så store at de etterhvert besluttet å tilbakekalle motorer i en viss serie og årgang og erstatte disse med nye. Vistnok uten kostnad for eier.

Dette er grunnen til at det finnes mange sk. "200h rebuilt" CAT på markedet i USA som ble solgt gjennom CAT forhandlernettet etter oppgradering.

Hvis noen vurderer båter fra rundt år 2000 med CAT 3126, sjekk at det foreligger sertifikat på at motoren er byttet av CAT. Hvis ikke, "stay away from 3126"

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Nå er det ikke sikkert alt er så ille, men jeg forsto at SAP var presset på tid med tanke på transport og at vinteren kommer her på Østlandet.

Da får man ikke kartlagt med sikkerhet hvor feilene ligger og hva påkost blir. Slik sett er det ikke sikker det er noe dårlig kjøp, men det ble for dårlig tid til å avdekke dette.

Om jeg forsto rett......

VannTro forstod det helt rett.

Som jeg presiserte tidligere behøver ikke alt og være alvorlig, men jeg har ikke mulighet til og utrede noe mer nå pga årstid bl.a. Dette er kun mine tanker utifra symptomene jeg så og ingen fasit. Jeg var ikke villig til og ta risken rett og slett, og det sier mulig mer om meg enn båten. Dette kan være en flott båt for en med mer is i magen og større kunnskaper og muligheter for diagnosering og utbedring enn meg.

På min neste båt skal jeg lage et system som gjør at jeg kan ferskvannskjøre motorer ved og flikke over et par kraner 1 minutt før motorene stoppes. Tenk hva det ville spart varmevekslere, intercooler, oljekjøler og eksosbend for i det lange løp.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Utrolig nyttig info der, REM. Får prøve å lese meg litt mer opp på dette. Greit å vite dersom det skulle dukke opp et flott eksemplar med CATs av denne typen.

Synd at du ikke ble helt komfortabel med motorene, SAP. Synes også det høres synd ut for familien som må selge en båt under slike omstendigheter. Hørtes ut som et godt kjøp, men jeg er enig med REM. Jeg ser for meg at mye av avspenningen på sjøen forsvinner med labile motorer..

Det var jo veldig synd at det er trøbbel med denne serien motorer!! Da er det bar vi har dette forumet slik at man slipper å kjøpe produkter med problemer. Når det er sakt tror jeg andre serier av CAT er meget bra og driftsikkre motorer. Ser for meg at denne båten blir lit tungsolgt med lit uidentifiserte motorproblem og avflassing av bunn/skrog.. Synd når båten ellers er velholdt og lite brukt!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...