Jump to content

Wallas 1000 kokeapp stopper etter en stund å brenne ?

opus

Recommended Posts

Apparatet skal være såvidt prøvd for noen år siden.

Det starter og går , men etter en stund så stopper det å brenne ?

Telefon til kyndig verksted, mener at veka blitt gammel og stiv når ikke benyttes, noe som fører til at slukker etterhvert.

De ønsker dermed ta en gjennomgangs-sjekk på apparatet, samt bytte veke.

Aldri hørt om dette problemet med veken før ?

Veke-sett koster 360kr(verkstedløsningen er firesifret).

Noen med førstehåndserfaring som kan fortelle ca hvor vanskelig dette byttet er for menigmann ?

Samt tidsbruk og nyttige tips ?

Link til prosedyren av vekebyttet ?

(Infoen min her er annenhånds, dermed ikke så detaljert)

Generelle ytringer om at bør bytte til raskere gass-apparater etc, er helt unødvenige ;-)

Jeg har selv hatt Wallas 100x kokeapparat i mange år, og det er to ting som er forbruksmateriale, dessverre. Det er veken som kokser seg etter en tids bruk, og glødetråden som brenner av. I repsettet er det klart forklart hvordan en skifter dette. Selv har jeg nå byttet inn apparatet i en nyere modell (Wallas 95D) som går på diesel uten veke og glødetråd (men med glødeplugg).

En annen vanlig årsak til at apparatet stopper kan være at returslangen for lampeolje står helt nede i lampeoljen i kannen. Da flømmer brenneren over, og kan stoppe. Returslangen skal bare så vidt gjennom korken i kannen, og den MÅ ha FRITT FALL hele veien ned til kannen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå har jeg bladd gjennom en haug med papirer og søkt gjennom PC'n på leting etter bruksanvisningen for repsettet som jeg trudde jeg hadde, men fant ingenting. Det jeg hadde var ikke for din modell, men det er temmelig likt, så jeg skannet det slik at du aner hvor enkelt det er å gjøre jobben.

vekesett.gif

Jeg har også Googlet litt for deg, og der fant jeg i hvert fall dette fra et annet forum:

Hadde problemer med Wallas 1000. Fikk kjøpt et repsett som består av nye filtveker og ny glødetråd m/ en pakning på hver side. (Tegningen som følger med forklarer dette.) Det var ikke så vanskelig. Legg apparatet på hodet. 4 skruer fjerner underdekslet. 2 mm muttere løsnes og lokket tas av. (Sitter litt hardt.) Under lokket finner man 2 nye muttere 7mm. Når disse er tatt av kan hele brenn/gløde-enheten tas fra hverandre. Rengjør godt og monter nye deler. Sett sammen og vips - som ny!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk for tilliten! Men nå tror jeg ikke jeg har mer å hjelpe med. Men vær nøye når du plukker delene fra hverandre slik at du er helt sikker på å få det sammen igjen korrekt i tilfellet bruksanvisningen i settet ikke er helt for din gamle modell. Men sjekk aller først det jeg skrev om returslangen!

jeg skiftet repsettet i sommer. Tror jeg la ut noen bilder om det i prosjekttråden min, ellers så var det i en annen tråd om safeflame1000.

Viktige punkter er:

Nok strøm, ved tilstrekkelig dimensjonerte kabler.

konstant fall på returslangen.

se at det ikke er luftbobbler i salangen med parafintilførsel.

Endrer tikkelyde på pumpen seg samtidig som den slukker?

Jeg har tro på å skifte repsettet først. Legg apparatet opp ned og demonter bunnplata først. Dernest angriper du brenneren ved å demontere del for del fra bunnen av. Ta gjerne noen bilder etterhvert som du demonterer, så husker du hvordan det skal settes sammen igjen.

trykk veken godt nedi skåla når du skifter til ny. Jeg fikk himla mye soting da jeg sannsynligvis ikke pressa den godt nok nedi.

Det er en knallbra kokeplate og varmelokket er rett og slett gull

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...